• Anonym (Muesli)

Störande grannar

Hej
    jag jag nyligen flyttat in i en lägenhet och tycker det kan verka lyhört. jag har hört sent på kvällen att grannarna håller på att spika upp något på väggen. sedan vrålar någon jaa från lägenheten när de slutat spika så jag antar de blev nöjda med tavlan eller det de spikade eller så tittar någon på fotboll därinne. Men sedan har jag hört detta spikande igen och tänkt att de håller på att renovera då jag även hört något som verkar låta som en tystare skruvdragare. men grannarna har alltid gjort det sent på kvällen. Varför kan man inte göra sådant på mitt på dagen istället? jag lägger mig tidigt pga jobbet och störs av detta även om de hörs i kanske 10 minuter. Hur kan man gå tillväga för att lösa problemet?

• Svar på tråden Störande grannar
  • Anonym (Granbarr)

Man får låta fram till 22 på kvällen så det bästa är att du går och pratar med grannen och påpekar att det hörs vad dom än håller på med och att du vill uppmärksamma dom på det. 

Behöver du sova tidigt så får du också ta ansvar för din egen sömn och testa öronproppar kanske , att använde mer textilier i ditt hem är dämpande mot ljud så skaffa fler mattor och välj tjockare gardiner och häng upp saker på väggarna. 

• Anonym (F)

Jobbar man till 18 och sedan ska ta sig hem, fixa mat och äta så har man inte tid för den sortens aktiviteter förrän det börjar bli läggdags för oss som ska upp tidigt.

Är det något väldigt störande som förekommer ofta så får man försöka få till en dialog med grannen.

• Anonym (Peter)

Vem renoverar ens mitt i natten? Det är det jag reagerar på.

Sen ska det ju vara tyst efter 10. Men vissa saker kommer ju låta efter det. Spolbibhui kranar, toalett besök etc. Folk som jobbar sena kvällar, kommer hem senare än 22. Är sådant som fortfarande är acceptabelt.

Att renovera och spika upp tavlor mitt i natten eller gorma är däremot inte det.

Ring på prata med grannen. Införskaffa bra öronproppar vid tidigare sänggående.

• Aniiee

För grannarna har så klart inte sex....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (a)
    Aniiee skrev 2025-04-30 19:01:03 följande:

För grannarna har så klart inte sex....

Nej nej, vem använder sexleksaker som vibrerar och slår sänggaveln i väggen
  • Snälla Killen

I min första lägenhet som jag bodde i så hände det till och från att min granne väckte mig mitt i natten när han urinerade på dass i tid och otid.

En annan gång av att någon annan granne som hade vrååål-sex kl 3 på morgonen!!!

Grannar är jobbiga, så jag flyttade ut på landet i eget hus istället 🙂. Inga andra ordningsregler än mina egna...

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Muesli)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-04-30 10:35:46 följande:

Man får låta fram till 22 på kvällen så det bästa är att du går och pratar med grannen och påpekar att det hörs vad dom än håller på med och att du vill uppmärksamma dom på det. 

Behöver du sova tidigt så får du också ta ansvar för din egen sömn och testa öronproppar kanske , att använde mer textilier i ditt hem är dämpande mot ljud så skaffa fler mattor och välj tjockare gardiner och häng upp saker på väggarna. 

Ibland har det varit efter 22 också
  • Anonym (Muesli)
    Anonym (Peter) skrev 2025-04-30 11:50:00 följande:

Vem renoverar ens mitt i natten? Det är det jag reagerar på.

Sen ska det ju vara tyst efter 10. Men vissa saker kommer ju låta efter det. Spolbibhui kranar, toalett besök etc. Folk som jobbar sena kvällar, kommer hem senare än 22. Är sådant som fortfarande är acceptabelt.

Att renovera och spika upp tavlor mitt i natten eller gorma är däremot inte det.

Ring på prata med grannen. Införskaffa bra öronproppar vid tidigare sänggående.

Ringde på också sa till men grannarna till den lägenheten påstår att de inte alls har renoverat på kvällen trots att jag hört det och förklarat hur det lät. Antingen så ljuger dem eller så kommer det från någon annan men det är ganska osannolikt då lägenheten Ligger vägg i vägg. Dessutom bor det pensionärer i de andra lägenhetern.

Tycker det är konstigt att ljuga om att inte renovera eller inte erkänna vad som lät. Det är väl inget konstigt i att bara säg
Svar på tråden Störande grannar