• Anonym (A)

Frågor vid säkerhetssamtal vid nytt jobb?

Varit på intervju och ska på säkerhetssamtal där vi ska prata om barndom och bakgrund. Hur mycket kan dem kolla upp att man inte ljuger/talar sanning? Vad ska man inte säga? Så nervös. Har dock inget att dölja men vet som sagt inte hur mycket man vill berätta om sitt privatliv. 

• Svar på tråden Frågor vid säkerhetssamtal vid nytt jobb?
  • Anonym (Dr Stein)

Det du är kallad på är säkerhetsprövningsintervju. Säkerhetssamtal är något annat. Det man gör är att man vill bilda sig en uppfattning om du är pålitlig, lojal och inte är sårbar för påverkan av en eventuell antagonist.

Du ska svara så ärligt du kan och absolut inte ljuga eller undanhålla något. Intervjun är bara en del i en större säkerhetsprövning där man även gör en bakgrundskontroll på dig. Det går att läsa mer om hur det går till på SÄPOs hemsida.

• Anonym (A)
    Anonym (Dr Stein) skrev 2025-04-28 20:24:25 följande:

Det du är kallad på är säkerhetsprövningsintervju. Säkerhetssamtal är något annat. Det man gör är att man vill bilda sig en uppfattning om du är pålitlig, lojal och inte är sårbar för påverkan av en eventuell antagonist.

Du ska svara så ärligt du kan och absolut inte ljuga eller undanhålla något. Intervjun är bara en del i en större säkerhetsprövning där man även gör en bakgrundskontroll på dig. Det går att läsa mer om hur det går till på SÄPOs hemsida.

Det är säkert så det heter egentligen men på inbjudan jag fick av företaget i min kalender i telefonen står det säkerhetssamtalGlad
  • Anonym (A)
    Anonym (Dr Stein) skrev 2025-04-28 20:24:25 följande:

Men alltså, ska man tänka på vilka nära vänner man nämner? Jag har inte många nära vänner, men en av dom har varit med om mycket skit, domstol, vårdnadstvist osv. Är lite orolig för att nämna henne men vågar inte utelämna hennes namn.
  • Anonym (Dr Stein)
    Anonym (A) skrev 2025-04-29 21:23:07 följande:
    Men alltså, ska man tänka på vilka nära vänner man nämner? Jag har inte många nära vänner, men en av dom har varit med om mycket skit, domstol, vårdnadstvist osv. Är lite orolig för att nämna henne men vågar inte utelämna hennes namn.
    Om det är nåt du bedömer kan påverka dig ska du åtminstone nämna det. Om du inte säger något och det kommer fram på annat sätt, t ex att du berättar om det senare så kommer man nog ifrågasätta din pålitlighet. Var bara ärlig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Dr Stein) skrev 2025-04-29 21:53:31 följande:
    Om det är nåt du bedömer kan påverka dig ska du åtminstone nämna det. Om du inte säger något och det kommer fram på annat sätt, t ex att du berättar om det senare så kommer man nog ifrågasätta din pålitlighet. Var bara ärlig.
    Jag bedömer inte att det kan påverka mitt jobb. 
  • Anonym (L)
    Anonym (A) skrev 2025-04-29 21:23:07 följande:

Menar du att hon är dömd för brott eller att hon har gått igenom tvister om vårdnad och umgänge? Det sistnämnda har ingen betydelse. 

• Anonym (H)

Jag jobbar med att hålla denna typ av intervjuer. Svara bara på frågorna, svårare än så är det inte. 

• Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2025-04-30 19:47:40 följande:

Menar du att hon är dömd för brott eller att hon har gått igenom tvister om vårdnad och umgänge? Det sistnämnda har ingen betydelse. 

Inte brott men gått igenom vårdnadstvister, haft svårt ekonomiskt, haft kronofogden i hälarna osv. Vi har precis lärt känna varandra så känns dum att jag ska ta stryk för nått som jag inte har kunnat göra något åt
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2025-04-30 20:01:23 följande:

Jag jobbar med att hålla denna typ av intervjuer. Svara bara på frågorna, svårare än så är det inte. 

Jo, det vet jag ju att jag ska. Min fråga är om min chans till jobb kan påverka vilka jag råkar lära känna av en slump. Känns ju inte jättekul om jag lär känna en person som jag klickar med som sen berättar om alla sina problem som jag inte har något med att göra. Ska jag drabbas för att hon sitter i skiten? 
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2025-04-30 20:01:23 följande:

Jag vet att hon hade sökt jobb där de krävdes detta säkerhetstest och hon fick inte jobbet då hon hade för mycket i bagaget och i närtid
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (A) skrev 2025-05-01 08:31:39 följande:
    Jo, det vet jag ju att jag ska. Min fråga är om min chans till jobb kan påverka vilka jag råkar lära känna av en slump. Känns ju inte jättekul om jag lär känna en person som jag klickar med som sen berättar om alla sina problem som jag inte har något med att göra. Ska jag drabbas för att hon sitter i skiten? 
    De kommer fråga om du känner eller umgås med kriminella personer. Det är inte kriminellt att vara i vårdnadstvist eller ha ekonomiska bekymmer. Känner du ingen kriminell så är det lugnt.
    När det gäller ekonomi så är det DIN ekonomi de är intresserade av. Har du för dålig ekonomi fins en risk att någon erbjuder dig pengar för att göra något som skadar verksamheten.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2025-05-01 08:31:39 följande:
    Det beror helt på vilket tjänst det är, hur nära du och vännen står varandra etc. 
Svar på tråden Frågor vid säkerhetssamtal vid nytt jobb?