• Anonym (Slösamaja)

Vart tar alla pengar vägen?

Här har vi  ca 70 000 in i mån efter skatt. Efter räkningar 50 kvar. Mat lägger vi ca 20 på i månaden och har 4 barn. Räknar då med blöjor o sånt. Ändå har vi inte fett med pengar i slutet i mån. Inte köpt något till mig själv på länge mer än beg. Så vart tar 30 vägen? Jag vi suger på storhandla och blir lite hämt mat då vi jobbar heltid och har 2 tim med barnen hemma innan  läggdags.
    Någon som har någon bra app eller kalkyl där man kan lägga upp en plan? 

• Svar på tråden Vart tar alla pengar vägen?
  • Anonym (Anna)

Ett enkelt tis är att dela upp lönen på olika konton eller iallafall ha ett gemensamt matkonto där båda har ett kort. Sätt in 20 000 som du säger går åt för, ha en bestämd dag då ni veckohandlar, vi kör lördag förmidag och låter fredagen vara lite öppen, just fredag brukar uppskattas på fredagar. Bestäm hur ni vill spara säg 10 000 sätt in dem på gemensamt sparkonto och dela upp de andra 20 000 er emellan vilket betyder att ni har 10 var i fickpengar, när man har sina 10 så kan du tänka att nu har jag 2500 och klara mig på i veckan. Allt blir tydligare när man gör så och plötsligt känner man direkt rikare. Vi har två tonåringar och betydligt mindre pengar att röra oss med men den här metoden har hjälpt oss. Och liksom inte så invecklat.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-25 20:51:39 följande:

Ett enkelt tis är att dela upp lönen på olika konton eller iallafall ha ett gemensamt matkonto där båda har ett kort. Sätt in 20 000 som du säger går åt för, ha en bestämd dag då ni veckohandlar, vi kör lördag förmidag och låter fredagen vara lite öppen, just fredag brukar uppskattas på fredagar. Bestäm hur ni vill spara säg 10 000 sätt in dem på gemensamt sparkonto och dela upp de andra 20 000 er emellan vilket betyder att ni har 10 var i fickpengar, när man har sina 10 så kan du tänka att nu har jag 2500 och klara mig på i veckan. Allt blir tydligare när man gör så och plötsligt känner man direkt rikare. Vi har två tonåringar och betydligt mindre pengar att röra oss med men den här metoden har hjälpt oss. Och liksom inte så invecklat.

Jag menar att just fredag brukar det uppskattas med en takeaway
  • Anonym (Inte vanligt)

70 000, och 20 000 enbart på mat. Ni hör inte till det vanliga i alla fall. Höginkomsttagare.  Vilket är minoritet i Sverige överlag. 

Men jag blir mer förvånad, har folk verkligen det så flott? Läste nyss att allt fler hamnar hos Kronofogden pga av att dom köper mat,/skräpmat hos foodora och liknande.

Har också märkt av att folk snarare flyttar från villor/hus till hyreslägenheter allt oftare nu. Känns ju spontant som att man annars börjar från andra hållet och uppgraderar sig. Alltså flyttar från lägenhet till hus.

Verkar som folk alla överlag, fått det mycket sämre ekonomiskt. Vilket är ironiskt. Då denna regering säger att alla skattesänkningar gjort folk rikare lol.  Tycker det snarare verkar tvärtom.

Låter snarare som ni lever överflödigt. Kanske göra upp en budget/ ekonomi tavla för att få en bättre överblick/helhet av eran ekonomi och vad ni lägger mest pengar på överlag.

• felicityporter
    Anonym (Slösamaja) skrev 2025-04-25 19:39:28 följande:
    Vart tar alla pengar vägen?

Här har vi  ca 70 000 in i mån efter skatt. Efter räkningar 50 kvar. Mat lägger vi ca 20 på i månaden och har 4 barn. Räknar då med blöjor o sånt. Ändå har vi inte fett med pengar i slutet i mån. Inte köpt något till mig själv på länge mer än beg. Så vart tar 30 vägen? Jag vi suger på storhandla och blir lite hämt mat då vi jobbar heltid och har 2 tim med barnen hemma innan  läggdags.
    Någon som har någon bra app eller kalkyl där man kan lägga upp en plan? 

Stackars er, så svårt det är att leva på marginalen. Kanske du borde börja med OnlyFans? Bara för att dryga ut kassan menar jag. Styrkekramar!
  • Dessanheterjag

20 tusen på mat alltså vad i helvete?! Skulle skämmas ihjäl hur mycket slänger ni? Ni borde klara er på 10 utan minsta bekymmer.

• Anonym (Sluta sura. Kom igen!)

Äh, vad dryga vissa är. De är nog bara sura, för att de inte får in lika mycket, och vägrar göra något åt det.

Anonym Anna kom med ett bra förslag. Vi gör något liknande, och det funkar för oss. Lättare när man liksom ser pengarna.
    Vi delar upp alla pengar i spara, räkningar, gemensam förbruk (kläder till barnen, mat osv.) och personlig fickpeng (till typ kläder, smink, en hobby eller typ 10kg choklad om man vill det, no questions asked), då vet man hur mycket man kan göra av med på alla poster.

• Dardiskåne
    Anonym (Sluta sura. Kom igen!) skrev 2025-04-26 03:21:17 följande:

Äh, vad dryga vissa är. De är nog bara sura, för att de inte får in lika mycket, och vägrar göra något åt det.

Anonym Anna kom med ett bra förslag. Vi gör något liknande, och det funkar för oss. Lättare när man liksom ser pengarna.
    Vi delar upp alla pengar i spara, räkningar, gemensam förbruk (kläder till barnen, mat osv.) och personlig fickpeng (till typ kläder, smink, en hobby eller typ 10kg choklad om man vill det, no questions asked), då vet man hur mycket man kan göra av med på alla poster.

Smart!
  • Anonym (F)
    felicityporter skrev 2025-04-26 01:10:17 följande:
    Stackars er, så svårt det är att leva på marginalen. Kanske du borde börja med OnlyFans? Bara för att dryga ut kassan menar jag. Styrkekramar!
    Mår du bättre av att vara spydig?
  • felicityporter
    Anonym (F) skrev 2025-04-26 05:08:48 följande:
    Mår du bättre av att vara spydig?
    Jag är inte spydig, jag bara skojade lite. Du vet att man kan skämta? Sånt som får människor att dra lite på smilbanden? 😉
Svar på tråden Vart tar alla pengar vägen?