• Anonym (orolig)

Hög dos Gonal-f

Hej! 

Har precis startat med IVF efter att utredningen inte kunde fastslå vad felet var med oss. Vi har försökt få barn i ca 2 år utan framgång. 

Efter Att ha läst runt så ser jag att mitt AMH-värde (1) är ganska lågt för min ålder (31). Detta Har inte fertilitetsläkaren sagt något om utan säger att provsvaren ?ser bra ut?.
    Nu fick jag gonal-f att börja med och i dosen 375 som känns ganska hög?
    vad har ni haft för AMH och dos? Vad är era erfarenheter av Hög dos av gonal-f?
    Dela gärna med er, jag känner mig nästan lite rädd över min dos och osäker om det är för mycket..

• Svar på tråden Hög dos Gonal-f
  • EJT

Jag har förstått det som att de baserar dosen utifrån bland annat AMH-värde och även vikt. 

Jag har 1,37 i AMH och en del övervikt. Jag fick 300 menopur att börja med och det var lagom beräknat, men jag var också orolig att det var lite högr initialt. 

• Anonym (orolig)
    EJT skrev 2025-04-23 20:26:18 följande:

Jag har förstått det som att de baserar dosen utifrån bland annat AMH-värde och även vikt. 

Jag har 1,37 i AMH och en del övervikt. Jag fick 300 menopur att börja med och det var lagom beräknat, men jag var också orolig att det var lite högr initialt. 

Tack för svar! Okej, så vikten kan också spela in..  Jag väger under 60kg och är 168 lång så jag är inte överviktig, så det kan inte förklara min höga dos. Menopur, är det en snarlik variant som gonal f? 
    tack Återigen för ditt svar 
  • EJT
    Anonym (orolig) skrev 2025-04-23 20:34:40 följande:
    Tack för svar! Okej, så vikten kan också spela in..  Jag väger under 60kg och är 168 lång så jag är inte överviktig, så det kan inte förklara min höga dos. Menopur, är det en snarlik variant som gonal f? 
    tack Återigen för ditt svar 
     Det är ju möjligg att man främst går utifrån AMH, kanske även hur äggstockarna sett ut på ultraljud osv? 

Menopur är också stimuleringshormon, det verkar vara olika vilket preparat man får börja med att prova och alla reagerar också olika på olika prepara verkar jag ha fått uppfattning om. När jag läst på forum verkar folk också skriva att läkare sagt atr det är att föredra att börja med gög dos, sen justera den neråt vid ul än att få åt andra hållet dvs för låg dos och sen behöva justera den uppåt. 

Om du är orolig för att dosen är för hög skulle jag nog ändå ta kontakt med kliniken och fråga, så får du bäst svar från experterna och de som faktiskt bedömt utifrån dina individuella faktorer ☺️
Svar på tråden Hög dos Gonal-f