• Anonym (50)

Vad göra med resten av livet?

Jag är 50 år och skiljd mina barn har flyttat hemifrån. Jag har ett jobb jag trivs med är inte intresserad av någon chefsposition. Jag har under hela livet varit aktiv med diverse idrotter men mina knän har tagit mycket stryk så jag klarar inte många åk i en slalombacke eller npfra längre sträckor med löpning eller cykling. Det är inte så att jag är deprimerad men börjar känna att jag är nöjd med vad livet gett mig. Men jag har nog många år kvar. Idrotten och familjen har varit mitt liv och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med resten av livet. Det här kanske är en 50 års kris. Jag tar gärna emot tips från andra om vad man kan göra för roligt för att känna hopp, glödje och nyfikenhet igen.

• Svar på tråden Vad göra med resten av livet?
  • Anonym (Samma)

Är i typ samma sits som du och tänkte lägga upp ett liknande inlägg. Vad gör man nu när barnen är så stora och man inte har lika starka intressen längre?

• Studentpappa

Hobbys är ju roliga och givande och ger möjligheter att träffa nya vänner. Jag är några år yngre men för mig är det sjukt viktigt med intressen. 

Ride it like you stole it
  • Fjäril kär

Det är då man skaffar sig nya intressen och får nya vänner på köpet. 

Friheten att göra vad man vill är en skön känsla. Att resa och upptäcka saker kan ge pirr i magen och behöver inte vara avancerat.  Åk tåg till Berlin och utforska stadens alla museer och galen shopping.. eller en veckas charter till nåt varmt ställe och bara njut av sol, bad och lata dagar...

Köp motorcykel och ta mc-kort och upptäck Sverige.  

Körsång? Då får du också ett sammanhang . 

Gå med i nån teatergrupp? 

Finns det drömmar kvar från ungdomen du kanske vill plocka upp igen? Plugga matte? Lära dig odla? Läsa språk? Gå en kurs i sömnad?

Börja motionsdansa? Hundratals dansband spelar på dansbanor i din närhet. Du behöver inte kunna dansa alls , bara gå dit och njut av musik och den som bjuder upp lär dig. 

• Anonym (Klar)

Har du hittat på något att göra, är lite där med vv
    fan gör man å va tycker man är kul,
    en kör på i ekorrhjulet tiden går men är de kul ,
    Gillar inte folk så mycket heller så en går ensamma!

• Snälla Killen

Börja gå på sexklubbar och nakenbad 😊

Många 50+are som pysslar med sånt.

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (H)
    Snälla Killen skrev 2025-05-03 12:23:17 följande:

Börja gå på sexklubbar och nakenbad 😊

Många 50+are som pysslar med sånt.

Det är nog inte detta TS söker.
  • Anonym (H)

Försök hitta en hobby som du tycker om, gå med i någon förening, går någon kurs, det finns så mycket att välja på. 

• Olsdotter
    Anonym (50) skrev 2025-04-29 21:21:35 följande:

Jag är 50 år och skiljd mina barn har flyttat hemifrån. Jag har ett jobb jag trivs med är inte intresserad av någon chefsposition. Jag har under hela livet varit aktiv med diverse idrotter men mina knän har tagit mycket stryk så jag klarar inte många åk i en slalombacke eller npfra längre sträckor med löpning eller cykling. Det är inte så att jag är deprimerad men börjar känna att jag är nöjd med vad livet gett mig. Men jag har nog många år kvar. Idrotten och familjen har varit mitt liv och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med resten av livet. Det här kanske är en 50 års kris. Jag tar gärna emot tips från andra om vad man kan göra för roligt för att känna hopp, glödje och nyfikenhet igen.

Lär dig någonting nytt, börja läs böcker eller se dokumentärer! Detta kommer att trigga ditt dopaminsystem och göra dig engagerad i att fortsätta lära dig olika saker= öppna dina ögon för nya/ fler vyer.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (50) skrev 2025-04-29 21:21:35 följande:

Mest nyfiken på vad som hänt som orsakat dig smärta i knäna efter idrotten. Är det korsbandsskador eller dylikt?

Jag en son i 15-års åldern som är galen i fotboll. Han är rätt bra men kommer sannolikt inte att bli proffs. Orolig för att han ska dra på sig allvarliga knäskador som kommer att hämma honom resten av livet.

Vad man gör med livet? Man behöver något att göra och en bra vardag. Sedan behöver man rimliga förväntningar på livet.
  • Postman

För min del så njuter jag av friheten att själv styra över min tid, är jag ledig vill jag ta dagen som den kommer. Den är bara min och jag får lägga upp den exakt som jag behagar. Kanske ta en promenad, cykla, simma, fika med någon, hälsa på någon eller helt enkelt bara lata mig. Vill du kan du alltid kontakta någon förening, de skriker efter funktionärer. 

Svar på tråden Vad göra med resten av livet?