Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-28 16:21:43 följande:
Lite klurigt det där. Någon form av stämningsstabilerare behöver du nog. Har du någon krislista? Har du koll på tidiga tecken? Då snart sömnen krånglar kan det vara något på gång. Du börjar varva upp. Ta ett ordentligt snack igen med fin psykiatriker för att kolla igenom läkemedlen. Vanligast med Lamotrigin och Lithionit men det han finnas något off label att prova. Det är ju plågsamt för dig att hamna i hypomani eller maniskt skov. Eller en djup depression. Inneligga perioder är inget ovanligt vare sig man medicinerar eller inte. Du behöver vara rädd om dig själv och din omgivning.
Har provat båda mediciner men blev fruktansvärd effekt och blev asdålig , fick åka in till psykakuten pga det . Så jag kommer aldrig medicinera mer . Jag har koll på mig själv , har sen jag fick min diagnos läst allt om det . Jag har aldrig varit inlagd heller .
Jag blir inte manisk el hypoman , och känner jag minsta lilla av det så tar jag en day off ,håller mig hemma och det går över ganska snabbt . Min medicin har blivit träning , det får mig stabil och att fungera I vardagen .
Jag avundas ibland de som kan medicinera , men det är som det är nu att jag inte kan .
Läkarna som jag träffat säger att väldigt få har en sån sjukdomsinsikt och kunskap som jag har . Jag har mina strategier och vet hur jag ska stävja skov av olika slag när de dyker upp .