• Anonym (Vad)

Orimliga grannar

Vi har ansökt och fått godkänt från kommunen om blomlådor som farthinder. Placerades ut förra veckan.

Vi bor på en gata med mycket trafik och rörlighet och vissa bilar kör brutalt fort. Har hänt olyckor på gatan där bilar förstörts pga att folk kör så fort. Barn finns i området och också i vårt hus, varpå vi ansökte om blomlådorna.
    De har stått framme nu i någon vecka och folk verkar hata oss för detta? När jag och mitt barn planterade i lådorna härom veckan så saktade en äldre man i bil ner och sa till oss att LÅDORNA var ett trafikhinder, och inte bilarna som stod parkerade emellan blomlådorna (som blivit lappade med feta böter för felparkering). Jag sa bara att kommunen placerat ut dem, håller med om att bilarna stär tokigt men att de fått böter och önskade en fin dag, han körde muttrades iväg. 
    Min man sa till en kvinna som skulle parkera emellan att man får böter om man står där, hon började argumentera mot min man till att hon visst får stå där och han sa bara "jaha, du gör som du vill", varpå hon muttrade att "vad du ska hålla på" och körde surt iväg.
    Vad är grejen? Det blir visserligen typ 2 parkeringsplatser mindre, men är säkert runt 40 platser gatan ner? Det handlar ju om säkerhet för barnen och boende, varför är folk så arga? Förstår verkligen inte.
  • Svar på tråden Orimliga grannar
  • Anonym (Vad)

Samt varför fortsätter folk envisas med att parkera emellan lådorna? Är det inte allmänt vett att man vet att det är förbjuden parkering mellan blomlådor som farthinder? 

Känns ju trist att ge folk böter, ringer ju p-vakter varje gång.

• Anonym (Vad)

Har ni med blomsterlådor utplacerade också detta problem med orimliga grannar?

• Anonym (Hm)

Låt det bero. människor är vanedjur och snart kommer blomlådorna vara en del av vardagen. 😌 fortsätt att plantera och pyssla I godan ro. Det finns alltid något att klaga på, men allt behöver inte påverka oss eller vår dag. 

• Anonym (hmm)

Man får väl anta att ni är sådana där paragrafryttare och har rent mjöl i påsen! Men inte nu längre då ni tror er kunna ta kommunala beslut helt på egen hand! 

• Postman

Jag har svårt att förstå varför folk som stör sig på biltrafik bosätter sig vid en trafikerad väg, visst man kanske har bott där länge och allt har blivit värre men jag förstår inte varför ni ska ta på er att ansöka om och att placera ut väghinder. Jag kan tycka att allt sådant ska skötas enbart av kommunen själva. Varför ska ni vara kvarterspolis liksom. 

• Anonym (l)
    Postman skrev 2025-04-28 22:23:30 följande:

Jag har svårt att förstå varför folk som stör sig på biltrafik bosätter sig vid en trafikerad väg, visst man kanske har bott där länge och allt har blivit värre men jag förstår inte varför ni ska ta på er att ansöka om och att placera ut väghinder. Jag kan tycka att allt sådant ska skötas enbart av kommunen själva. Varför ska ni vara kvarterspolis liksom. 

Haha hur ska kommunen ha koll på exakt hur trafiken ser ut på alla gator??
  • Postman
    Anonym (l) skrev 2025-04-28 22:37:05 följande:
    Haha hur ska kommunen ha koll på exakt hur trafiken ser ut på alla gator??
    Haha jadu. Det kan du klura på 🤭😉
  • Anonym (l)
    Postman skrev 2025-04-28 22:42:40 följande:
    Haha jadu. Det kan du klura på 🤭😉
    Ja eller så kan du sluta fåna dig. Kommunen har givetvis en överblick av trafiken men inte stenkoll på hur läget ser ut överallt. Den dialogen får de boende föra vid behov vilket TS gjort.
  • Anonym (Vad)
    Postman skrev 2025-04-28 22:23:30 följande:

Vad menar du? Vi har ju inte satt ut väghindrena själva, det har ju kommunen gjort? Vi ansökte däremot om dem, precis som kommunen har erbjudande om.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-28 22:17:23 följande:

Man får väl anta att ni är sådana där paragrafryttare och har rent mjöl i påsen! Men inte nu längre då ni tror er kunna ta kommunala beslut helt på egen hand! 

Hur menar du att jag tagit "kommunala beslut på egen hand"? Jag har ansökt om lådorna och kommunen var här och placerade ut dem? Jag har bara planterat i dem, som man ska enligt kommunen.
Svar på tråden Orimliga grannar