• Anonym (Blä)

Problem med magen sen jag slutade med mjölk

Uteslutit mjölk sen drygt en månad tillbaka, och har fått jättesvårt att tömma ordentligt vid #2. Inte hård i magen, det är mer som att tarmarna inte jobbar på som de ska längre. Får ofta resa mig och gå runt ett tag innan det fungerar någorlunda, men inte säkert att det hjälper då heller. Äter hyfsat hälsosamt, däremot ganska stillasittande av hälsoskäl, men det är inget nytt, utan det enda som förändrats är just mjölken.

Någon med insikt och råd?

• Svar på tråden Problem med magen sen jag slutade med mjölk
  • Anonym (lakto)
    Anonym (Blä) skrev 2025-04-28 10:16:30 följande:
    Problem med magen sen jag slutade med mjölk

Uteslutit mjölk sen drygt en månad tillbaka, och har fått jättesvårt att tömma ordentligt vid #2. Inte hård i magen, det är mer som att tarmarna inte jobbar på som de ska längre. Får ofta resa mig och gå runt ett tag innan det fungerar någorlunda, men inte säkert att det hjälper då heller. Äter hyfsat hälsosamt, däremot ganska stillasittande av hälsoskäl, men det är inget nytt, utan det enda som förändrats är just mjölken.

Någon med insikt och råd?

Troligen har du fått en bättre tarmfunktion av laktosen i mjölken. Laktosen fungerar lätt laxerande och kan snabba på tarmmotoriken. 

Är det nån anledning att du slutat med mjölken, eller kan du börja med mjölk igen?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (lakto) skrev 2025-04-28 10:19:51 följande:
    Troligen har du fått en bättre tarmfunktion av laktosen i mjölken. Laktosen fungerar lätt laxerande och kan snabba på tarmmotoriken. 

Är det nån anledning att du slutat med mjölken, eller kan du börja med mjölk igen?
    Allergi.
  • Anonym (lakto)
    Anonym (Blä) skrev 2025-04-28 10:35:30 följande:
    Allergi.
    Mot mjölkprotein alltså?

Trist :(

Då är det inte så mycket du kan göra med just mjölken. Om du är säker på att det är just mjölkallergi, det är ju väldigt ovanligt i vuxen ålder att utveckla mjölkallergi. 
  • Fjäril kär

Även om det låter långsökt då kan. Det faktiskt vara så enkelt som att du är förstoppad och dricker för lite vätska
    Att utesluta mjölk kan ?åta som att man tar bort en krydda ungefär men kanske man inte tänker på dom gånger man dricker mjölk eller har det som typ på gröt men när man tar bort mjölken ersätts det av annan mat men inte dryck.  
    Se till att du dricker ordentligt och låt tarmarna jobba med annan vätska 

Hälsningar/ laktosintolerant 

• Anonym (Blä)
    Anonym (lakto) skrev 2025-04-28 10:39:52 följande:
    Mot mjölkprotein alltså?

Trist :(

Då är det inte så mycket du kan göra med just mjölken. Om du är säker på att det är just mjölkallergi, det är ju väldigt ovanligt i vuxen ålder att utveckla mjölkallergi. 
    Jag har varit allergisk sen jag var barn, men slarvat ganska mycket... men så blev symtomen plötsligt betydligt mer seriösa, så var tvungen att bli noggrann... 
  • Anonym (Blä)
    Fjäril kär skrev 2025-04-28 10:42:39 följande:

Även om det låter långsökt då kan. Det faktiskt vara så enkelt som att du är förstoppad och dricker för lite vätska
    Att utesluta mjölk kan ?åta som att man tar bort en krydda ungefär men kanske man inte tänker på dom gånger man dricker mjölk eller har det som typ på gröt men när man tar bort mjölken ersätts det av annan mat men inte dryck.  
    Se till att du dricker ordentligt och låt tarmarna jobba med annan vätska 

Hälsningar/ laktosintolerant 

Jag har aldrig varit förtjust i att dricka mjölk och har inte gjort på många år. Det mesta i min vardag har varit mjölkfritt, men tex dressing, glass etc har jag slarvat med.

Jag dricker bra med vätska och är inte förstoppad.
  • Anonym (Blä)

Någon som känner igen sig?

• Anonym (Petra)

Har inte erfarenhet av din variant men hade ett år när jag knappt kunde äta mat pga sjukdom. Eller jag kunde äta begränsat med matalternativ. 

En sak jag åt var havregrynsgröt (jag hade också i blåbär men det är ju en smaksak). Det jag adderade till var 2 msk linfrön. Lät dem stå någon timma innan frukost (när det fanns tid för det) i vatten så de fick en geleaktig yta. 

Sedan när gröten var klar rörde jag ner linfrön som sista moment. Det hjälpte iaf min mage. 

Rörelse och motion sätter också bra fart på magen. 

• Anonym (Allergisk)

Jag är också allergisk mot mjölkprotein och natt därför tvungen att utesluta grädde, ost och mjölk mm. Men när jag slutat med allt kunde jag börja med en liten skvätt på gröten varje morgon och vänja mig mitt det lilla. Då började magen fungera bättre igen. 

Svar på tråden Problem med magen sen jag slutade med mjölk