• BellasVärld

Bipolär utan medicin

Är det någon mer bipolär än jag som inte kan medicinera ?
    Har provat det mesta nu som mina läkare genom åren gett mig men jag blir bara " sjuk " .
    Blir aggressiv , hallucinerar , blir som en zombie , får klaustrofobi I min egen kropp , ångest , trötthet etc 
    Min läkare har gett upp nu och säger att vi provat allt . Jag har aldrig blivit inlagd heller . 
    Som tur är har jag strategier och en oändligt förstående sambo som stöttar I alla moods , men det är en kamp ibland att klara vardagen och det tär på förhållandet .
    Skulle vara intressant att höra eran historia , även ni som medicinerar får skriva såklart .

Trevlig helg !

• Svar på tråden Bipolär utan medicin
  • Anonym (Kimchi)

Lite klurigt det där. Någon form av stämningsstabilerare behöver du nog. Har du någon krislista? Har du koll på tidiga tecken? Då snart sömnen krånglar kan det vara något på gång. Du börjar varva upp. Ta ett ordentligt snack igen med fin psykiatriker för att kolla igenom läkemedlen. Vanligast med Lamotrigin och Lithionit men det han finnas något off label att prova. Det är ju plågsamt för dig att hamna i hypomani eller maniskt skov. Eller en djup depression. Inneligga perioder är inget ovanligt vare sig man medicinerar eller inte. Du behöver vara rädd om dig själv och din omgivning. 

• BellasVärld
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-28 16:21:43 följande:

Lite klurigt det där. Någon form av stämningsstabilerare behöver du nog. Har du någon krislista? Har du koll på tidiga tecken? Då snart sömnen krånglar kan det vara något på gång. Du börjar varva upp. Ta ett ordentligt snack igen med fin psykiatriker för att kolla igenom läkemedlen. Vanligast med Lamotrigin och Lithionit men det han finnas något off label att prova. Det är ju plågsamt för dig att hamna i hypomani eller maniskt skov. Eller en djup depression. Inneligga perioder är inget ovanligt vare sig man medicinerar eller inte. Du behöver vara rädd om dig själv och din omgivning. 

Har provat båda mediciner men blev fruktansvärd effekt och blev asdålig , fick åka in till psykakuten pga det . Så jag kommer aldrig medicinera mer . Jag har koll på mig själv , har sen jag fick min diagnos läst allt om det . Jag har aldrig varit inlagd heller . 
    Jag blir inte manisk el hypoman , och känner jag minsta lilla av det så tar jag en day off ,håller mig hemma och det går över ganska snabbt . Min medicin har blivit träning , det får mig stabil och att fungera I vardagen . 
    Jag avundas ibland de som kan medicinera , men det är som det är nu att jag inte kan . 
    Läkarna som jag träffat säger att väldigt få har en sån sjukdomsinsikt och kunskap som jag har . Jag har mina strategier och vet hur jag ska stävja skov av olika slag när de dyker upp .
  • Anonym (A)

Är du säker på att du är bipolär? Jag var som dig och Atomoxetin fungerar perfekt för mig, det är en ADHD medicin. 

• Anonym (Oj)
    BellasVärld skrev 2025-05-21 08:23:12 följande:
    Har provat båda mediciner men blev fruktansvärd effekt och blev asdålig , fick åka in till psykakuten pga det . Så jag kommer aldrig medicinera mer . Jag har koll på mig själv , har sen jag fick min diagnos läst allt om det . Jag har aldrig varit inlagd heller . 
    Jag blir inte manisk el hypoman , och känner jag minsta lilla av det så tar jag en day off ,håller mig hemma och det går över ganska snabbt . Min medicin har blivit träning , det får mig stabil och att fungera I vardagen . 
    Jag avundas ibland de som kan medicinera , men det är som det är nu att jag inte kan . 
    Läkarna som jag träffat säger att väldigt få har en sån sjukdomsinsikt och kunskap som jag har . Jag har mina strategier och vet hur jag ska stävja skov av olika slag när de dyker upp .
    Varför vill du äta medicin när du inte verkar behöva det?

Sedan undrar jag också om du verkligen är bipolär. 
  • BellasVärld
    Anonym (A) skrev 2025-05-21 09:03:06 följande:

Är du säker på att du är bipolär? Jag var som dig och Atomoxetin fungerar perfekt för mig, det är en ADHD medicin. 

Har gjort bipolär utredning 2 gånger med slutresultat att jag är bipolär , men står nu I kö för att utreda adhd och autism med .
  • BellasVärld
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-21 09:10:04 följande:
    Varför vill du äta medicin när du inte verkar behöva det?

Sedan undrar jag också om du verkligen är bipolär. 
    Jag tänker att många verkar ha mått myclet bra med mediciner , kanske därför jag tänkt att det skulle varit skönt med medicin , samtidigt så vet jag att det inte finns några " magic pills " mot någon sjukdom . Men jag har mina strategier och kanske det som gör att det sällan märks att jag är bipolär  .
    Har haft noll stöd av föräldrar etc när jag fick min diagnos och var också ensamstående mamma vid den tiden så antar att jag har fått " trycka tillbaka " min diagnos så gott det har gått och endå klivit upp ur sängen hur jvla jobbigt det än må har känts . 

Har gjort bipolär utredning 2 gånger med slutresultat att jag är bipolär , men står nu I kö för att utreda adhd och autism med .
Svar på tråden Bipolär utan medicin