• Anonym (Trött mamma)

Sluta amma.. Ingen sömn

Har en son som är 13 månader och ammas fortfarande. Men vill sluta, dock inte tvärt och absolut inte via några metoder som bygger på att låta barnet ? skrika i timmar, eller flera dagar på raken för de kommer lära sig att inte amma till slut? 
    Kom med era bästa tips och råd! 

vad kan jag förvänta mig?

Ammar just nu på följande sätt: 
    Morgon amning, tupplur mitt på dagen ammas tills sömns. Sedan kan det bli 1-2 korta amning stunder efter lunch och/ eller som mellanmål innan middagen. Sen ammas han till sömns på kvällen. Ammar sista gången vid 22:00-22:30 ?> nästa amning på morgonen. 

• Svar på tråden Sluta amma.. Ingen sömn
  • Grässtrå77

Enklast är kanske att ta bort amningen som inte är i samband med sömn? Då är det väl lättast att distrahera om han vill amma.

Sen om du vill dra ner på amningen när/om ni ligger i sängen tillsammans så rekommenderar jag att använda sportbh så brösten inte blir så synliga.

När mitt ena barn skulle sluta amma vid nattning fick vi gå runt med bärsele utomhus för att han skulle somna. Tur att det var mitt i sommaren😀

• Anonym (mys)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-04-24 00:48:47 följande:
    Sluta amma.. Ingen sömn

Har en son som är 13 månader och ammas fortfarande. Men vill sluta, dock inte tvärt och absolut inte via några metoder som bygger på att låta barnet ? skrika i timmar, eller flera dagar på raken för de kommer lära sig att inte amma till slut? 
    Kom med era bästa tips och råd! 

vad kan jag förvänta mig?

Ammar just nu på följande sätt: 
    Morgon amning, tupplur mitt på dagen ammas tills sömns. Sedan kan det bli 1-2 korta amning stunder efter lunch och/ eller som mellanmål innan middagen. Sen ammas han till sömns på kvällen. Ammar sista gången vid 22:00-22:30 ?> nästa amning på morgonen. 

Finns inget som säger att det måste bli skrik i timmar och dagar?

Mina barn var inte så villiga att sluta amma, och var i ungefär din sons ålder när jag slutade. Det räckte att jag var bestämd, bara sa att nu är mjölken slut, nu finns det välling eller annan mat. Och en massa kramar gos och annat mys. De var väl gnöliga och missnöjda med detta ett tag, men inte några timslånga skrikperioder direkt. 

Börja där, och om det känns bättre så kan du ta ett mål i taget. 
  • MsM84

Kanske börja ta bort amningen för att söva? Lära barnet somna utan att amma.

Svar på tråden Sluta amma.. Ingen sömn