• Anonym (Anonym)

Tycker synd om mig själv

I 18 års tid har vården trott att jag haft vanlig ångest. Humöret har svajat och jag har haft noll ork. Panikångest emellanåt. Men man kom på att jag har problem med salt- och vatten balansen.

Jag fick på läkares order börja med att äta mer salt. Nu är besvären borta. 

Är såklart glad för det. Men jag har nu börjat tycka synd om mig själv, vill ta igen en massa, göra en massa, vilket gör att jag bränner en del pengar. Inte pengar som jag inte har. Men mycket. Jag har så mycket energi och har någon sorts glädjerus.

Hur ska jag göra. Acceptera det, glädjas åt det och bara vara. Eller tänka på något annat sätt? Kan man fira, utan att bränna pengar? Tips på vilka sätt? 

• Svar på tråden Tycker synd om mig själv
  • Anonym (,)

Ja, du kan väl fira genom att göra saker du inte brukade ha energi till att göra? Gå långa promenader, springa... träna på olika sätt. 

• Anonym (Karl)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-29 21:32:58 följande:
    Tycker synd om mig själv

I 18 års tid har vården trott att jag haft vanlig ångest. Humöret har svajat och jag har haft noll ork. Panikångest emellanåt. Men man kom på att jag har problem med salt- och vatten balansen.

Jag fick på läkares order börja med att äta mer salt. Nu är besvären borta. 

Är såklart glad för det. Men jag har nu börjat tycka synd om mig själv, vill ta igen en massa, göra en massa, vilket gör att jag bränner en del pengar. Inte pengar som jag inte har. Men mycket. Jag har så mycket energi och har någon sorts glädjerus.

Hur ska jag göra. Acceptera det, glädjas åt det och bara vara. Eller tänka på något annat sätt? Kan man fira, utan att bränna pengar? Tips på vilka sätt? 

Du skriver inte om du är man eller kvinna och det medför att många är osäkra på hur dom skall svara.

Svaret beror nämligen helt och hållet på vilket kön har du. Det är viktigt att döma män och stötta kvinnor.  

Om du är en man så blir svaret ungefär så här : Män som tycker synd om sig själv är det värsta som finns! Du måste sluta spela datorspel, skärp till dig, börja träna, träffa folk, skaffa dig en hobby. Ät nyttig mat. Kasta ut soffan. Börja studera. Sluta titta på porr.

Om du är en kvinna blir rådet så här : Du har rätt att tycka synd om dig själv. Man skall bejaka sina känslor och lyssna på sin magkänsla. Man kan unna sig saker, huvudsaken är att det känns rätt för dig. Lycka till!

• burleskburkläsk

Det låter stressigt men vissa vill ju ta igen allt väldigt fort...försök att stressa mindre.

Kul att du fått livet åter...grattis! 🥳

• Anonym (Anonym)
    Anonym (,) skrev 2025-04-29 21:35:10 följande:

Ja, du kan väl fira genom att göra saker du inte brukade ha energi till att göra? Gå långa promenader, springa... träna på olika sätt. 

Det gör jag också :) Men jag har köpt en massa för att fixa k trödgården, och nu när jag är klar med det så ska jag komma på nya projekt :) 

Det är det jag gör. 

Så ja, mitt gamla jag är tillbaka. Som när jag var liten, innan detta började.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Karl) skrev 2025-04-29 22:04:54 följande:

Du skriver inte om du är man eller kvinna och det medför att många är osäkra på hur dom skall svara.

Svaret beror nämligen helt och hållet på vilket kön har du. Det är viktigt att döma män och stötta kvinnor.  

Om du är en man så blir svaret ungefär så här : Män som tycker synd om sig själv är det värsta som finns! Du måste sluta spela datorspel, skärp till dig, börja träna, träffa folk, skaffa dig en hobby. Ät nyttig mat. Kasta ut soffan. Börja studera. Sluta titta på porr.

Om du är en kvinna blir rådet så här : Du har rätt att tycka synd om dig själv. Man skall bejaka sina känslor och lyssna på sin magkänsla. Man kan unna sig saker, huvudsaken är att det känns rätt för dig. Lycka till!

Varför skulle det vara någon skillnad mellan könen? Jag är tjej. Och det jag gör är att härjar i trädgården. Skapat flera trädgårdsland. Köpt blommor. Orkade ju inte ens vattna blommorna förut, det tog för mkt energi. Tränat. 

Köpt kläder. För jag orkar ta hand om mig själv bättre. Rensar garderoben. Städar hemma. 

Nu vill jag göra en liten uteplats till exempel . 

Och så vidare . 

Men jag ska kanske bara glädjas åt det här.

• Anonym (Anonym)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-29 22:16:57 följande:

Det låter stressigt men vissa vill ju ta igen allt väldigt fort...försök att stressa mindre.

Kul att du fått livet åter...grattis! 🥳

Haha ja alltså jag mår ju inte dåligt av det. Min sambo säger att det var som att vända blad :) Mitr gamla jag är tillbaka. Med energi och en massa ideer.

Tack. Det jag behöver göra är kanske bara att låta mig vara glad och vill jag nu göra en massa så får jag väl göra det :)  Glödjeruset gör väl över nån gång.

Jag kan inte sitta still. Läsa en bok , lycka till när det är fint väder. Då måste jag ut ut ut. Men jag lugnar väl ner mig nån gång :) 

• Anonym (Anonym)

Stor kontrast från att göra en grej per dag som typ ta diskmaskinen, till att diska, tvätta, laga mat, åka o handla, tvätta bilen och vara ute och fixa i trädgården på en o samma dag.

• Anonym (Anonym)

Nej me nu jag ska ta det lite lugnare. Får ju inte köra slut på mig själv, har träningsvärk överallt haha.

Har ME. Men verkar inte dippa längre. Det är något med saltet som hjälper :) sen 1,5 månad tillbaka. 

• Eurydike

Jag tänker att det kanske är en fas som går över av sig själv om du får ta igen lite saker som du känner att du har missat. Så länge du inte gör av med pengar du inte har och på så vis gräver ner dig i skulder så är det väl inte så farligt. Skönt att de upptäckte vad som var fel så du fick ditt liv tillbaka!

• burleskburkläsk
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-30 05:59:12 följande:

Haha ja alltså jag mår ju inte dåligt av det. Min sambo säger att det var som att vända blad :) Mitr gamla jag är tillbaka. Med energi och en massa ideer.

Tack. Det jag behöver göra är kanske bara att låta mig vara glad och vill jag nu göra en massa så får jag väl göra det :)  Glödjeruset gör väl över nån gång.

Jag kan inte sitta still. Läsa en bok , lycka till när det är fint väder. Då måste jag ut ut ut. Men jag lugnar väl ner mig nån gång :) 

Tack för härlig läsning...fortsätt du att blomma ut! 🌻
Svar på tråden Tycker synd om mig själv