• Anonym (One and done)

Kändisar med enda-barn

Hej! Jag har ett underbart barn och känner allt mer att jag är one-and-done men brottas lite med mina känslor att gå ifrån normen och hur mitt barn kommer känna när hen blir äldre. 

Har ni tips på kändisar/influencers (gärna svenska) som har ett barn? känner att det kan vara bra att fylla på i flödet mitt om att det faktiskt är normalt också. Har ingen i min närhet som valt att bara ha ett barn och mina kompisar blir gravida på löpande band med andra barn. 

• Svar på tråden Kändisar med enda-barn
  • Anonym (Hm)

Har inga tips om kändisar med ett barn men har ett barn som är vuxet. Har inte ångrat en sekund att jag inte har flera barn.

• Anonym (s)

KreativaKarin är trevlig att följa om man gillar pyssel, de valde att bara ha ett barn

• Anonym (One and done)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-22 20:19:35 följande:

Har inga tips om kändisar med ett barn men har ett barn som är vuxet. Har inte ångrat en sekund att jag inte har flera barn.

Tack, vad fint att få höra. Vad säger ditt barn om att ha växt upp som enda-barn?
  • Anonym (One and done)
    Anonym (s) skrev 2025-04-22 20:22:51 följande:

KreativaKarin är trevlig att följa om man gillar pyssel, de valde att bara ha ett barn

Tack henne ska jag kolla upp!
  • Anonym (Jag)

Jag växte upp som enda barnet till två fantastiska föräldrar, de hade förlorat ett barn innan mig. Jag kände aldrig att jag saknade syskon. Dels var vi en väldigt tight släkt så en kusin var (och är än idag) som en syster för mig även om vi geografiskt bodde en bit från varandra. Jag stod båda mina föräldrar oerhört nära. Däremot dog båda mina föräldrar i relativt unga år och då kunde jag känna att det hade varit skönt att ha ett syskon att dela allt med, rent juridiskt och praktiskt låg allt på mina axlar även om jag fick fint stöd av kusinen och vänner.

Mitt barn är också enda barnet, jag fick upprepade missfall efter honom så det var dock inget aktivt val att "bara" ha ett barn. Idag är han vuxen och säger i alla fall själv att han inte saknar syskon på det sättet. Han står både mig och sin pappa oerhört nära och vi har haft en härlig vardag tillsammans i alla år.

• Anonym (Ensambarn och ensam)

Jag kan också hoppa in här och berätta hur det varit för mig att växa upp utan syskon. Jag kände inte att jag saknade syskon under uppväxten, tvärt om så trivdes jag som enda barnet. Det var i tonåren och nu när jag är vuxen (är 34 idag) som det känns enormt ensamt. Min dotter har inga kusiner på min sida, jag känner mig väldigt ensam i ansvaret för mina åldrande föräldrar som lever ganska dysfunktionellt. På sin pappas sida har min dotter flera kusiner och deras sida av släkten är så stor och kärleksfull! När jag var liten flyttade vi 60 mil ifrån den lilla släkt jag hade så jularna varannat år blir så påtagligt tomma när vi bara firar med mina föräldrar.

Jag kände själv att jag trivdes bra med ett barn, men för min dotters skull så väntar vi ett syskon om några månader. Sedan vet man såklart inte om deras relation kommer bli bra hela livet, men jag sörjer verkligen syskonet jag aldrig fick.

• Anonym (Du gör rätt)
    Anonym (One and done) skrev 2025-04-22 20:15:48 följande:
    Kändisar med enda-barn

Hej! Jag har ett underbart barn och känner allt mer att jag är one-and-done men brottas lite med mina känslor att gå ifrån normen och hur mitt barn kommer känna när hen blir äldre. 

Har ni tips på kändisar/influencers (gärna svenska) som har ett barn? känner att det kan vara bra att fylla på i flödet mitt om att det faktiskt är normalt också. Har ingen i min närhet som valt att bara ha ett barn och mina kompisar blir gravida på löpande band med andra barn. 

Många kan prata om att det hade varit skönt att dela det praktiska med när föräldrarna blir äldre.. att det liksom är det som hade varit bra med att ha ett syskon. Inte superbra argument till att skapa en ny människa enligt mig. Många syskon har inte ens goda relationer. Ett barn funkar lika bra, låt det bli normen. 

Försök ha god kontakt med övrig släkt kanske och förhoppningsvis har man ett barn som är/blir en person som har lätt att knyta kontakter och vänner. Då tror jag det är sällan som det kommer reflekteras över att "bara"vara enda barnet när man har andra människor runtomkring sig. 
  • Anonym (livet)
    Anonym (One and done) skrev 2025-04-22 20:15:48 följande:
    Kändisar med enda-barn

Tycker istället att du kan jobba på dig själv att våga leva ditt liv som du vill istället för hur andra lever, eller söka andras acceptans. 

Hur ditt barn kommer att känna vet ingen eller kan förutspå. Och man kan inte heller ordna livet så att ens barn blir nöjd med precis allt. Den som har en bror ville ha en syster, den som har en storasyster ville ha småsyskon, den som har fem syskon önskar att den slapp allihop. 

Äg känslan hos dig själv istället, du är nöjd med ett barn. Gott så. 
  • Anonym (One and done)

Tack för att ni också delar med er av era personliga erfarenheter! Visst är det ju så att inget går någonsin att förutspå, och många endabarn verkar beskriva en ensamhet sen som äldre samtidigt som jag också hör många med syskon där det blivit en rivalitet kring arv och att det ändå bara är ett syskon som tar den största bördan. 

såklart ska vårt beslut baseras på vad vi själva mår bäst av, inte vad ?kändisar? eller andra gör men det är alltid fint att få lite inspiration och se lite annat än vad normen oftast visar så fler tips mottages tacksamt! 

• Anonym (One and done)

Ingen fler som har några tips på personer att följa med ett barn /som är one and done?

Svar på tråden Kändisar med enda-barn