Tveksam Etik Svensk Vård
Har dom senaste åren läst om två enligt mig mycket märkliga fenomen som fått mig att bli väldigt ifrågasättande till svensk sjukvård.
Fall 1. Längdoperationer på unga tjejer.
Blev mycket förvånad när jag i SVD läste om att läkare och skolsköterskor i Sverige propagerar för längkorrigerande operationer av unga tjejer som man ser kan bli långa, ingreppet har ingen som helst koppling till skadeförebyggande eller hälsofrämjande utan är till 100% en plastikoperation för att uppnå en längd som ligger närmare medelvärde för kvinnor. Flera tjejer var knappast heller i riskzonen för att bli abnormt långa, utan 1,85 i längd tyckte man motiverade riskfyllda och smärtsamma knäoperationer.
Blev enormt förvånad när jag läste om detta, och i min mening är det både oetiskt och kontraproduktivt. Hur kan läkare och skolsköterskor komma undan med sånt här? Protesterar inte föräldrarna?
Fall 2. Kejsarsnittsbluffar
I GP rapporterade flera kvinnor med förlossningsskräck om hur dom ansökt om kejsarsnitt och fått det beviljat, men vid förlossningen visade det sig att man lurat dessa kvinnor och när det väl var dags för förlossning så tvingades man genomföra det vaginalt.
Jag blir nyfiken, finns det fler exempel på denna typ av gravt oetiska procedurer inom vården??