• Anonym (Gravid och rädd)

Få igång förlossning!

Hej!
    Jag har inbokad igångsättning i vecka 39+6. Just nu är jag i vecka 38+0.
    När jag födde min son så blev jag igångsatt pga preklampsi och denna gång är det för att min blodtryck är något högt.
    hur som helst! Era BÄSTA tips för att iaf försöka komma igång själv. Jag vill verkligen inte bli igångsatt och hade jag fått välja hade jag låtit min kropp starta igång själv och jag är lite rädd för att bli igångsatt igen. Det var en väldigt långt och smärtsamt förlopp. 

jag äter nattljusolja, och tänkte börja dricka hallonbladste. Färdknäppen är no no då jag är så svullen där nere så vet inte ens hur det skulle gå till?
    KRAM från en lite orolig omföderska 

• Svar på tråden Få igång förlossning!
  • Anonym (Hm)

Hallonbladste funkade för mig, eller så var det bara ett komiskt sammanträffande. Förlossningen startade två dagar innan planerad igångsättning. Dom säger ju att motion och promenader även ska fungera. 

• septembermamma2022

Du får ju välja själv? Ingen kan tvinga dig till igångsättning om du inte vill. Men de kan rekommendera starkt såklart.

Hur högt är ditt blodtryck? Kan det vara ett alternativ att följa det noga och avvakta igångsättning om det inte stiger mer? Tala med din läkare om det! Säg att du inte vill om det går att undvika och fråga efter alternativ.

• Anonym (Gravid och rädd)

Anledningen är att det är stor risk att få akut preklampsi igen och efter bf ökar påfrestningen mer på kroppen. Jag vet att jag inte kan bli tvingad och att jag självklart väljer men gör ju det som vården rekommendera. preklampsi är inget att leka med och jag fick stor organpåverkan förra gången vilket gör att jag har enorm respekt. Mitt blodtryck ligger bra nu då jag tar medicin och jag går på kontroll 1 gång per vecka samt tar trycket hemma.. Men ville mer liksom försöka hjälpa kroppen att köra igång själv än att få medicinsk hjälp..

• Anonym (Mia)

Jag drack mycket hallonbladste, började tycka det var gott på typ femte koppen, och hade snabba, enkla förlossningar som startade när de skulle. Vilket säkert är mer tur än te, men skulle inte våga skippa teet om det blev en trea...

• septembermamma2022
    Anonym (Gravid och rädd) skrev 2025-04-27 12:43:34 följande:

Anledningen är att det är stor risk att få akut preklampsi igen och efter bf ökar påfrestningen mer på kroppen. Jag vet att jag inte kan bli tvingad och att jag självklart väljer men gör ju det som vården rekommendera. preklampsi är inget att leka med och jag fick stor organpåverkan förra gången vilket gör att jag har enorm respekt. Mitt blodtryck ligger bra nu då jag tar medicin och jag går på kontroll 1 gång per vecka samt tar trycket hemma.. Men ville mer liksom försöka hjälpa kroppen att köra igång själv än att få medicinsk hjälp..

Då förstår jag bättre!

Prova med lite försiktig bröstmassage för att hjälpa till att frigöra oxytocin kanske? Samt avslappning och mys. Klappa katten mycket och ofta om du har en.

Det kan vara psykande som tusan att vänta. Håller tummarna för att du får komma igång spontant och att allt går bra.
Svar på tråden Få igång förlossning!