• Anonym (Kattunge)

Köpt en väldigt ung kattunge!!

Hej!
    Köpte en kattunge men den var ju ganska liten men tänkte inte mycket på det då uppfödare inte skall sälja dom innan 12v.

Men efter att ha googlat på bilder så verkar den vara ca 6 veckor gammal!

Den äter bra, leker å så men hur gör man nu? Vill ju inte få böter för att jag har för ung katt!

Går jag till veterinären för vaccination kommer jag få skit för det eller hur ser det ut?

• Svar på tråden Köpt en väldigt ung kattunge!!
  • Anonym (E)

Det är väl bara att ta med dig papprena du fick när du köpte katten till veterinären så kan de ju se om uppfödaren ljugit eller inte, du kan ju inte få skit för något du inte visste

• Anonym (H)

Men du har väl ändå fått födelsedatum på kissen??

• Anonym (Kattunge)
    Anonym (E) skrev 2025-05-02 22:01:03 följande:

Det är väl bara att ta med dig papprena du fick när du köpte katten till veterinären så kan de ju se om uppfödaren ljugit eller inte, du kan ju inte få skit för något du inte visste

Fick inga papper alls. Tror inte detta var någon reggad uppfödare.
  • Anonym (Kattunge)
    Anonym (H) skrev 2025-05-02 22:01:38 följande:

Men du har väl ändå fått födelsedatum på kissen??

Nej!! Tänkte inte på det så frågade inte om datum på födelsen.
  • Anonym (Amma)

Se om du kan hitta en mammakatt med ungar i samma ålder att lägga den till. Kontakta föreningar med omplacering, de har säkert katthonor med ungar nu, eller vet någon som har. 

Även om kattungen verkar må okej nu är det jätteviktigt för den att ha mamma och syskon omkring sig, även om det nu blir en adoptivmamma. Främst för att den ska lära sig viktiga beteenden men också för att immunförsvaret ska vara få rätt start. En människa och mjölkersättning kan aldrig ersätta artfränder i detta känsliga stadie i livet för kattungen. 

Sen bör du anmäla "uppfödaren", hen har brutit mot Jordbruksverkets föreskrifter om avel på katt.

Om någon annan läser den här tråden som funderar på kattunge: köp katt från en djurskyddsorganisation eller en uppfödare ansluten till SVERAK. Sluta supporta buskavel. Det finns uppskattningsvis 100 000 hemlösa katter i Sverige. Vi behöver inte fler blandraskatter med oklar härkomst och hälsostatus som slumpas bort till kreti och pleti, som i sin tur skiter i katten (för den kostade ju ändå bara en spottstyver), som släpps vind för våg och genererar ytterligare fler hemlösa katter. Om man mot allt vett och förstånd ändå ska köpa en blocket-katt: kräv att den är vaccinerad, ID-märkt och besiktigad och att Jordbruksverkets krav efterlevs. Allt annat är att underminera kattens status. 

• Anonym (Hm)

Låter lite märkligt av uppfödaren. 

• Anonym (Kattunge)

Får kolla upp såna föreningar här jag bor. Men tror du att dom skulle ta emot kattungen tills den blir 12 veckor? 

• Grässtrå77

Boka in en veterinärtid så fort som möjligt. Säljaren verkar ju vara väldigt oseriös så jag skulle inte lita på att kattungen mår bra. Det är nog bra att kontakta säljaren och fråga födelsedatum på katten.

Har du försäkrat katten? I så fall kanske det ingår videomöte med veterinär som ett första steg.

Sen tror jag säljaren ska anmälas till länsstyrelsen, men det kan du ju fråga veterinären om.

Sen behöver du läsa på om katter, hur man ska ta hand om dem. Eftersom du missade att fråga efter åldern på kattungen så tror jag att du saknar en del grundläggande kunskaper om katter.

• Anonym (Hm)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-02 22:41:06 följande:

Boka in en veterinärtid så fort som möjligt. Säljaren verkar ju vara väldigt oseriös så jag skulle inte lita på att kattungen mår bra. Det är nog bra att kontakta säljaren och fråga födelsedatum på katten.

Har du försäkrat katten? I så fall kanske det ingår videomöte med veterinär som ett första steg.

Sen tror jag säljaren ska anmälas till länsstyrelsen, men det kan du ju fråga veterinären om.

Sen behöver du läsa på om katter, hur man ska ta hand om dem. Eftersom du missade att fråga efter åldern på kattungen så tror jag att du saknar en del grundläggande kunskaper om katter.

Håller med
  • Anonym (Kattunge)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-02 22:41:06 följande:

Håller på å läser för fullt, har inte haft katt tidigare så det var lite därför jag inte visste riktigt hur allt skall gå till vid köp.

Ja jag har tecknat försäkring så, men tänker att jag besöker en veterinär fysiskt och så kan de kolla hur katten mår.
  • Anonym (Amma)
    Anonym (Kattunge) skrev 2025-05-02 22:15:54 följande:

Får kolla upp såna föreningar här jag bor. Men tror du att dom skulle ta emot kattungen tills den blir 12 veckor? 

Ja, det tror jag. Kanske att du får ersätta för extra omkostnader när den är äldre och äter mer, men de vill ju katternas bästa och då ser jag det som självklart att de tar emot.
  • Anonym (H)
    Anonym (Kattunge) skrev 2025-05-02 22:11:46 följande:
    Nej!! Tänkte inte på det så frågade inte om datum på födelsen.
    Det behövs väl för registrering, försäkring etc.? Hör av dig till uppfödaren och be om dessa uppgifter!
Svar på tråden Köpt en väldigt ung kattunge!!