• Anonym (My)

Varför litar folk inte längre på sina egna känslor?

Jag är med i olika tjejgrupper på fb. 

Vet inte hur ofta jag ser tjejer lägga ut bilder på killar dom pratar med dejtingplattformar alternativt killar dom dejtar. Sedan frågar dom hur dessa killar är, om någon känner till dessa män och att dom känner att dom ger dom röda flaggor.

Men om man känner att någon ger än röda flaggor? normala människor blockar väl personen och går vidare. Varför måste man ha någon annan människas åsikt över saker.

Har sett en kille som blivit uthängd som jag känner. Han har tidigare misshandlat sin tjej och gjort många väldigt dumma saker. Den här typen av historier kom ändå inte fram när folk frågade om honom. Det blir liksom ändå ingen garanti med andra ord. 

Så vad är folks problem? 

• Svar på tråden Varför litar folk inte längre på sina egna känslor?
  • Anonym (Normal och normal)
    Anonym (My) skrev 2025-05-01 16:10:23 följande:
    Varför litar folk inte längre på sina egna känslor?

Jag är med i olika tjejgrupper på fb. 

Vet inte hur ofta jag ser tjejer lägga ut bilder på killar dom pratar med dejtingplattformar alternativt killar dom dejtar. Sedan frågar dom hur dessa killar är, om någon känner till dessa män och att dom känner att dom ger dom röda flaggor.

Men om man känner att någon ger än röda flaggor? normala människor blockar väl personen och går vidare. Varför måste man ha någon annan människas åsikt över saker.

Har sett en kille som blivit uthängd som jag känner. Han har tidigare misshandlat sin tjej och gjort många väldigt dumma saker. Den här typen av historier kom ändå inte fram när folk frågade om honom. Det blir liksom ändå ingen garanti med andra ord. 

Så vad är folks problem? 

Varför skrev inte DU och informerade personen? Det om något är väl ett problem. En normal människa hade väl varnat?

Och för att svara på din fråga så tappar man lätt ömdömet när man blir förtjust i någon, så kan absolut förstå att man frågar andra som tänker mer objektivt.

• Anonym (My)
    Anonym (Normal och normal) skrev 2025-05-01 16:18:01 följande:
    Varför skrev inte DU och informerade personen? Det om något är väl ett problem. En normal människa hade väl varnat?
    För att personen som skrev va anonym och att skriva öppet i ett forum är förtal 
  • Anonym (My)
    Anonym (Normal och normal) skrev 2025-05-01 16:19:04 följande:

Och för att svara på din fråga så tappar man lätt ömdömet när man blir förtjust i någon, så kan absolut förstå att man frågar andra som tänker mer objektivt.

Jo fast då borde man inte lägga ut en bild och fråga om just den personen är en galning. 

Då skriver man väl ett inlägg där man säger att man börjat dejta någon men att man känner en viss osäkerhet och beskriver vad han gjort och undrar hur andra tänker kring detta. Det handlar ju om att hänga ut folk med namn och bild. 

Så självklart kan man få bolla sin osäkerhet med andra. 

• Anonym (s)

Har man trauman och skit i bagaget är det svårt att lita på ens egna känslor för att känslorna brukar överreagera.

• Anonym (s)

Håller dock med om att det inte alltid är befogat att hänga ut

Anonym (My) skrev 2025-05-01 16:20:55 följande:
    För att personen som skrev va anonym och att skriva öppet i ett forum är förtal 
    Du hade ju också kunnat vara anonym.
  • Anonym (My)
    Anonym (Normal och normal) skrev 2025-05-01 17:09:53 följande:
    Du hade ju också kunnat vara anonym.
    Den möjligheten finns inte på Facebook Alltid 
    Anonym (My) skrev 2025-05-01 17:27:53 följande:
    Om du är med i en grupp där andra kan skriva anonymt, kan du också göra det.
  • Anonym (men suck)
    Anonym (My) skrev 2025-05-01 17:27:53 följande:
    Varför är du ens med i en sån grupp om du inte gör nåt när du vet att det är problem?

Är du helt slut eller?
  • Anonym (Erfarenhet)

Ett enkelt svar på frågan om varför vi inte längre litar på våra känslor är för att vi vill att andra ska bekräfta dem åt oss.

När man läser trådar och inlägg här på FL i andra forum och medier så slås jag av att det så ofta förekommer meningar i stil med att " man kan inte lita på sina känslor när man är förälskad" eller " Du ser nog inte klart på din situation/problemet"

Detta har blivit något av ett mantra bland hobby-psykologerna och hobby-terapeuterna i media.

Varför är det då så?  Kanske är det lättare att klämma ur sig dessa fraser än att på allvar ge råd.  Rådet brukar annars vara att att be frågeställaren att riktigt känna efter och följa magkänslan som förvånansvärt ofta brukar stämma.

Problemen brukar uppstå när man förtränger magkännsalan och bara ser vad man vill se eller lyssnar för mycket på vad andra tycker.

Vi är programmerade för att lita på våra känslor, visst kan det någon gång gå fel men för det allra mesta är den egna känslan den rätta. Det kanske bara är en lite obehagskänsla som snabbt går över men den är alltid värd att uppmärksammas. 

Dagens media samhälle bombarderar oss med info om vad vi ska tycka, känna och tycka.  Vi har glömt att det bästa för oss är vad vi känner är bäst för oss. Vad som är bra för mig behöver inte vara bra för dig.

• Anonym (Jo)

De e inte så konstigt att ingen litar på sina känslor! Folk fatar inte att allt handlar om uppväxten och att saker sprids vidare! Enda chansen till att få en bättre värld e att människor får självinsikt! De e en jäävligt bra början! Men en lr 2 personer kan inte rädda världen!

Svar på tråden Varför litar folk inte längre på sina egna känslor?