• Anonym (Osäker)

LÖNEFÖRHANDLA EFTER FÅTT JOBBERBJUDANDE

Hej,

Jag fick igår ett jobberbjudande muntligt efter medverkat på 2 interjuver. Första interjuvn frågade en av cheferna löneanspråk och jag nämnde dumt nog 26.000 kr. Igår när jag träffade högsta chefen om vi gått igenom löneanspråk och den andra svarade "ja, det har vi'". En tid senare under dagen fick jag jobbet (detta är ett otroligt stort och seriöst bolag)

Efter slutat dagen på mitt andra jobb, kommit hem och hunnit reflektera lite insåg jag att 26.000 är väldigt lågt. Då klockan närmade sig kl 20:00 kunde jag inte ringa så skickade iväg ett vänligt men professionellt mejl där jag tackade för möjligheten men haft tid att reflektera och undrar om de kan möta mig med 28.000 eller en kompromiss.

Min undran är alltså, kan en arbetsgivare gå med på en annan ingångslön än den man bestämt under interjuvn? Jag väntar alltså på mott skriftliga avtal . Eftersom det är 1/5 och hon är ledig bör hon se mitt mejl imorgon 
  • Svar på tråden LÖNEFÖRHANDLA EFTER FÅTT JOBBERBJUDANDE
  • Anonym (Hm)

Visst kan dom det! Allt beror ju på hur värdefull de ser på att ha dig på arbetsplatsen. Så länge du inte har skrivit på ett avtal med en lön är det fullt okej att förhandla lönen 

• Anonym (C)

Kanske, eller så backar de helt.  

Otroligt tröttsamt beteende.  Först är man överrens, sen vill man ha mer. 

• Anonym (Osäker)

Tack snälla, jag hoppas verkligen det! Jag tror att de fick ett väldigt gott intryck av mig och jag har en lång rad yrkeserfarenhet.  Skrev i mejlet jag skickade igår att vi gärna kan prata över telefon imorn, fredag då mejl känns lite oproffsigt men kändes bättre att få det sagt samma dag jag fick erbjudandet.

• Anonym (Osäker)

Anonym, rekryteringsprocessen har gått väldigt fort vilket de angav och fick erbjudandet 15 min efter andra intervjun och mycket i huvudet, spänning och nerver så det kan väl hända den bästa

• Anonym (C)

Att komma överens och sen backa ger inget gott intryck. 

• Anonym (C)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-05-01 09:26:40 följande:

Anonym, rekryteringsprocessen har gått väldigt fort vilket de angav och fick erbjudandet 15 min efter andra intervjun och mycket i huvudet, spänning och nerver så det kan väl hända den bästa

Du angav löneanspråk efter första intervjun
  • Anonym (HR horror)

Kan kan de väl, men frågan är varför de skulle det?

Du borde alltid ha koll på vad du ska begära för lön när du går på en intervju.

Har man inte det ber man chefen säga vad de har tänkt sig för lön för tjänsten och ber att få återkomma med sitt svar så fort som möjligt efteråt.

Om du tror att arbetsgivaren kan anställa någon annan för 26 000 och det finns 100 kvalificerade sökande i processen är klart situationen annorlunda än om lönen faktiskt är för låg relativt marknaden och det bara finns 5 andra som kan ta jobbet. Det kan också spela roll om du kan börja direkt eller har uppsägningstid från ditt nuvarande jobb, i vissa lägen.

Att löneförhandla via mail blir sällan bra, jag hade velat mötas igen i så fall och motiverat den nya lönen med att jag då kommer att stanna längre på jobbet, eftersom jag annars kommer att känna mig underbetald, när jag jämför lön med motsvarande jobb.

Ett annat sätt är att ni kommer överens om (och skriver in i ditt anställlningsavtal) att du får en extra löneförhandling om 6 månader när du har bevisat vad du kan och jobbet går över i tillsvidareanställning, och då kan få upp din lön.

Men om de i slutänden bara säger "ta jobbet för 26 eller så tar vi någon annan" så hade jag inte sagt nej om jag inte hade ett jobb. Då tar man jobbet, sväljer sin stolthet och fortsätter söka jobb med full fart för att byta upp sig. Det är alltid lättare att få nytt jobb när man har ett jobb.

• Anonym (Osäker)

Anonym C , jo det är det jag är rädd för , att de anser mig velig men hoppas samtidigt de ser någon potential då min referens gav väldigt fina lovord, bra och passande erfarenheter och kemin bland cheferna klickade. 

• Lynx123

Man ska ALLTID skilja på jobbintervju och löneförhandling. Blir man erbjuden jobbet så träffas man för lönehandling. När man är överens så är allt klart.

Att hatta fram och tillbaka ger inte ett gott intryck. Jag hoppas att du ändå får jobbet nu men låt det bli en läxa för framtiden.

• Anonym (Osäker)

Tack snälla, hoppas självklart naturligtvis inte de backar ur nu. Jag skrev dock i mitt mejl att skulle mitt önskemål inte accepteras är jag beredd att visa framfötterna,  jobba hårt osv för att nå dit och tackade för möjligheten ett antal gånger. Vi får enkelt se imorgon hur det går, vad hon svarar. 

• Anonym (Osäker)
    Tack för alla svar! Fick besked idag att min löneförhandling från 26.000 till 28.000 beviljades men en kompromiss med 27.500 så det känns lite bättre iaf så visst går det. Ett av Europas största miljöbilag gäller detta företag 😀
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-05-02 16:50:21 följande:
    Tack för alla svar! Fick besked idag att min löneförhandling från 26.000 till 28.000 beviljades men en kompromiss med 27.500 så det känns lite bättre iaf så visst går det. Ett av Europas största miljöbilag gäller detta företag 😀
    Där ser du! Mod lönar sig. Grattis!
Svar på tråden LÖNEFÖRHANDLA EFTER FÅTT JOBBERBJUDANDE