• Anonym (Kay Dee)

Hur borde kd göra?

Läste den här ledaren
    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/93Aq8W/ebba-busch-ar-svensk-mastare-i-offerkofta

D
    et jag funderar över är hur ett framgångsrikt kd skulle se ut. (Och det här representerar inte mina politiska åsikter) det här är Sverige och svenska värderingar jag baserar det på, Ebba kopierar mycket från usa.

-färre gimmickar, falukorvar och dammsugare,

-mer invandrarvänligt i kristen tappning. Kristna i Sverige samlar in pengar för att hjälpa invandrare och missionerar i Afrika.

-fokus på barns väl och ve, förlossningsvården, skola, näringsrik mat till barnen i skolan så de växer.

-konservativa värderingar, fokus på familjen (kan bli svårt för Ebba då hon är skild) 

-mer politisk korrekthet, kd ska uppfattas som ett snusförnuftigt parti med trygga värderingar.

-ta hand om handikappade

- fokus på äldrevården (inte bara snack)

-tänka på klimatet (kristna värderingar) djur och natur.

Lite åt "what would jesus do"

Kd skulle då gå mot strömmen och plocka väljare från andra partier. I dagens läge så uppfattas säkert såna här saker som extremt. Tror också att väljare generellt är trötta på politisk cirkus.

Vad tror du skulle göra så att kd blir framgångsrika? (Inte dina egna politiska åsikter)

• Svar på tråden Hur borde kd göra?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Kay Dee) skrev 2025-04-25 15:17:37 följande:
    Hur borde kd göra?

Läste den här ledaren
    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/93Aq8W/ebba-busch-ar-svensk-mastare-i-offerkofta

D
    et jag funderar över är hur ett framgångsrikt kd skulle se ut. (Och det här representerar inte mina politiska åsikter) det här är Sverige och svenska värderingar jag baserar det på, Ebba kopierar mycket från usa.

-färre gimmickar, falukorvar och dammsugare,

-mer invandrarvänligt i kristen tappning. Kristna i Sverige samlar in pengar för att hjälpa invandrare och missionerar i Afrika.

-fokus på barns väl och ve, förlossningsvården, skola, näringsrik mat till barnen i skolan så de växer.

-konservativa värderingar, fokus på familjen (kan bli svårt för Ebba då hon är skild) 

-mer politisk korrekthet, kd ska uppfattas som ett snusförnuftigt parti med trygga värderingar.

-ta hand om handikappade

- fokus på äldrevården (inte bara snack)

-tänka på klimatet (kristna värderingar) djur och natur.

Lite åt "what would jesus do"

Kd skulle då gå mot strömmen och plocka väljare från andra partier. I dagens läge så uppfattas säkert såna här saker som extremt. Tror också att väljare generellt är trötta på politisk cirkus.

Vad tror du skulle göra så att kd blir framgångsrika? (Inte dina egna politiska åsikter)

Visst är det så. Kristdemokraterna har blivit en rasistisk parti som är starkt influerad av USA med sin sionistiska och populistiska ideologi och oreserverat stöd till Israels bosättningskolonialism. Kristdemokraterna har inte längre så mycket kristna värderingar. 
  • Anonym (Kay Dee)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-25 15:47:52 följande:
    Visst är det så. Kristdemokraterna har blivit en rasistisk parti som är starkt influerad av USA med sin sionistiska och populistiska ideologi och oreserverat stöd till Israels bosättningskolonialism. Kristdemokraterna har inte längre så mycket kristna värderingar. 
    Det är ju lite korkat av KD att i princip bara kopiera ett annat politiskt parti rakt av. Det är nog inget framgångskoncept.

Tror inte att Kd är ett rasistiskt parti egentligen, de vill bara vara populistiska. Men då skrämmer de bort de egentliga väljarna (med omnejd) De skulle kunna ha möjlighet att locka till sig äldre, kristna, barnfamiljer, konservativa som inte vill ha politisk cirkus.

Starkaste kortet för Kd hade nog varit att satsa på konservativa värderingar åt pk-hållet, för det är en stark profil för partiet och samtidigt populistiskt (även pk trendar)
  • Tecum

Om KD vill växa ska de gå sin egen väg, närma sig Alf Svenssons sätt att leda partiet, med mjukare framtoning och medmänsklighet, kombinerat med en tuff attityd mot kriminalitet. Det kräver ju att de lämnar kopplingen till M och SD och därmed makten. Å andra sidan har KD inte fått igenom så mycket...

• Anonym (Kay Dee)
    Tecum skrev 2025-04-25 17:45:09 följande:

Om KD vill växa ska de gå sin egen väg, närma sig Alf Svenssons sätt att leda partiet, med mjukare framtoning och medmänsklighet, kombinerat med en tuff attityd mot kriminalitet. Det kräver ju att de lämnar kopplingen till M och SD och därmed makten. Å andra sidan har KD inte fått igenom så mycket...

Tja, det kan vara förenligt med till tuffare tag mot kriminalitet och samtidigt bibehålla en konservatistisk anda.

ja, den där medmänskligheten saknas. Det är ju ett kristet signum.

Tror inte de behöver lämna högerblocket.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Kay Dee) skrev 2025-04-25 16:36:29 följande:
    Det är ju lite korkat av KD att i princip bara kopiera ett annat politiskt parti rakt av. Det är nog inget framgångskoncept.

Tror inte att Kd är ett rasistiskt parti egentligen, de vill bara vara populistiska. Men då skrämmer de bort de egentliga väljarna (med omnejd) De skulle kunna ha möjlighet att locka till sig äldre, kristna, barnfamiljer, konservativa som inte vill ha politisk cirkus.

Starkaste kortet för Kd hade nog varit att satsa på konservativa värderingar åt pk-hållet, för det är en stark profil för partiet och samtidigt populistiskt (även pk trendar)
    Jodå. Kristdemokraterna har blivit ett rasistiskt parti. Det var ju KD som först släppte in SD  och normaliserade deras främlingsfientlighet. KD är också ett av partierna som konsekvent hetsar mot muslimer.
  • Anonym (Snart historia)

Det behöver du nog inte grubbla över speciell mycket. Både dom och Liberalerna är historia i nästa val. Och åker ur riksdagen. Riktiga skit partier som inte behövs. 

• Anonym (Kay Dee)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-25 18:56:54 följande:
    Jodå. Kristdemokraterna har blivit ett rasistiskt parti. Det var ju KD som först släppte in SD  och normaliserade deras främlingsfientlighet. KD är också ett av partierna som konsekvent hetsar mot muslimer.

Tror ändock inte kd är tänkt att vara ett rasistiskt parti om man ska följa deras varumärke.

Tråden handlar om hur kd ska kunna få röster (oavsett hur man själv röstar) och då behöver kd återgå till humana värderingar. Börja tänka från perspektivet vad Jesus skulle gjort.

Skulle Jesus stänga dörren för flyktingar? Nej, såklart inte. Han skulle värma för de som har det svårt. Kd skulle också vinna på konservativa värderingar som att kvinnor ska göra kvinnosaker och män göra manssaker. Göra dessa aktörer (familjen) som huvudrollsinnehavare och tillåta hbtq (för det skulle Jesus göra) men låta såna stå i bakgrunden, inte vara drivande i såna frågor.

Sätta kristna värderingar främst och välkomna andra religioner om de sammanfaller med kristna värderingar. Om de inte gör det så verka för en förändring.

Jag tror en sån här rebranding skulle vara framgångsrikt för kd. De borde också byta ut Ebba till en man, typ en farbror som är pk.

• Anonym (Kay Dee)
    Anonym (Snart historia) skrev 2025-04-25 19:20:28 följande:

Det behöver du nog inte grubbla över speciell mycket. Både dom och Liberalerna är historia i nästa val. Och åker ur riksdagen. Riktiga skit partier som inte behövs. 

"Behöver" behöver jag inte göra. Har egentligen en hel del åsikter på hur andra partier borde förnyas också, men nu handlar tråden om kd eftersom jag stötte på en artikel om ebbas offerkofta.

Jag tycker att KD har svävat ut lite för mycket från sitt ursprungskoncept. De borde ha ett kristdemokratiskt parti med (svenska) kristna värderingar och inte kopiera andra eller hålla på med falukorvar och clowneri.
Svar på tråden Hur borde kd göra?