• Anonym (Mama)

Förälder vägrar anpassa efter allergi

13-åringen har utvecklat mjölkallergi, men pappan struntar i att anpassa kosten efter det och tycker det är för mycket jobb. Han blir arg om jag "lägger mig i", men vad ska jag annars göra? Någon som varit i sitsen?

• Svar på tråden Förälder vägrar anpassa efter allergi
  • Agda90

Det pappan sysslar med är barnmisshandel!

Lever ni tillsammans?

Anonym (Mama) skrev 2025-04-30 10:32:53 följande:
    Förälder vägrar anpassa efter allergi

13-åringen har utvecklat mjölkallergi, men pappan struntar i att anpassa kosten efter det och tycker det är för mycket jobb. Han blir arg om jag "lägger mig i", men vad ska jag annars göra? Någon som varit i sitsen?

• Anonym (Mama)
    Agda90 skrev 2025-04-30 10:36:23 följande:

Det pappan sysslar med är barnmisshandel!

Lever ni tillsammans?

Nej det gör vi inte.
  • Anonym (Mama)
    Dexter dot com skrev 2025-04-30 10:36:47 följande:

Vägrar han så köp lactrasetabletter åt sonen. 

Det hjälper tyvärr inte vid mjölkallergi.
  • Dexter dot com
    Anonym (Mama) skrev 2025-04-30 10:41:16 följande:
    Det hjälper tyvärr inte vid mjölkallergi.
    Förlåt, läste lite för fort !
  • Tukt
    Anonym (Mama) skrev 2025-04-30 10:40:18 följande:
    Nej det gör vi inte.
    Du borde kontakta socialen och familjerätten. Det där ska inget barn behöva utsättas för.
    .
  • Agda90
    Anonym (Mama) skrev 2025-04-30 10:40:18 följande:
    Nej det gör vi inte.
    Då kan du informera honom att det han gör är barnmisshandel och att han får ha umgänge med sitt barn när han har lärt sig vad barnets allergi handlar om och lärt sig laga rätt mat till barnet. 

Jag utgår ifrån att du har pratat med honom och att  inget händer därav är mitt svar formulerat som det är.

Din andra möjlighet är orosanmälan.

Enligt lag har du rätt att inte låta honom ha umgänge om han missköter barnets kost. Som vårdnadshavare ska man skydda barnet. Men med tanke på hur myndigeter arbetar hade jag velat ha allt svart på vitt.

Jag har själv två barn med allergier. Visst är det.jobbigt men den snubben överdriver!
  • Agda90
    Dexter dot com skrev 2025-04-30 10:36:47 följande:

Vägrar han så köp lactrasetabletter åt sonen. 

Mjölkprotein är inte samma sak om laktos så de tabletterna kommer inte att hjälpa alls!
  • Anonym (Sofia)

Är allergin konstaterad av läkare? Kan pappan följa med på nästa läkarbesök? Eller se till att pappan pratar med dietist/läkare etc?

• Anonym (Va?)

Hur kan detta vara svårt för honom att förhålla sig till? Det har väl aldrig varit enklare än idag att byta ut till substitut? Havregrädde, havremjölk, margarin och så vidare? Soja, mandel och liknande finns ju också 

Svar på tråden Förälder vägrar anpassa efter allergi