• Anonym (Frånslösatillspara)

Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?

Man hör fler och fler gnälla över att de är fattiga idag, och ja, vi har höga priser på det mesta, men är trots allt inte en bov i det hela ofta att folk lever över sina tillgångar? Man tycker att man "måste" unna sig och köpa saker bara för att andra har det, och så står vissa där när månaden går mot sitt slut och har knappt en hundring kvar på kontot. Nog måste det väl gå att rätta munnen efter matsäcken om man lägger manken till? Hur ofta äter ni t.ex. på restaurang / uteställen och hur ofta köper ni ny mobil, fast ni egentligen inte har råd? Sådana saker gör ju att den som är låginkomsttagare eller lever på existensminimum självklart får finna sig i att leva fattigt för det mesta.

Många är ju lata och "orkar" inte laga mat själva, varför många spontant besöker restauranger och pizzerior. Att gå på cafeer är ju också populärt. Och varför köper man t.ex. en splitter ny mobil om den man hade funkar utmärkt och håller än ett tag? Tar du bilen om du bara ska åka 500-1 km istället för att gå eller cykla bara för att du inte "orkar" anstränga benen? Elsparkcykel är ju med ett alternativ numera, går snabbt och smidigt.

Tänker du på sådant eller lever du bara som du känner för och tar konsekvenserna sen?

• Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?
  • Anonym (Puckon förenen eder)

Jag höll på att dö av irritation när jag såg hur en barnfamilj handlade häromdagen.

Massor med energidrycksburkar, de köpte stilla vatten från Norge istället för att dricka det helt utmärkta vattnet i kranen, massa snacks och onödigt processad frysmat, dessa löjliga proteinbars som kostar 500 kr/kg, dyra portionsmellisar och knappt någon frukt eller grönt.

2700 kr handlade de skit för, och det var nog bara en veckas "mat". Dessa får faktiskt skylla sig själva när de får smällfeta ungar som är lika tröga som Trump.

• Anonym (Förrut)

De åren jag hade ont om pengar var stora poster hyra, mat och kurslitteratur.  Ingen bil, begränsat med resor, inga dyra kläder, inget dyrt hemma, ärvda möbler.

Fanns ändå pengar över för någon festkväll ibland men inleddes ofta med mat och förfest hemma.

Lärde mig också en viss ödmjukhet och att inte sätta mig på höga hästar. Bara för att jag kunde hantera Schrödinger ekvationen såg jag inte ner på de som inte kunde. 

• Anonym (L)

Håller med till 100%
    Stör mig så ofantligt mycket på dessa människor som grinar över priserna. Och dessa artiklar över stackars ungdomar som måste handla från reahörnan i matbutikerna. Snälla nån... Kan fatta att det kan bli kämpigt för en ensamstående föräldrer med ett låglåneyrke, men resterande borde inte gnälla. Jag tjänar minimilön och min levnadsstandard har inte påverkats ett dugg av höjd bensinskatt och höjda matpriser. 

Tips till alla gnällisar: laga mat från scratch, köp en billigare telefon och inte senaste iPhone. Köp kläder och prylar second hand. Köp read mat med kort utgångsdatum, ni kommer inte dö.

• Anonym (nice try i helgtider)

Ingen av mina sk fattiga bekanta inklusive mig själv går runt med någon ny iphone... En enkel smartphone har tyvärr även dessa blivit dyrare.

Jag går eller cyklar. En elsparkcykel är lyx.

• Anonym (nice try i helgtider)
    Anonym (Förrut) skrev 2025-05-03 15:34:27 följande:

Lärde mig också en viss ödmjukhet och att inte sätta mig på höga hästar. Bara för att jag kunde hantera Schrödinger ekvationen såg jag inte ner på de som inte kunde. 

Märkligt hur alla dessa liknande trådar inte är genomtänkta... för vem skulle uttrycka sig så ignorant TS och fortfarande anses vara en människa som folk ska lyssna på?
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-05-03 15:27:54 följande:
    Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?

Man hör fler och fler gnälla över att de är fattiga idag, och ja, vi har höga priser på det mesta, men är trots allt inte en bov i det hela ofta att folk lever över sina tillgångar? Man tycker att man "måste" unna sig och köpa saker bara för att andra har det, och så står vissa där när månaden går mot sitt slut och har knappt en hundring kvar på kontot. Nog måste det väl gå att rätta munnen efter matsäcken om man lägger manken till? Hur ofta äter ni t.ex. på restaurang / uteställen och hur ofta köper ni ny mobil, fast ni egentligen inte har råd? Sådana saker gör ju att den som är låginkomsttagare eller lever på existensminimum självklart får finna sig i att leva fattigt för det mesta.

Många är ju lata och "orkar" inte laga mat själva, varför många spontant besöker restauranger och pizzerior. Att gå på cafeer är ju också populärt. Och varför köper man t.ex. en splitter ny mobil om den man hade funkar utmärkt och håller än ett tag? Tar du bilen om du bara ska åka 500-1 km istället för att gå eller cykla bara för att du inte "orkar" anstränga benen? Elsparkcykel är ju med ett alternativ numera, går snabbt och smidigt.

Tänker du på sådant eller lever du bara som du känner för och tar konsekvenserna sen?

Bästa sättet att få en bra ekonomi är att jobba på sin självkänsla. När man  väl var den intakt behöver man nte köpa någonting för att få bekräftelse eller för att försöka se bra ut hos andra.

• Anonym (är väl fattig)

Jag är väl fattig antar jag. Vad lägger jag pengar på?

Tja, den största utgiften jag har är mitt boende. Dit går ca 59% av mina utgifter. Hyran är så klart största delen där, sen räknar jag även med hemförsäkring, el och bredband. 

Nästa i storleksordningen är mat och annat på mataffären. Dit går ca 22% av min inkomst. Jag äter aldrig ute, men det blir en del halv- och helfabrikat även om jag även älskar att laga mat från grunden. 

Därnäst kommer diverse medicinska och dylika utgifter. Där går ca 12% av ugifterna.

Transport ca 6%

Resterande pengar, ja, det är sant, jag erkänner. De används till onödigheter som streamingtjänster och en harry då och då. Jag har exakt 0 kronor sparade.

• Anonym (X)

Pizzeria en gång i månaden för ungarnas skull, för att de ska känna att vi också äter ute som många andra.
    Annars håller jag mig till hemlagat, det som är på rea i butiken, köper inte ny elektronik om inte den gamla helt brakat sönder, slösar inte pengar på mode när man har massa basplagg som fungerar utmärkt. Jag brukar ha ca 10kr på kontot sista dagen innan BB och någon 20lapp om jag har tur precis innan lön. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (X) skrev 2025-05-03 16:25:10 följande:

Pizzeria en gång i månaden för ungarnas skull, för att de ska känna att vi också äter ute som många andra.
    Annars håller jag mig till hemlagat, det som är på rea i butiken, köper inte ny elektronik om inte den gamla helt brakat sönder, slösar inte pengar på mode när man har massa basplagg som fungerar utmärkt. Jag brukar ha ca 10kr på kontot sista dagen innan BB och någon 20lapp om jag har tur precis innan lön. 

Då slösar du inte men måste ha ett dyrt boende eller annan fast utgift? Annars skulle lön och BB räcka lätt.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (L) skrev 2025-05-03 15:37:45 följande:

Håller med till 100%
    Stör mig så ofantligt mycket på dessa människor som grinar över priserna. Och dessa artiklar över stackars ungdomar som måste handla från reahörnan i matbutikerna. Snälla nån... Kan fatta att det kan bli kämpigt för en ensamstående föräldrer med ett låglåneyrke, men resterande borde inte gnälla. Jag tjänar minimilön och min levnadsstandard har inte påverkats ett dugg av höjd bensinskatt och höjda matpriser. 

Tips till alla gnällisar: laga mat från scratch, köp en billigare telefon och inte senaste iPhone. Köp kläder och prylar second hand. Köp read mat med kort utgångsdatum, ni kommer inte dö.

Du menar på fullaste allvar att matpriserna inte har gått upp?
Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?