• Anonym (Desperat)

Hur påverkas barnet om jag bantar?

Till en början så vet jag att jag måste prata med min barnmorska. Och jag ska. Men behöver höra andras erfarenheter.

Jag har varit frisk i ätande sedan många år och även igenom min förra graviditet. Nu är jag gravid i v 30 och många psykiska påfrestningar på varandra har triggat igång mitt ätstörda beteende igen.

Jag är på gränsen mellan undervikt och normalvikt när jag inte är gravid. Har gått upp ca 6 kg, så inte så mycket. Egentligen handlar det inte om vikt eller min kropp. Det handlar om kontroll, att få känna att det finns något jag har kontroll över.

Jag försöker verkligen tänka att barnet ska få all näring som behövs och tvingar mig att äta. Men samtidigt tänker jag att jag har reserver för barnet, alla säger ju att barnet tar den näring som behövs och att det mest är jag som mamma som påverkas.
    Har någon varit med om liknande? Vad hände? Påverkas barnet så pass sent om allt varit bra och alla värden varit bra hela tiden? 

Som sagt, jag vet att jag måste prata med bm om detta. Måste samla mod bara.

• Svar på tråden Hur påverkas barnet om jag bantar?
  • Anonym (Hm)

Jag tycker du är modig redan nu, både som adresserar öppet Men också är ärlig med dig själv. Jag tänker lite såhär att mamma blir man inte när barnet är fött, mamma är du redan nu. En stark, frisk och sund livsstil kommer alltid att ge ditt barn bättre förutsättningar när den lilla ska ut i världen och kunna stå emot alla virus och bakterier som finns här ute. Den kontroll du känner att du behöver gällande din vikt kan skifta till kontroll att ge ditt barn all den näring som behövs. 

En förlossning är en extremt påfrestande situation, och detsamma gäller den första tiden efter förlossningen. Både för mamma och för barn. Du kommer behöva ha all energi och näring du kan få när du ska klara av dagar som inte längre är 14 timmar innan du får sova gott hela natten, utan 22 timmar långa med 2 timmars sömn innan dagen gryr igen.  

• Anonym (hmm)

Ja, inte fan påverkas de negativt att en vuxen människa vill nå sin egna dröm vikt som den mår bra utav!

Låter som att dina ungar är tjocka, därav som du tar upp tråden?

Det handlar ju inte om att enbart banta utan om att röra på sig också! Eller hur ? 

Eller menar du att du ska svälta dig själv för att uppnå din dröm vikt ? Då kan jag tala om att det är helt fel och då är tråden berättigad! Då du är helt fel ute! 
    Barn växer och behöver mer energi för att de (förmodligen rör på sig mer?) Men är du hycklare där så ja, då är du ju inget gott föredöme, så lyft på arsleret och gör roliga aktiviteter med dina barn (varför inte orientering?) och gå ner på rätt sätt ! Så kan de inte få fel uppfattningen utan lär sig rätt från början! Men det förutsätter ju att du inte är en hycklande lats som sitter på arslet och svälter dig till att gå ner dina få kilon???

Sen är inte barn fettma så bra de heller. Så sluta hyckla och gör det rätta! 

• Anonym (Hm)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-28 23:24:14 följande:

Ja, inte fan påverkas de negativt att en vuxen människa vill nå sin egna dröm vikt som den mår bra utav!

Det handlar ju inte om att enbart banta utan om att röra på sig också! Eller hur ? 

Eller menar du att du ska svälta dig själv för att uppnå din dröm vikt ? Då kan jag tala om att det är helt fel och då är tråden berättigad! Då du är helt fel ute! 
    Barn växer och behöver mer energi för att de (förmodligen rör på sig mer?) Men är du hycklare där så ja, då är du ju inget gott föredöme, så lyft på arsleret och gör roliga aktiviteter med dina barn (varför inte orientering?) och gå ner på rätt sätt ! Så kan de inte få fel uppfattningen utan lär sig rätt från början! Men det förutsätter ju att du inte är en hycklande lats som sitter på arslet och svälter dig till att gå ner dina få kilon???

Alltid fint med personer som läser inläggen noga innan de svarar. You are an interesting kind indeed 🙂
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-28 23:29:29 följande:
    Alltid fint med personer som läser inläggen noga innan de svarar. You are an interesting kind indeed 🙂
    haha 

till mitt försvar så brukar man skriva en massa dravel till en början så råkade visst scrolla förbi det den här gången. Oavsett så stämmer det jag skrev, när ungen är 4 -8 år sen.. haha
  • Ezmeraldah
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-29 00:04:16 följande:
    haha 

till mitt försvar så brukar man skriva en massa dravel till en början så råkade visst scrolla förbi det den här gången. Oavsett så stämmer det jag skrev, när ungen är 4 -8 år sen.. haha
    Tråden ligger i delforumet graviditet så du har inget försvar överhuvudtaget. Dessutom ligger tråden i Känsliga rummet där man bör vara extra respektfull så absolut inte okej. Orkar man inte ens läsa ett inlägg har man inget här att göra. "Haha"? Trevlig attityd. Inte ens be om ursäkt kan du?! Vad är syftet med att svara utan att läsa först? Att veta bäst och briljera med din kunskap? Vad säger det beteendet om dig och din personlighet? 

En respektlös och självupptagen kind tycker jag.

Ursäkta? Vad menar du? Varför svär du åt henne? Hon har inte gjort nåt fel men du gör väldigt många fel så att du ens har mage att uttrycka dig så?! Varsågod att förklara dig, det är det MINSTA du kan göra och en självklarhet för normala människor. 

TS är i vanliga fall på gränsen till underviktig och har nu i vecka 30 gått upp 6 kg. Vad menar du med att hon ska nå sin drömvikt för att må bra??? Var snäll och förklara för jag förstår verkligen inte???

VAD grundar du detta på? Berätta det NU tack! Är det forumets namn: Graviditet? Att TS ska prata med sin barnmorska? Att TS är gravid i vecka 30? Att det står om graviditet och barnmorska i varje stycke? Att hon skriver om värden under graviditeten? Att hon frågar om andras graviditet? Att hon nämner sin förra graviditet? Berätta för jag vill VÄLDIGT gärna veta!!!!

På vilket sätt hycklar TS? Hon är på gränsen till underviktig i vanliga fall och har gått upp 6 kg i vecka 30. Vad är det som är hyckleri? 

Var kommer "barn fettma" (barnfetma?) in i detta? En underviktig, före detta ätstörd, gravid kvinna som gått upp 6 kg i vecka 30 och nu vill banta? Vad har det med barnfetma att göra? Det här blir ju bara sjukare och sjukare... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. 

Barn växer och behöver mer energi för att de (förmodligen rör på sig mer?) Men är du hycklare där så ja, då är du ju inget gott föredöme, så lyft på arsleret och gör roliga aktiviteter med dina barn (varför inte orientering?) och gå ner på rätt sätt ! Så kan de inte få fel uppfattningen utan lär sig rätt från början! 

Behöver en underviktig, före detta ätstörd, höggravid kvinna som ökat 6 kg gå ner i vikt? Hur vet du att hon inte rör på sig? Ska hon i så fall börja med orientering i vecka 30? Du verkar ju vara en sån expert så du kanske kan utveckla ditt resonemang en aning?

Tycker du att du har en lämplig ton till en höggravid kvinna som nyligen lidit av ätstörningar och som mår dåligt och ber om hjälp i känsliga rummet? DET tycker jag att du ska fundera på och skriva ner ett svar på. 

Du kan varken läsa eller skriva. Du saknar empati. Du har en otrevlig ton och respektlös attityd. Är det verkligen lämpligt att du skriver i det här forumet? 

Jag tycket att du är skyldig att rannsaka dig själv och gå igenom punkt för punkt i ditt inlägg och korrigera varje mening samt skriva ner en lång och uppriktig ursäkt till TS där du inte skyller ifrån dig utan står för alla fel du gjort och allt du brustit i. Sen läser du minst en bok om graviditet och ätstörningar som du lånar på bibliotek, det vore nog mycket nyttigt för dig, skriver en recension och lägger ut. Gör det innan du ens funderar på att skriva nåt mer anonymt inlägg i Känsliga rummet. Lova att läsa trådstarten noga minst två gånger innan du ens funderar på att svara nästa gång. Och när du får kritik så ber du om ursäkt istället för att gå till attack och kalla andras texter för "dravel" (kasta sten i glashus big time - både språkligt och innehållsmässigt samt kopplat till attityd och tonfall).

Usch nu mår jag verkligen illa. 
  • Anonym (hmm)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-29 01:20:16 följande:
    Tråden ligger i delforumet graviditet så du har inget försvar överhuvudtaget. Dessutom ligger tråden i Känsliga rummet där man bör vara extra respektfull så absolut inte okej. Orkar man inte ens läsa ett inlägg har man inget här att göra. "Haha"? Trevlig attityd. Inte ens be om ursäkt kan du?! Vad är syftet med att svara utan att läsa först? Att veta bäst och briljera med din kunskap? Vad säger det beteendet om dig och din personlighet? 

En respektlös och självupptagen kind tycker jag.
    Ursäkta? Vad menar du? Varför svär du åt henne? Hon har inte gjort nåt fel men du gör väldigt många fel så att du ens har mage att uttrycka dig så?! Varsågod att förklara dig, det är det MINSTA du kan göra och en självklarhet för normala människor. 

TS är i vanliga fall på gränsen till underviktig och har nu i vecka 30 gått upp 6 kg. Vad menar du med att hon ska nå sin drömvikt för att må bra??? Var snäll och förklara för jag förstår verkligen inte???

VAD grundar du detta på? Berätta det NU tack! Är det forumets namn: Graviditet? Att TS ska prata med sin barnmorska? Att TS är gravid i vecka 30? Att det står om graviditet och barnmorska i varje stycke? Att hon skriver om värden under graviditeten? Att hon frågar om andras graviditet? Att hon nämner sin förra graviditet? Berätta för jag vill VÄLDIGT gärna veta!!!!
    På vilket sätt hycklar TS? Hon är på gränsen till underviktig i vanliga fall och har gått upp 6 kg i vecka 30. Vad är det som är hyckleri? 

Var kommer "barn fettma" (barnfetma?) in i detta? En underviktig, före detta ätstörd, gravid kvinna som gått upp 6 kg i vecka 30 och nu vill banta? Vad har det med barnfetma att göra? Det här blir ju bara sjukare och sjukare... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. 

Barn växer och behöver mer energi för att de (förmodligen rör på sig mer?) Men är du hycklare där så ja, då är du ju inget gott föredöme, så lyft på arsleret och gör roliga aktiviteter med dina barn (varför inte orientering?) och gå ner på rätt sätt ! Så kan de inte få fel uppfattningen utan lär sig rätt från början! 

Behöver en underviktig, före detta ätstörd, höggravid kvinna som ökat 6 kg gå ner i vikt? Hur vet du att hon inte rör på sig? Ska hon i så fall börja med orientering i vecka 30? Du verkar ju vara en sån expert så du kanske kan utveckla ditt resonemang en aning?

Tycker du att du har en lämplig ton till en höggravid kvinna som nyligen lidit av ätstörningar och som mår dåligt och ber om hjälp i känsliga rummet? DET tycker jag att du ska fundera på och skriva ner ett svar på. 

Du kan varken läsa eller skriva. Du saknar empati. Du har en otrevlig ton och respektlös attityd. Är det verkligen lämpligt att du skriver i det här forumet? 

Jag tycket att du är skyldig att rannsaka dig själv och gå igenom punkt för punkt i ditt inlägg och korrigera varje mening samt skriva ner en lång och uppriktig ursäkt till TS där du inte skyller ifrån dig utan står för alla fel du gjort och allt du brustit i. Sen läser du minst en bok om graviditet och ätstörningar som du lånar på bibliotek, det vore nog mycket nyttigt för dig, skriver en recension och lägger ut. Gör det innan du ens funderar på att skriva nåt mer anonymt inlägg i Känsliga rummet. Lova att läsa trådstarten noga minst två gånger innan du ens funderar på att svara nästa gång. Och när du får kritik så ber du om ursäkt istället för att gå till attack och kalla andras texter för "dravel" (kasta sten i glashus big time - både språkligt och innehållsmässigt samt kopplat till attityd och tonfall).

Usch nu mår jag verkligen illa. 
    >Men väx upp människa. Jag läste trådstarten, scrollade igenom ts lite snabbt och svarade. Såg bara att hon skrev om att den ville gå ner ca 6 kg och undrade hur barnet / barnen kunde påverkas av det. SÅ jo, jag kan skylla på att jag läste trådstarten slarvigt. Sluta lipa. Jag erkände det dessutom att jag hade scrollat förbi och inte läst det redan innan du skrev. Så du har inga ursäkter för ditt anklagande.
  • Ezmeraldah
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-29 01:46:57 följande:
    >Men väx upp människa. Jag läste trådstarten, scrollade igenom ts lite snabbt och svarade. Såg bara att hon skrev om att den ville gå ner ca 6 kg och undrade hur barnet / barnen kunde påverkas av det. SÅ jo, jag kan skylla på att jag läste trådstarten slarvigt. Sluta lipa. Jag erkände det dessutom att jag hade scrollat förbi och inte läst det redan innan du skrev. Så du har inga ursäkter för ditt anklagande.

Hon skrev att hon har gått upp 6 i vecka 30 inte att hon vill gå ner. Tråden ligger i delforumet graviditet.

Hur kom du fram till att hon har feta barn och att hon inte rör på sig? Och varför vill du inte svara på den frågan?

Varför är du otrevlig mot TS, svär, kommenderar henne att "röra på arslet" och kallar henne hycklare? Hoppas att du inte har barn själv med tanke på hur du uttrycker dig till nån som mår dåligt och ber om hjälp. 

Scrollade du förbi hela texten? Varför? Det är väldigt självupptaget. 

Läste slarvigt? Du lyckades ju inte förstå nånting?

Att läsa slarvigt innan man svarar är inte okej i Känsliga rummet. Inte heller att svära och kalla TS hycklare. Läs reglerna. Det är inte jag som har bestämt reglerna. Och ja, jag har rätt i att reglerna ser ut så. Du bryter mot reglerna. Du gör fel. 

Jag har inte gjort fel. Det är du som har gjort fel. Du har ingen anledning att kasta skit på mig. 

Anklaga? Jag ställer helt rimliga frågor som du definitivt borde svara på. 

Jag accepterar inte ditt otrevliga beteende mot nån som mår dåligt och ber om hjälp. Jag har all rätt att säga ifrån.

Min personliga åsikt är att man inte har här att göra om man inte ens orkar läsa det man svarar på. Jag har all rätt att ha åsikter om ditt beteende. Du ser ju själv hur fel det blir? Du gapar om hycklare och feta barn till en höggravid och smal före detta ätstörd kvinna?! Du ser ju själv vilka konsekvenser ditt så kallade slarv leder till? Du borde ta det på lite större allvar. 

Jag tycker fortfarande att du borde be TS om ursäkt. Inte bara skriva "haha jag scrollade förbi hela texten haha". Jag tror inte att nån här tycker att det är kul och det är inte tillåtet att bete sig så i känsliga rummet. Att "lipa", som du kallar det, och visa känslor är däremot tillåtet här. Har man problem med det bör man undvika forumet.

Det här ska vara en trygg plats där man kan be om råd utan att nån galning skriker "du har säkert feta barn rör på arslet din hycklare". 
  • Anonym (Prata)

Viktigast att prata med din barnmorska 

• Anonym (P)

Du ska absolut prata med din barnmorska! Jag har också en historia av ätstörningar och min barnmorska och jag kom fram till att inte väga mig så mycket. Hon såg om det barkade åt fel håll eller inte. Jag vägde mig hemma vid ett par tillfällen innan besöken (det var det jag mådde bäst av) och det kändes bättre än att göra det på mottagning. 

Jag fick också prata med en psykolog. Han hjälpte till att sätta saker  perspektiv och att påminna mig om att graviditeten är en begränsad period. Inte för att jag skulle svälta mig själv sen, utan för att lugna mig och att landa. Att förstå att kroppen snart skulle återgå till mig själv. Det hjälpte mycket. Utan samtal och stödet från barnmorskan och min man, hade det varit betydligt tuffare!

• Anonym (Gick upp)

Jag gick också upp under graviditeten. Cirka 6 kilo, men det tappar man ju så fort barnet är fött. Jag hamnade till och med under min vanliga vikt (gick ner 10 kilo). Jag vet inte om jag uppfattade det rätt men tycker du ska vänta med eventuell bantning tills efter barnet är fött och se hur läget är då. 

• Anonym (Ella)

Prata med din bm direkt. Ev kan du skicka ett meddelande till henne innanför ditt nästa besök och skriva att du har något jobbigt att ta upp. Dp är hon beredd och kanske dels sätter av lite extra tid, och dels kommer hon att fråga vad det var, så du kan inte dra dig ur i sis stund.
    Jag har en liknande historia, bm anpassade genom att inte väga mig och ha lite generell koll.
    Man går ner sen i alla fall. 

Svar på tråden Hur påverkas barnet om jag bantar?