• Hojicha

När fick ni frysbrev efter OPU?

Hej!

Jag gjorde äggplock i måndags och det görs totalfrys pga risk för överstimulering. Dagen efter hörde kliniken av sig och berättade hur många ägg som befruktats. Jag vill minnas att de sa att jag skulle få ett digitalt frysbrev i slutet av veckan där det står hur många embryon som klarat sig och frysts ner, men har inte fått något ännu. Jag undrar om någon här har gjort totalfrys och fått frysbrev - och hur många dagar efter äggplock ni fick besked. Det kan vara så att jag hörde fel bara. Men visst borde de ha hört av sig nu om inget ägg överlevt? 

• Svar på tråden När fick ni frysbrev efter OPU?
  • Anonym (Vilken klinik?)

Hej!

Vilken klinik går du på? Kan vara lättare för andra att svara  hur det är just där.

Klinikerna odlar embryona tills de blir blastocyster, vilket brukar motsvara dag när embryot är fem dagar. Gjorde du uttag i måndags innebär det att det är dag fem imorgon lördag. Ibland kan något embryo vara lite segt i utvecklingen och då låter klinikerna dem utvecklas en dag till, så då kan de frysa ned på dag sex. Vid mitt sista uttag fick jag besked muntligt på dag fem om hur många som kunde frysas ned då. Sedan fick jag ett mejl på dag sex om de som odlades extra kunde frysas.

Olika kliniker har sedan olika rutiner kring öppettider på helgen så om just din klinik hör av sig på helgerna är svårt att veta.

Hoppas på glada nyheter för er!

Hej!

Vilken klinik går du på? Kan vara lättare för andra att svara  hur det är just där.

Klinikerna odlar embryona tills de blir blastocyster, vilket brukar motsvara dag när embryot är fem dagar. Gjorde du uttag i måndags innebär det att det är dag fem imorgon lördag. Ibland kan något embryo vara lite segt i utvecklingen och då låter klinikerna dem utvecklas en dag till, så då kan de frysa ned på dag sex. Vid mitt sista uttag fick jag besked muntligt på dag fem om hur många som kunde frysas ned då. Sedan fick jag ett mejl på dag sex om de som odlades extra kunde frysas.

Olika kliniker har sedan olika rutiner kring öppettider på helgen så om just din klinik hör av sig på helgerna är svårt att veta.

• Hojicha
    Anonym (Vilken klinik?) skrev 2025-04-25 20:37:53 följande:

Hej!

Tack för ditt svar! Nu förstår jag processen bättre. Jag går hos Cmedical Stockholm. De är verkligen helt fantastiska där! Det är bara jag som är lite virrig, ängslig och osäker nu första omgången av IVF. 13 befruktade ägg dagen efter plock som jag håller tummarna för. De har inte helgöppet vad jag vet, så jag får försöka sitta lugnt i båten tills de öppnar igen på måndag. :) Tack snälla!
  • Hojicha

Ifall någon skulle snubbla över denna tråd med samma fundering: Jag fick frysbrevet idag, söndag samma vecka!

Hojicha skrev 2025-04-27 10:55:02 följande:

Ifall någon skulle snubbla över denna tråd med samma fundering: Jag fick frysbrevet idag, söndag samma vecka!

Så skönt att du slapp vänta till måndag. Hur gick det för er?
  • Hojicha
    Anonym (Vilken klinik?) skrev 2025-04-27 10:57:47 följande:
    Så skönt att du slapp vänta till måndag. Hur gick det för er?
    Ja, sån lättnad! När de sa ?i slutet av veckan? tänkte jag arbetsvecka och missförstod därmed det hela. Det blev 1 st 6dagars och 3 st 5dagars till frysen. :) Även om väldigt många ägg inte klarade sig känns det fint att det blev 4 st ändå.
    Hojicha skrev 2025-04-27 20:25:32 följande:
    Ja, sån lättnad! När de sa ?i slutet av veckan? tänkte jag arbetsvecka och missförstod därmed det hela. Det blev 1 st 6dagars och 3 st 5dagars till frysen. :) Även om väldigt många ägg inte klarade sig känns det fint att det blev 4 st ändå.
    Stort grattis! Det är många chanser och stora möjligheter till barn. Hur många blastocyster man får är så olika. Statistiken verkar säga att 25%-50% av de befruktade går att frysa. Även om fyra inte känns så många är det ändå fler än var många andra får. Hoppas du nu får må bra och inte blir överstimulerad. Lycka till!
Svar på tråden När fick ni frysbrev efter OPU?