• justice09

Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?

Ja det är så att jag är gift med en kvinna från utlandet i (hennes land). Hon bor inte i Sverige och det kommer ta 1-2 år tills hon får komma hit via anknytning till mig.

Då jag tänkte registrera mig som gift vilket man måste enligt svensk lag om är gift utomlands. Så har jag frågor till er som kanske kan hjälpa mig. Vad jag bör tänka på för att undvika fällor? 

Jag äger inga fordon och vi ska bo i en hyresrätt som står på mig. Så på den delen kanske jag inte behöver oroa mig så mycket för. Men jag har en hel del pengar sparade på banken sedan tidigare då jag jobbat länge och sparat samt arv. Så kan hon om vi är gifta och hon kommer hit och sedan efter några eller flera år ta halva pengarna jag har på kontot?

Samt så väntar jag med att köpa nya fina möbler tills hon kommer då jag vill att hon ska vara med och välja och vara lycklig med mig. Om vi då skiljer oss kommer vi behöva dela på möblerna? För hon har inte en krona här i Sverige och jag kommer köpa allt. Jag kommer dessutom försörja henne första tiden och betala hyran. Tills hon kanske framöver börjar jobba. 

Så vad bör jag göra tänka på innan jag registrerat mig som gift?

Tack I förhand!
    /Mvh

• Svar på tråden Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?
  • Anonym (J)

Läs på om bodelning vid skiljsmässa.

Har du barn sen tidigare bör du även fundera på arvsfrågan.

• Anonym (äktenskapsförord!)
    justice09 skrev 2025-04-22 17:01:29 följande:
    Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?

Ja det är så att jag är gift med en kvinna från utlandet i (hennes land). Hon bor inte i Sverige och det kommer ta 1-2 år tills hon får komma hit via anknytning till mig.

Då jag tänkte registrera mig som gift vilket man måste enligt svensk lag om är gift utomlands. Så har jag frågor till er som kanske kan hjälpa mig. Vad jag bör tänka på för att undvika fällor? 

Jag äger inga fordon och vi ska bo i en hyresrätt som står på mig. Så på den delen kanske jag inte behöver oroa mig så mycket för. Men jag har en hel del pengar sparade på banken sedan tidigare då jag jobbat länge och sparat samt arv. Så kan hon om vi är gifta och hon kommer hit och sedan efter några eller flera år ta halva pengarna jag har på kontot?

Samt så väntar jag med att köpa nya fina möbler tills hon kommer då jag vill att hon ska vara med och välja och vara lycklig med mig. Om vi då skiljer oss kommer vi behöva dela på möblerna? För hon har inte en krona här i Sverige och jag kommer köpa allt. Jag kommer dessutom försörja henne första tiden och betala hyran. Tills hon kanske framöver börjar jobba. 

Så vad bör jag göra tänka på innan jag registrerat mig som gift?

Tack I förhand!
    /Mvh

Bor ni i Sverige och har tillgångar här gäller ju svenska lagar och är du gift och inte har äktenskapsförord så får hon ju hälften vid skilsmässa och ärver allt om du dör dvs om du inte har barn sen innan eller att ni skaffar gemensamma barn.
    Vill du inte att hon ska få tillgång till dina tillgångar skulle ni ha skrivit äktenskapsförord innan ni gifte er, ni kan skriva det även nu efteråt men då måste ni båda godkänna att hon inte får något vid skilsmässan.
    Kontakta jurist för hjälp hur ni kan skriva vid skilsmässa.
  • Fjäril kär

Skriv äktenskapsförord,  det reglerar vem som äger vad vid en eventuell skilsmässa 

Vid en skilsmässa ska ni göra bodelning och ja då ska bohaget delas lika , men här kan äktenskapsförord gå in och reglera vad som händer med pengarna på ditt konto, vilka saker hon kan ha rätt att ta med sig etc.

Du kan kostnadsfritt ringa din bank tex och rådfråga en jurist om dina skyldigheter och rättigheter angående ditt äktenskap.  Jag hoppas ju dock att ni båda har gift er av fri vilja och att hon inte bara vill ha en biljett till Sverige.  

• justice09
    Anonym (äktenskapsförord!) skrev 2025-04-22 17:11:14 följande:
    Bor ni i Sverige och har tillgångar här gäller ju svenska lagar och är du gift och inte har äktenskapsförord så får hon ju hälften vid skilsmässa och ärver allt om du dör dvs om du inte har barn sen innan eller att ni skaffar gemensamma barn.
    Vill du inte att hon ska få tillgång till dina tillgångar skulle ni ha skrivit äktenskapsförord innan ni gifte er, ni kan skriva det även nu efteråt men då måste ni båda godkänna att hon inte får något vid skilsmässan.
    Kontakta jurist för hjälp hur ni kan skriva vid skilsmässa.
    Menar du att fast jag bara gift mig med henne utomlands så kan jag inte skriva ett äktenskapsförord innan jag registrerat mig som gift här i Sverige?
  • Anonym (J)
    justice09 skrev 2025-04-22 17:49:32 följande:
    Menar du att fast jag bara gift mig med henne utomlands så kan jag inte skriva ett äktenskapsförord innan jag registrerat mig som gift här i Sverige?
    Båda behöver skriva på ett äktenskapsförord. Oavsett om det sker för eller efter vigseln.
  • Fjäril kär
    Äktenskapsförord kan skrivas när som helst under ett äktenskap  - men båda måste skriva under det 
  • Anonym (Med)

Kan tycka att om du gifter dig så borde du också dela allt med den personen. Även ekonomiskt. Hon tar en stor risk när hon flyttar från sitt land och behöver känna en trygghet i ett lagspelande här.

• Anonym (äktenskapsförord!)
    Ni kan skriva äktenskapsförord både före och efter att ni gift er, men du kan inte själv skriva ett äktenskapsförord. Innan bröllopet hade du kunnat berätta för henne att du vill skriva äktenskapsförord om ni ska gifta er och att det t ex skulle vara ett villkor för att ni skulle gifta er.
    Nu kan hon gå med på äktenskapsförord eller neka att skriva på för det.
  • justice09
    Anonym (äktenskapsförord!) skrev 2025-04-22 19:14:22 följande:
    Ni kan skriva äktenskapsförord både före och efter att ni gift er, men du kan inte själv skriva ett äktenskapsförord. Innan bröllopet hade du kunnat berätta för henne att du vill skriva äktenskapsförord om ni ska gifta er och att det t ex skulle vara ett villkor för att ni skulle gifta er.
    Nu kan hon gå med på äktenskapsförord eller neka att skriva på för det.
    Så fast hon inte bor här och vi är inte gifta i Sverige så kan hon ta halva pengarna jag har på kontot alltså?
  • Fjäril kär
    justice09 skrev 2025-04-22 19:20:21 följande:
    Så fast hon inte bor här och vi är inte gifta i Sverige så kan hon ta halva pengarna jag har på kontot alltså?
    justice09 skrev 2025-04-22 19:20:21 följande:

Utan äktenskapsförord ja , då ingår pengarna i bodelningen 
Svar på tråden Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?