• Anonym (frågan)

När är race swapping rätt vs fel?

Hör talas om race swapping? Det är vad det oftast kallas när en karaktär från början var ljushyad men castas till ett nytt medium eller en remake med en mörkhyad (eller ibland någon från asien/asiatisk påbrå). Motsvarigheten, dvs casta en från början mörkhyad karatär med en ljushyad, kallas ofta white wasjing. 

Diskussionen har varit uppe många gånger genom åren, men är åter aktuell iom att Paapa Essiedu har castats att spela Snape i HBOs nya Harry Potter serie. Faktiskt var den förra riktigt stora omgången av detta också Harry Potter relaterad, den gången var det Hermione som spelades av en mörkhyad kvinna på teater. Och ja, nu som då är många fans väldigt upprörda.

Frågan jag ställer mig är du, är det någonsin rätt att göra detta? Är det någonsin fel? Vad är det som avgör? 

• Svar på tråden När är race swapping rätt vs fel?
  • Anonym (Laura)
    Anonym (frågan) skrev 2025-04-21 18:47:59 följande:
    När är race swapping rätt vs fel?

Hör talas om race swapping? Det är vad det oftast kallas när en karaktär från början var ljushyad men castas till ett nytt medium eller en remake med en mörkhyad (eller ibland någon från asien/asiatisk påbrå). Motsvarigheten, dvs casta en från början mörkhyad karatär med en ljushyad, kallas ofta white wasjing. 

Diskussionen har varit uppe många gånger genom åren, men är åter aktuell iom att Paapa Essiedu har castats att spela Snape i HBOs nya Harry Potter serie. Faktiskt var den förra riktigt stora omgången av detta också Harry Potter relaterad, den gången var det Hermione som spelades av en mörkhyad kvinna på teater. Och ja, nu som då är många fans väldigt upprörda.

Frågan jag ställer mig är du, är det någonsin rätt att göra detta? Är det någonsin fel? Vad är det som avgör? 

Personligen tycker jag att det bara gör något om karaktärens hudfärg eller ursprung är viktigt för historien. Många gånger spelar ju hudfärgen ingen roll alls, och då kan man ju öppna upp rollen för vilken skådespelare som helst. 

The Doctor från Doctor Who är ju ett uppenbart exempel, då karaktären är en alien från en annan planet som regenerate och får ett nytt utseende när hen dör. För oss, betyder det att skådespelaren byts ut, och de har inte enbart anställt en vit man bara för att det var det skådisen som spelade den första doktorn var. 

Men ja, om hudtonen faktiskt är viktig för att ge kontext eller vad som, ja, då bör den inte ändras.
  • Anonym (Öhh?)

Hur kan detta ens vara ett problem eller fråga?

• Anonym (a)
    Tow2Mater skrev 2025-04-21 20:42:14 följande:

Senaste filmen om Snövit visar ju hur dåligt det kan gå.

och du tror att det enbart är pga huvudrollen? Läste några recensioner och mest om CGIs, inte henne
  • Anonym (JJ)

Jag har tänkt en del på just det här med Snape. Har själv läst flera av böckerna när jag var barn och sett de flesta av filmerna med mina barn så har nog hyfsad koll på karaktären. 

Annars brukar det mest vara de som är ?anti-woke? som är upprörda men nu är det de som är ?woke? också har jag märkt. För tydligen är det bara ok enligt dom med race-swapping om en karaktär är på ett visst sätt. Helst ska karaktären vara 100% god, se bra ut osv. Det är tydligen inte ok att Snape är svart eftersom flera andra karaktärer ogillar honom, han ser inte tillräckligt bra ut (enligt beskrivningen), han har varit ?Harry Potter-världens motsvarighet till nazist?. Lite roligt just nu när Kanye West hyllar Hitler och nazism var och varannan dag. 

Sättet han är på (har sett några kalla honom incel) kan man tydligen bara vara om man är vit enligt vissa vänster / woke-människor. Allt det här har jag alltså sett folk kommentera på riktigt på t.ex Reddit och Instagram. Och jag tycker det är riktigt obehagligt om jag ska vara ärlig.. Det om något är rasism. Jag är själv mamma till två barn med afrikanskt påbrå (pappa är halvafrikan och absolut inte vänster). Och att någon skulle tycka att de bara kan vara på ett visst sätt eller ha en viss typ av åsikter på grund av det.. att de inte är människor som alla andra som kan vara snälla , elaka , ha olika politiska åsikter , charmiga , roliga eller tråkiga ,blyga eller utåtriktade .. 

Ursäkta om det blev långt men det gör mig ganska upprörd.. Man kan ha olika åsikter om race-swapping överhuvudtaget men att säga att en svart person inte kan ha Snapes personlighet för att han inte är helt perfekt på alla sätt  , det tycker jag som sagt är riktigt obehagligt , oftast är det såklart vita vänster / woke-människor som tycker det. 

Själv tycker jag nog som någon annan skrev att om karaktärens etnicitet/hudfärg är viktigt för historien borde man inte race-swappa, annars spelar det väl oftast inte så stor roll. 

• Tow2Mater
    Anonym (a) skrev 2025-04-21 20:55:18 följande:
    och du tror att det enbart är pga huvudrollen? Läste några recensioner och mest om CGIs, inte henne
    Det tror jag inte, var läser du det? Flera av karaktärerna ändrades, och det beror på vem du frågar vilken som kan anses vara storsta anledningen till totalfloppen.
  • Anonym (S)

Jag fattar inte vad det är att vara upprörd över...

Vad spelar hudfärgen på Snape för någon roll?
    Att låta alla hudfärger få representeras i film/serier är för mig självklart...

Värst var det ju förr, när vita skådespelare sminkades till att spela asiatiska eller mörhyade roller...

• Anonym (Öhh?)
    Anonym (S) skrev 2025-04-21 21:13:14 följande:

Värst var det ju förr, när vita skådespelare sminkades till att spela asiatiska eller mörhyade roller...

Inte jag heller!
    Känns som ett skapat problem-
  • Anonym (Ej min åsikt men)

Det här är ej min åsikt, men konsensus verkar vara att vita karaktärer (fiktiva såväl som historiska) får bytas ut. Svarta får det inte. Reglerna för araber, indianer,indier, asiater, latinos vet jag ej.

Om det är rätt eller fel egentligen, vet jag ej. Men jag vet också attdet inte är värt att ifrågasätta. Enklast är bara att acceptera att det är så.

• Anonym (Laura)
    Anonym (S) skrev 2025-04-21 21:13:14 följande:

Nja, jag håller med. Ofta spelar det ju ingen roll hur en karaktär ser ut. Det enda jag skulle lägga till är, speciellt kanske för filmer riktade mot barn, är att faktiskt skapa nya historier med poc i huvudrollerna, istället för att bara byta hudfärg på (traditionellt) vita karaktärer, som om bara såna karaktärer duger. Personligen tycker jag att sånt kan kännas lite taffligt och nedlåtande. 

Sen skulle jag säga att visst att alla hudfärger få representeras är ju bra och självklart, men det betyder ju inte att alla måste prompt representeras i alla filmer/serier. 

Svar på tråden När är race swapping rätt vs fel?