• Anonym (Upprörd)

    Är man skyldig att kontrollera kvitton/meddela?

    Har beställt mat med hemleverans från en butik några gånger och två gånger har de checkat för att flera saker varit slut så jag ska få återbetalning, men sen har varorna kommit ändå. Senast fick jag tillbaka nästan 200, trots att jag fått sakerna.

    Nu har de på något sätt upptäckt tabben och säger att jag ska betala in "skulden" för de gångerna och visst, det kan jag väl, men de är riktigt upprörda och ifrågasätter varför jag inte upptäckt det själv och meddelat. Är det verkligen mitt ansvar?

  • Svar på tråden Är man skyldig att kontrollera kvitton/meddela?
  • Lynx123

    Rent juridiskt vet jag inte men varför uppmärksammade du dem inte på detta när du upptäckte felen?

  • Anonym (M)

    Nej det är inte ditt ansvar. Företaget har haft lika stora möjligheter att upptäcka detta som du har haft. Visst ska du betala tillbaka för de varor du fått men du ska inte behöva bli ifrågasatt varför du inte meddelat dem.

  • Anonym (Y)

    De borde ha kollat själva. Inte rimligt att de klagar och surar.

  • Anonym (Maria)

    När du beställer går du med på att betala ett visst belopp för några specifika varor. Du borde rimligen märka vilka varor du fått och det är inte en fråga om att kolla kvitton, de gör en utbetalningen till dig som du mycket väl märker, speciellt eftersom de meddelat att det är för vissa varor som de trodde inte kunde levereras. 


    Så ja, du har ett ansvar att säga till att återbetalning inte behövs, du har inte tagit emot pengarna i god tro. Bedrägeri. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Maria) skrev 2025-04-23 09:32:56 följande:

    När du beställer går du med på att betala ett visst belopp för några specifika varor. Du borde rimligen märka vilka varor du fått och det är inte en fråga om att kolla kvitton, de gör en utbetalningen till dig som du mycket väl märker, speciellt eftersom de meddelat att det är för vissa varor som de trodde inte kunde levereras. 


    Så ja, du har ett ansvar att säga till att återbetalning inte behövs, du har inte tagit emot pengarna i god tro. Bedrägeri. 


    Går ej att bevisa att hon kontrollerat alla varor dock. Jag brukar beställa med hemleverans och brukar lita på att beställningsbekräftelsen stämmer med varorna jag fått. Kan ibland bli 10 kassar inte kontrollerar jag varje produkt
  • Anonym (Maria)
    Anonym (H) skrev 2025-04-23 09:39:53 följande:
    Går ej att bevisa att hon kontrollerat alla varor dock. Jag brukar beställa med hemleverans och brukar lita på att beställningsbekräftelsen stämmer med varorna jag fått. Kan ibland bli 10 kassar inte kontrollerar jag varje produkt
    Så du skulle inte märka om det fattades varor för 200kr? Eller de kontaktar dig och säger att här är ersättning för A, B, C, D och du skulle inte vid uppackningen eller strax efteråt märka att du fått detta? 
  • Tremere

    Som privatperson är du inte skyldig att kontrollera din leverans, även om det är en bra idé att göra det. Både för din och för säljarens skull.

    Det kan bli så att butiken har rätt att kräva tillbaka det belopp de återbetalat, om de faktiskt har levererat varan. Det blir då en fråga om så kallad obehörig vinst (enligt allmänna rättsprinciper, inte en specifik konsumentlag). Det betyder att du har fått en ekonomisk fördel som du inte hade rätt till, och som motparten kan ha rätt att få tillbaka.

    Om du fått mer än vad du betalat för:
    Du omfattas av en allmän redlighetsprincip i avtalsrätten ? att inte medvetet utnyttja uppenbara misstag. Om du ser att du fått varor som du fått pengar tillbaka för, så bör du meddela butiken. Att låta bli kan i vissa fall bedömas som ohederligt agerande, även om det inte är straffbart.

    Butiken kan med andra ord kräva tillbaka pengarna om de vill.

  • Anonym (Love)
    Anonym (Maria) skrev 2025-04-23 09:45:14 följande:
    Så du skulle inte märka om det fattades varor för 200kr? Eller de kontaktar dig och säger att här är ersättning för A, B, C, D och du skulle inte vid uppackningen eller strax efteråt märka att du fått detta? 

    Jag skulle absolut inte märka om det fattades varor för 200 när jag beställt för 3000-4000, om det inte var någon specifik vara som jag verkligen behövde. 


    Jag skulle inte heller märka om jag fick några pengar tillbaka eller inte. 

  • Anonym (E)
    Anonym (Love) skrev 2025-04-23 10:39:41 följande:

    Jag skulle absolut inte märka om det fattades varor för 200 när jag beställt för 3000-4000, om det inte var någon specifik vara som jag verkligen behövde. 


    Jag skulle inte heller märka om jag fick några pengar tillbaka eller inte. 


    Jag kanske tolkar fel men jag förstår det som att ts var medveten om misstaget, rätt moraliskt kasst

    Hade det varit en vara en gång så hade jag kanske bara spelat dum men flera varor vid två tillfällen, när butiken dessutom har sagt till så borde man ju kanske reagera över att både köttbullar och morötter dök upp fast de inte skulle.

    Om du får information om att du ska få en återbetalning, du kollar inte kontot då? 
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2025-04-23 11:40:42 följande:
    Jag kanske tolkar fel men jag förstår det som att ts var medveten om misstaget, rätt moraliskt kasst

    Hade det varit en vara en gång så hade jag kanske bara spelat dum men flera varor vid två tillfällen, när butiken dessutom har sagt till så borde man ju kanske reagera över att både köttbullar och morötter dök upp fast de inte skulle.

    Om du får information om att du ska få en återbetalning, du kollar inte kontot då? 
    Moraliskt förkastligt är det väl mer eller mindre. Frågan är snarare om det är så smart av företaget att bli upprörda och gnälla på TS. Förutom att TS kan bli sur och posta negativa saker om dem så framstår det ju dessutom som att de själva inte har koll på vad de gör. Som företagare skulle jag skämmas att inte ha koll på vilka varor som lämnats ut.
  • Anonym (Love)
    Anonym (E) skrev 2025-04-23 11:40:42 följande:
    Jag kanske tolkar fel men jag förstår det som att ts var medveten om misstaget, rätt moraliskt kasst

    Hade det varit en vara en gång så hade jag kanske bara spelat dum men flera varor vid två tillfällen, när butiken dessutom har sagt till så borde man ju kanske reagera över att både köttbullar och morötter dök upp fast de inte skulle.

    Om du får information om att du ska få en återbetalning, du kollar inte kontot då? 

     


    Som sagt, hade jag beställt morötter och köttbullar, och dom sen fanns i kassen, då skulle jag inte reagera över det, att varor som jag beställt faktiskt kommit. Brukar inte läsa kvitton för att se om dom missat någon vara, eller kolla om någon vara inte kommit, var det något man verkligen behövde så märker man ju det när man plockar upp varorna. 


    Nej jag skulle nog inte kolla kontot, när jag får notifikationen om att jag ska få en återbetalning så skulle jag mest bara notera det, men jag skulle aldrig komma ihåg att kolla om pengarna verkligen kommit in några dagar senare. 


    Jag kan ju tycka att det butikens fel, om dom stoppar ner varor i kassarna men inte tar betalt för dem, på samma sätt som att det är mitt fel om jag missar att scanna varor när jag självscannar. 


    (jag skulle dock inte bråka med butiken, utan kunde dom visa att det var så det förhöll sig och dom gjort en massa fel, så skulle jag nog bara betala varorna och sedan byta butik att handla från).

  • Tremere
    Anonym (Love) skrev 2025-04-23 14:56:08 följande:

     


    Som sagt, hade jag beställt morötter och köttbullar, och dom sen fanns i kassen, då skulle jag inte reagera över det, att varor som jag beställt faktiskt kommit. Brukar inte läsa kvitton för att se om dom missat någon vara, eller kolla om någon vara inte kommit, var det något man verkligen behövde så märker man ju det när man plockar upp varorna. 


    Nej jag skulle nog inte kolla kontot, när jag får notifikationen om att jag ska få en återbetalning så skulle jag mest bara notera det, men jag skulle aldrig komma ihåg att kolla om pengarna verkligen kommit in några dagar senare. 


    Jag kan ju tycka att det butikens fel, om dom stoppar ner varor i kassarna men inte tar betalt för dem, på samma sätt som att det är mitt fel om jag missar att scanna varor när jag självscannar. 


    (jag skulle dock inte bråka med butiken, utan kunde dom visa att det var så det förhöll sig och dom gjort en massa fel, så skulle jag nog bara betala varorna och sedan byta butik att handla från).


    Det kan bli så att butiken har rätt att kräva tillbaka det belopp de återbetalat, om de faktiskt har levererat varan. Det blir då en fråga om så kallad obehörig vinst (enligt allmänna rättsprinciper, inte en specifik konsumentlag). Det betyder att du har fått en ekonomisk fördel som du inte hade rätt till, och som motparten kan ha rätt att få tillbaka.

    Om du fått mer än vad du betalat för:
    Du omfattas av en allmän redlighetsprincip i avtalsrätten ? att inte medvetet utnyttja uppenbara misstag. Om du ser att du fått varor som du fått pengar tillbaka för, så bör du meddela butiken. Att låta bli kan i vissa fall bedömas som ohederligt agerande, även om det inte är straffbart.
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-04-23 14:08:45 följande:
    Moraliskt förkastligt är det väl mer eller mindre. Frågan är snarare om det är så smart av företaget att bli upprörda och gnälla på TS. Förutom att TS kan bli sur och posta negativa saker om dem så framstår det ju dessutom som att de själva inte har koll på vad de gör. Som företagare skulle jag skämmas att inte ha koll på vilka varor som lämnats ut.
    Nej upprörda behöver de inte bli då felet är helt och hållet deras men det hade oavsett varit schysst av ts att höra av sig, men nu vet vi ju inte heller hur konversationen gick, de kanske bara ifrågasatte och ts tolkade in mer, eller så var det arga på riktigt.

    Personligen hade jag nog som sagt spelat dum första gången men andra gången hade jag informerat dem, speciellt om det är en mindre butik. Hade de blivit sura så hade jag sagt att "tyvärr så kollade jag inte ordentligt men självklart betalar jag för de varor jag fått" svarar man något i den stilen så tror jag inte att någon blir sur, men jag vet ju inte hur det går till hos ts och där hon handlar.
  • Anonym (Y)
    Tremere skrev 2025-04-23 15:13:06 följande:
    Det kan bli så att butiken har rätt att kräva tillbaka det belopp de återbetalat, om de faktiskt har levererat varan. Det blir då en fråga om så kallad obehörig vinst (enligt allmänna rättsprinciper, inte en specifik konsumentlag). Det betyder att du har fått en ekonomisk fördel som du inte hade rätt till, och som motparten kan ha rätt att få tillbaka.

    Om du fått mer än vad du betalat för:
    Du omfattas av en allmän redlighetsprincip i avtalsrätten ? att inte medvetet utnyttja uppenbara misstag. Om du ser att du fått varor som du fått pengar tillbaka för, så bör du meddela butiken. Att låta bli kan i vissa fall bedömas som ohederligt agerande, även om det inte är straffbart.
    Eftersom de flesta butiker betalar mycket för reklam och negativ publicitet orsakar skada , är det bara dumt att vara otrevlig.

    Man kan absolut be om pengarna tillbaka , men onödigt att vara otrevlig.
  • Anonym (Y)

    Vem var otrevlig? 
    1 person?
    Eller flera? 
    Jag vore förvånad om det var butikens instruktion för kundtjänsten att hantera saken så.
    Oftast ska man vara trevlig även om kunden har fel.


    Anonym (Upprörd) skrev 2025-04-22 20:32:23 följande:
    Är man skyldig att kontrollera kvitton/meddela?

    Har beställt mat med hemleverans från en butik några gånger och två gånger har de checkat för att flera saker varit slut så jag ska få återbetalning, men sen har varorna kommit ändå. Senast fick jag tillbaka nästan 200, trots att jag fått sakerna.

    Nu har de på något sätt upptäckt tabben och säger att jag ska betala in "skulden" för de gångerna och visst, det kan jag väl, men de är riktigt upprörda och ifrågasätter varför jag inte upptäckt det själv och meddelat. Är det verkligen mitt ansvar?


Svar på tråden Är man skyldig att kontrollera kvitton/meddela?