• Anonym (Lillaja)

Investering: Handla med utländska aktier/certifikat ”for dummies” 🤭

Hejsan alla bättre vetande och mer erfarna människor. 

Jag har försökt kika lite på detta med att börja handla med icke svenska aktier och så. 

Jag har inte förstått ens i närheten av allt, för tycker ofta det är skrivet på ett sätt som i alla fall för mig med min dyslexi och lite sånt andra grejer. 

Men det jag främst vill veta nu är om jag förstått att det klokaste är att köpa utländska på AF konto istället för ISK?

Vet det har lite med källskatter och sånt, även om jag inte fått grepp på allt. 

Men just innan jag börjar tänker jag att just att veta vilket konto man ska köpa dem på är det viktigaste. 

Så var säger ni? Har jag förstått rätt?

Och såklart, om något på ett lite förenklat sätt kan förklara så är det jättevälkommet

(Jag ska såklart också läsa på mer allt eftersom, men blir frustrerad när jag inte kan börja med det jag vill när jag vill det utan ska läsa på i evigheter 😆 därav frågan här)

Tusen tack på förhand för hjälpen 🙏

• Svar på tråden Investering: Handla med utländska aktier/certifikat ”for dummies” 🤭
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Köp utländska aktier i en kapitalförsäkring (KF). Öpnnas lika enkelt som ISK hos t.ex Avanza eller Nordnet. Fördelen med KF är att du inte behöver göra något för att få den bästa hanteringen av utdelning på utländska aktier.
    Den enda skillnaden du för övrigt märker jämfört med ISK är att schablonskatten regelbundet dras automatiskt från KF, och du måste se till att det finns pengar till den. För ISK kommer schablonskatten som en inkomst i deklarationen, dvs den dras inte från ISK.

Svar på tråden Investering: Handla med utländska aktier/certifikat ”for dummies” 🤭