• uffeluffe

Vaccin inför resa med bäbis vid mån 3- Gravid nu reser i Nov.

Hej! Min partner är gravid och väntar vårt första barn i augusti 2025. Vi planerar en resa till Thailand i november samma år, alltså när bebisen kommer vara ungefär tre månader gammal.
    Behöver hon ta några särskilda vacciner inför resan redan nu när hon är gravid för att det ska verka på bäbisen och finns det något särskilt att tänka på när man reser med en så liten bebis?

• Svar på tråden Vaccin inför resa med bäbis vid mån 3- Gravid nu reser i Nov.
  • MsM84

Jag skulle föres att ni väntar med att boka resan till barnet är fött. Det är ofta en omskakande upplevelse att bli förälder, landa i allt kring föräldraskapet och man vet inte om barn och mamma kommer vara friska och må bra nog att vilja göra en så lång resa så pass tidigt efter förlossningen. Dessutom får barn sina första vaccinationer vid 3 mån och har därmed inget ordentligt skydd innan dess.

• Anonym (E)

Jag skulle också vänta med att boka resan, alternativt se till att jag kan avboka utan att förlora pengar. Mellanbarnet var 4 månader på sin första flygresa, vi hälsade dock på släkt så det var inte en typisk "semesterresa" men jag har konpisar som åkt med små barn på resor och det har funkat, men man vet liksom inte hur det blir förrän barnet är fött.

Frågorna om vaccin kan ni ta med mvc

Grattis till bebisen 

• Anonym (Hm)

Jag känner ju ingen av er men att ut och resa så sjukt långt när man är nyförlöst och med en sån liten bebis är inget jag någonsin skulle ta mig för. Då har jag ändå tre ungar bakom mig. Vi åkte till leksand från Stockholm när tngsta var 1,5 månad och bara det var världens pärs 😅 Du skriver ert första barn, har hon barn sedan tidigare? Som många skriver kan en förlossning vara väldigt omtumlande och det är långt ifrån säkert att ni kommer känna er redo för Thailand inom tre månader.

Ni ska bli föräldrar. Låt livet vänta lite. 

• Anonym (qwerty)

Hahahaha, tror du allvarligt att hon ska ta ett vaccin som ska "verka på bebisen"
    Ni tror alltså att det är smart att ta med en nyfödd bebis på en 24h flygresa och sedan utsätta för alla människor, ljud, och baciller. För att inte tala om att ni kommer vara trötta och sönderstressade.

Avboka den resan är mitt tips. Om hon måste förlösas med kejsarsnitt osv ska hon inte resa alls.

• Anonym (Flygande mamman)

Jag upplever att bäbisar är lättare att resa med än tex 2-åringar.
    Gjorde långresa med byte med 5månaders och det gick lätt.
    Men ni vet inte hur modern och babyn kommer må, vänta till barnet är fött och ni som familj hittat en vardag Innan ni bokar resa.
    Bvc har hjälpt oss med att tex vaccinera barnen lite tidigare än rekommenderat.

• Anonym (A)
    uffeluffe skrev 2025-04-22 12:14:06 följande:
    Vaccin inför resa med bäbis vid mån 3- Gravid nu reser i Nov.

Hej! Min partner är gravid och väntar vårt första barn i augusti 2025. Vi planerar en resa till Thailand i november samma år, alltså när bebisen kommer vara ungefär tre månader gammal.
    Behöver hon ta några särskilda vacciner inför resan redan nu när hon är gravid för att det ska verka på bäbisen och finns det något särskilt att tänka på när man reser med en så liten bebis?

Läs på om RS virus. Varför utsätta ert lilla barn för den risken?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-22 15:13:17 följande:

Hahahaha, tror du allvarligt att hon ska ta ett vaccin som ska "verka på bebisen"
    Ni tror alltså att det är smart att ta med en nyfödd bebis på en 24h flygresa och sedan utsätta för alla människor, ljud, och baciller. För att inte tala om att ni kommer vara trötta och sönderstressade.

Avboka den resan är mitt tips. Om hon måste förlösas med kejsarsnitt osv ska hon inte resa alls.

Fast det finns ganska många vaccin som mamman kan ta och som ger antikroppar till bebisen i magen. Google och 1177 är din vän här. Ibland är det bättre att vara, ja, tyst. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-22 15:13:17 följande:

Både kikhosta och RS kan man ta under graviditeten för att ge den nyfödda ett skydd, så visst går det för vissa sjukdomar.

Med det sagt hade jag personligen inte planerat en långresa med en 3-månaders.
  • Anonym (X)

Här står vilka vaccin som behövs. Dessutom behöver barnet standard vaccin mot polio, kikhosta, difteri, tetanus osv. Kolla med läkare! 

https://vaccindirekt.se/vaccinering-infor-resan/asien/thailand/#:~:text=Inf%C3%B6r%20din%20resa%20till%20Thailand,och%20tyfoid%20ocks%C3%A5%20vara%20aktuellt.

Inför din resa till Thailand bör du vara vaccinerad mot hepatit A samt se över ditt grundskydd mot stelkramp. Ska du vara i Thailand lite längre tid eller resa runt så kan vaccinskydd mot hepatit Bjapansk encefalitkolera och tyfoid också vara aktuellt.

• Anonym (fd reseledare)

Ofta rekommenderar man att bebisen får sina första vaccinationer enligt grund vaccinationsprogrammet innan man reser långt, man kan ibland få sina första vaccinationer lite tidigare än planerat men inte alltför tidigt.
    Hör med BVC om när ni kan få dom första vaccinationerna.

Att tänka på med bebisar i Thailand, värmen kan vara jobbig och det är viktigt med vätska, om bebisen ammas brukar det lösa sig men om bebisen får ersättning är det jätteviktigt att se till att det blir tillräckligt.

Svar på tråden Vaccin inför resa med bäbis vid mån 3- Gravid nu reser i Nov.