• Agdaa

Alternativ till BankId

Har sett att det finns nåt som heter Freja+, nån som vet hur det fungerar o om det är bra? Tror jag såg att det kostar pengar så det får mig att fundera lite.
    Finns det några andra alternativ till BankId annars?

• Svar på tråden Alternativ till BankId
  • flemens

Ja, Freja fungerar bra. Det kostar inget att ansluta sig eller att använda det. Men den fungerar inte på lika många ställen som BankID. De flesta myndigheter är med på den, även en del kommersiella, men som sagt inte lika många. Jag använder den överallt där det går istället för BankID, av princip.

Men naturligtvis ska inte en sån funktion vara beroende av privata aktörer utan erbjudas av samhället. Men av någon anledning drar sig regimen för att ersätta BankID så att alla medborgare får tillgång till det istället för att leva under bankers godtycke.

• Agdaa

Ska också börja göra det för det är helt galet att bankerna ska lägga sig i så mycket, de spärrar konton o drar in swisch o BankId för alla möjliga orsaker numera. Ganska sjuk utveckling egentligen att vi har blivit så beroende av BankId överhuvudtaget o varför ska egentligen bankerna vara övervakare över allting?

• Anonym (Ikväll)

Jag fixade FrejaID ikväll. Det tog kanske en kvart totalt. Man skulle ta kort på sig själv två gånger och på sitt pass, plus läsa av passets biometriska uppgifter med mobilen. Man måste inte ha pass, men har man t.ex. körkort behöver man uppsöka ett "kontor". 

Svar på tråden Alternativ till BankId