• Anonym (Fattig :()

Pengar under sommaren - student

Hejsan,

Vad gör man om man inte har ett sommar jobb under sommaren och ska betala sin hyra. Jag studerar inte under sommaren och har ingen ekonomi för sommarens utgifter.

Hur ska jag ta mig till för att lösa detta problem. Jag har funderat på soc men vet inte om dom betalar ut under sommaren. Ska jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen och söka sov för juni, juli och augusti?

Tackar för alla tips.

• Svar på tråden Pengar under sommaren - student
  • Anonym (Fattig :()
    MammaTillDansband skrev 2025-04-29 11:40:51 följande:

Gå in på www.antagning.se och sök på sommarkurser 2025! Det är nästan hälften av kurserna som är öppna för sen anmälan.

Okey, men vet du om soc betalar ut något under sommaren?

• MammaTillDansband
    Anonym (Fattig :() skrev 2025-04-29 11:42:36 följande:

Okey, men vet du om soc betalar ut något under sommaren?

Har du absolut ingen annan försörjning kan de göra det, men tar du någon sommarkurs kan du söka studiemedel från CSN, och slipper gå till soc.
  • Spucks

Varför jobbar du inte och pluggar inte under sommaren, om du vet att du inte har sparat undan tillräklig mycket med pengar för att klara 3 månaders ledighet?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (sommar)
    Anonym (Fattig :() skrev 2025-04-29 11:25:38 följande:

Hejsan,

Vad gör man om man inte har ett sommar jobb under sommaren och ska betala sin hyra. Jag studerar inte under sommaren och har ingen ekonomi för sommarens utgifter.

Hur ska jag ta mig till för att lösa detta problem. Jag har funderat på soc men vet inte om dom betalar ut under sommaren. Ska jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen och söka sov för juni, juli och augusti?

Tackar för alla tips.

Du kan söka en sommarkurs, och då få studiemedel även under sommaren. Jag gjorde det några somrar när jag pluggade, och då läste jag nån enkel och rolig kurs bara för att få pengar. 

Sen är det väl inte försent att söka nåt sommarjobb? 
  • Anonym (Mamma)

Som för alla andra studenter.
    jobba
    hemtjänsten
    butiksbiträde
    plocka jordgubbar 

• Anonym (Karin)

Socialtjänsten kommer att räkna på din ekonomi och då kolla dina inkomster 3 månader tillbaka i tiden (som du ev behöver ha sparat av ifall det ligger över socialvidragsnorm.) Du får inget av dem om du tex har sparpengar och ja, du måste förstås vara aktivt arbetssökande hela perioden och inskriven på arbetsförmedlingen.

• Anonym (Osäkert)
    Anonym (Fattig :() skrev 2025-04-29 11:25:38 följande:

Hejsan,

Tackar för alla tips.

https://lawline.se/answers/kan-en-student-fa-forsorjningsstod-under-sommaruppehallet

Du måste kunna visa att du sökt sommarjobb utan att få ett sommarjobb för att kunna få bidrag från socialtjänsten. Sen får du inte ha sparpengar för då måste du använda dessa först. 

• Dexter dot com

Varför har du inte jobbat extra och lagt undan pengar och varför har du inte sökt ett sommarjobb?

Svar på tråden Pengar under sommaren - student