• Anonym (plötsliga pappan)

Flickungens smalben alldeles söndertrasade

Lång historia kort: Jag har inte uppmärksammat detta pga långdragen vårdnadstvist där jag inte fått se mina barn IRL på nästan 12 månader, och innan den gången var det 9 månader, osv. Men nu äntligen ska jag få ha dem! Och eftersom det är långhelg så har jag dem nu sedan igår kväll.

Jag kikade in i badrummet där min dotter, 12 år, stod och plåstrade sitt smalben. Dörren var öppen så. Jag frågade henne vad hon gjort på benet och hon sa att hon inte visste, det har bara blivit massa små sår. Jag frågade när de dök upp och hon sa för länge sen, några månader minst. Jag frågade om hon visat mamma och det hade hon men mamma hade bara sagt att det läker och blivit irriterad när hon ville ha mer plåster så hon har köpt plåster och kirurgtejp själv för veckopengar. Om hon inte har något för kliar hon på dem säger hon, hon kan inte sluta om hon börjar. Och hon kliar i sömnen. Hon blev ganska upprörd när hon berättade det, hon har nog fått skäll men jag frågade inte just då, hon var redan ledsen. Även på andra smalbenet är det lite sår och torr hud på, men inte lika mycket. Just benet hon plåstrade var det en yta ungefär som om jag skulle lägga min hand precis under mitt knäveck. Och alltså inte ett stort sår utan många små.

Det låter inte normalt att ha massa småsår som inte läker på månader. Även om man kliar och har sig. Så mina fårgor är nu tre: 1: Hur hjälper jag henne att få bukt med dessa sår så hon blir av med dem? 2: vad tror ni det är som händer? och 3: borde hon/jag/vi ta kontakt med vården? Det känns nästan som att det måste vara något allvarligt?

• Svar på tråden Flickungens smalben alldeles söndertrasade
  • Anonym (Hm)

Självklart! Ta kontakt med vården direkt. Du kan alltid rådfråga på 1177. Om du inte har vårdnaden om barnet behöver du prata med mamman och kräva att hon tar dottern till vårdcentralen. Annars måste du ju prata med socialen så flickan får hjälp. 

Anonym (Hm) skrev 2025-05-01 21:04:18 följande:

Självklart! Ta kontakt med vården direkt. Du kan alltid rådfråga på 1177. Om du inte har vårdnaden om barnet behöver du prata med mamman och kräva att hon tar dottern till vårdcentralen. Annars måste du ju prata med socialen så flickan får hjälp. 

Vi har gemensam vårdnad nu, så då kan jag kontakta vården själv? Jag ska nog också fråga henne om hon inte har en skolsyster som hon kan visa såren för, som en första titt. Hon är ju ledig nu men nästa vecka. 
  • Anonym (Maja)

Ring vårdcentralen! Hon har ju infekterade sår som inte läker. Är det psykiskt att hon inte kan låta bli, eksem, psoriasis, annan hudåkomma  kan ingen här svara på men det behöver undersökas. Är du nu vårdnadshavare så är det ditt ansvar ja. Mamman gör ju inget. Kanske är det tom hon som är problemet. Hon behöver kanske kortison eller annat att smörja. Men att hon blir ledsen och upprörd är väl tecken på att hon iaf inte mår bra. Lägg inte ansvaret på barnet att gå till skolsyster!

• Anonym (Sofia)
    Anonym (plötsliga pappan) skrev 2025-05-01 21:15:47 följande:
    Vi har gemensam vårdnad nu, så då kan jag kontakta vården själv? Jag ska nog också fråga henne om hon inte har en skolsyster som hon kan visa såren för, som en första titt. Hon är ju ledig nu men nästa vecka. 
    Självklart kan du som vårdnadshavare kontakta vården! Jag antar att ditt ex inte alltid frågar dig innan hon ev. gör det...?!
    Jag tycker att ni bör gå till vårdcentralen imorgon, som ju är en vanlig vardag, eller kolla om det finns något öppet någon annan dag - det är olika på olika orter. Det är viktigt att ni får reda på vad det är - eksem, torr hud och svinkoppor kräver alla olika behandling, för att ta några exempel. Antagligen kommer hon att få ordentlig lindring inom ett par dagar med rätt behandling.
    Skolsköterskans jobb är främst att vaccinera, göra hälsokontroller, osv. Hon hjälper så klart även till med akuta skador under skoltid, men problem som fanns innan barnet anlände till skolan den dagen ska föräldrarna vända sig till vårdcentralen el. dyl. med. 
  • Mkay

Jag håller med, du måste verkligen åka till vårdcentralen! Som någon annan sa, ring direkt när de öppnar imorgon och åk dit. Det måste ses över av en läkare nu på direkten, mamman verkar ju inte vilja göra något åt det! 

Anonym (Maja) skrev 2025-05-01 22:33:52 följande:

Ring vårdcentralen! Hon har ju infekterade sår som inte läker. Är det psykiskt att hon inte kan låta bli, eksem, psoriasis, annan hudåkomma  kan ingen här svara på men det behöver undersökas. Är du nu vårdnadshavare så är det ditt ansvar ja. Mamman gör ju inget. Kanske är det tom hon som är problemet. Hon behöver kanske kortison eller annat att smörja. Men att hon blir ledsen och upprörd är väl tecken på att hon iaf inte mår bra. Lägg inte ansvaret på barnet att gå till skolsyster!

Jag tänker att skolsyster kan hon gå till på måndag, vc kommer det vara många dagar innan det finns en tid, om vi inte går till lättakuten. Sist jag skulle ha en tid på vc sa de direkt att tidsbokning sker över telefon kl 7.30-8, och kommer man fram finns tider om tidigast två veckor. Så jag tänkte blott och bart på skolsyster för att hon ska få hjälp så fort som möjligt.

Vi skrev på delad vårdad i tisdags. Även om jag är lycklig för det efter så många års bråk är allt ändå nytt ang vad jag kan och får göra och jag blir osäker.
    Anonym (Sofia) skrev 2025-05-01 22:56:25 följande:
    Självklart kan du som vårdnadshavare kontakta vården! Jag antar att ditt ex inte alltid frågar dig innan hon ev. gör det...?!
    Jag tycker att ni bör gå till vårdcentralen imorgon, som ju är en vanlig vardag, eller kolla om det finns något öppet någon annan dag - det är olika på olika orter. Det är viktigt att ni får reda på vad det är - eksem, torr hud och svinkoppor kräver alla olika behandling, för att ta några exempel. Antagligen kommer hon att få ordentlig lindring inom ett par dagar med rätt behandling.
    Skolsköterskans jobb är främst att vaccinera, göra hälsokontroller, osv. Hon hjälper så klart även till med akuta skador under skoltid, men problem som fanns innan barnet anlände till skolan den dagen ska föräldrarna vända sig till vårdcentralen el. dyl. med. 

Mitt ex har I 12 års tid gjort allt hon kunnat för att jag ska ha så lite insyn och kontakt som möjligt, så, nej, det har hon inte gjort, nej.

Vi kan gå till lättakuten och hoppas att de har tid där. 
  • Mkay
    Anonym (plötsliga pappan) skrev 2025-05-01 23:13:15 följande:

Mitt ex har I 12 års tid gjort allt hon kunnat för att jag ska ha så lite insyn och kontakt som möjligt, så, nej, det har hon inte gjort, nej.

Ja testa ringa VC och kolla när du får tid och/eller gå till lättakuten. Får du ingen tid i närtid av någon av dem så kan hon ju gå till skolsystern som ett första steg. Det skadar inte att ni har en tid till vården också. 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (plötsliga pappan) skrev 2025-05-01 23:13:15 följande:

Om du inte lyckas med ett besök i helgen tycker jag att du ska ringa till 1177 eller en nätläkare. Jag tror inte att det skadar att nämna att du inte har träffat dottern på länge, och att mamman inte tyckte att det behövdes någon vård, ifall ämnet kommer upp. 
    Mkay skrev 2025-05-01 23:29:04 följande:
    Ja testa ringa VC och kolla när du får tid och/eller gå till lättakuten. Får du ingen tid i närtid av någon av dem så kan hon ju gå till skolsystern som ett första steg. Det skadar inte att ni har en tid till vården också. 
    Jag ska absolut göra det, min take som jag skrev från början var skolsyster som "första titt". Jag var väl inte så tydlig med att det är svårt att få tid på vc, men jag ska självklar se till att få en tid där också. 
Svar på tråden Flickungens smalben alldeles söndertrasade