• Anonym (Jag)

Silver istället för guld

Hej, skriver detta på lunchrasten. Lika bra att börja med att säga det så att ev kommentarer om att jag försvunnit och struntat i tråden inte behövs. Återkommer senare.

Så här är det.
    Jag och min partner ska byta ringar inom en snar framtid. Vi är båda äldre (50-60) och har inga familjebildningsplaner. De existerande barnen är vuxna.

Vi har inga planer på giftermål, det kommer inte att ske.

Vi har sett lite på ringar och kom i helgen fram till att guld är så onödigt dyrt, och att guld inte symboliserar kärleken bättre än silver. Men gynnar plånboken och för den pengen åker vi utomlands istället för att fira.

Någon i min närhet sa då att silver "inte gäller som guld", vilket jag eg struntar i men det väckte min nyfikenhet. 

Min fråga är alltså, är inte silverringar lika mycket emotionellt värda som guldringar?

Vi har råd med guld men anser båda att det är en onödig utgift, så det handlar inte om det egentligen.

Ev kommentarer om att en förlovning inte är giltig utan ett frieri unanbedes, kan någon ändå inte hålla sig så kommer det inte att bemötas. Inte av mig aif. Och jag hoppas att ingen annan drar igång den eviga diskussionen som pågått många gånger här i forumet.

• Svar på tråden Silver istället för guld
  • MsM84

Behöver ni diskutera era val med utomstående om ni tillsammans är överens om vad ni tycker är rimligt?

• Anonym (Grabb)

Utifrån från ert perspektiv - ingen egentlig förlovning, inget giftermål - ni är i en viss ålder, vuxna barn på olika håll...

Då spelar väl inte "materialet" någon större betydelse, utan mer "symboliken" i att ni vill bära varsin ring som visar ert "band" till varandra.

Finns ju alltfler idag som frångår rödguld och kör vitguld, och/eller andra ädelmetaller (titan, palladium etc).

Varför bry sig om vad andra i er "närhet" tycker och tänker..?

• Anonym (a)

Det spelar ju verkligen ingen som helst roll vad för typ av ring. Ingen alls.

Och att komma överens om att förlova sig är en vanlig sedvänja, ingen måste fria.

• Daphodil

Ni verkar veta hur ni vill ha det, men är ändå beredda att byta åsikt beroende på vad ett gäng anonyma nissar på familjeliv tycker?

Personligen har jag aldrig brytt mig om någon annans ringar. Gör som ni har tänkt!

• Anonym (Hm)

Jag själv bär aldrig silver, men mest för att jag inte tycker det passar med min hudton. Min mans vigselring var i vitt guld, den tappade han dessvärre bort. När vi köpte en ny ring kändes priserna inte så logiska som året vi gifte oss. Han valde en i silver som ser precis likadan ut ändå, men många tusenlappar billigare. Silver är vackert, kör på det. 

• Anonym (Abc)

Jag skulle aldrig ha en åsikt om vad folk använder för material i sina ringar. 

Om någon bryr sig om andras ringval kan de dra åt helvete.

• Anonym (S)

Det räcker med att ni två kommer överens om hur ni vill ha det. Jag vet gifta par som inte har några ringar alls.

Oavsett hur man väljer att göra så kommer det alltid att finnas någon som tycker att man gör fel.

• Anonym (Ebba)

Vad spelar det för roll?
    Vi valde ringar av titan, ser ut som vitt guld eller silver.
    Vad andra tycker om det är mig fullkomligt egalt, jag och min make är nöjda och det är det enda som betyder något.

Hur tänker du att specifikt ett "emotionellt värde" ska skilja sig mellan guld och silver?

• Anonym (Alice)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-28 13:32:05 följande:
    Silver istället för guld

Hej, skriver detta på lunchrasten. Lika bra att börja med att säga det så att ev kommentarer om att jag försvunnit och struntat i tråden inte behövs. Återkommer senare.

Så här är det.
    Jag och min partner ska byta ringar inom en snar framtid. Vi är båda äldre (50-60) och har inga familjebildningsplaner. De existerande barnen är vuxna.

Vi har inga planer på giftermål, det kommer inte att ske.

Vi har sett lite på ringar och kom i helgen fram till att guld är så onödigt dyrt, och att guld inte symboliserar kärleken bättre än silver. Men gynnar plånboken och för den pengen åker vi utomlands istället för att fira.

Någon i min närhet sa då att silver "inte gäller som guld", vilket jag eg struntar i men det väckte min nyfikenhet. 

Min fråga är alltså, är inte silverringar lika mycket emotionellt värda som guldringar?

Vi har råd med guld men anser båda att det är en onödig utgift, så det handlar inte om det egentligen.

Ev kommentarer om att en förlovning inte är giltig utan ett frieri unanbedes, kan någon ändå inte hålla sig så kommer det inte att bemötas. Inte av mig aif. Och jag hoppas att ingen annan drar igång den eviga diskussionen som pågått många gånger här i forumet.

Alltså, ni är alltså 50+, ska förlova er fastän ni inte ska gifta er, men ni bryr er om vad nån random sagt om materialet på ringen..? Och inte pga av hållbarhet eller liknande utan att det inte skulle ha samma emotionella värde... Herregud. Så larvigt. 

Ha vilka ringar ni vill, kalla er relation vad ni vill, skit samma. De enda som påverkas är ändå bara ni. 

Personligen skulle jag välja guld för att det är enklare om ni t.ex. måste göra ringen nån storlek större/mindre om 20-30 år, men vill ni hellre ta silver är det ju ert val.
  • Anonym (qwerty)

Vilken jävla Inte-fråga. Ni ska byta ringar. Det ÄR inte en förlovning för ni avser inte gifta er.
    Då kan ni väl ha vilka jävla ringar ni än vill ha, knyt två snören om fingrarna för att "symbolisera er kärlek" och sluta prata med andra om det innan, de har ju inte med saken att göra heller.
    Trams.

Svar på tråden Silver istället för guld