Anonym (60-talist) skrev 2025-05-03 22:00:14 följande:
Med all respekt, flower power-perioden var tidigare än så. Dina föräldrar är för unga för det.
Beklagar i övrigt det du fått uppleva.
Det är mycket möjligt flower power är något annat, men glada 80-talet iallafall. Discot kom väl 1975 dessutom.. Oavsett är det min bild av 50-talister och 60-talister. Inte stött på en enda vettig ens i arbetslivet tyvärr. Kvar i discobubblan. Lever i nuet, ska unna sig "gott vin" till middag. Ut med traditionella värderingar och tänka långsiktigt, ungar kan samhället (dagis) eller mor/farföräldrar ta hand om. Skiljsmässa lika märkvärdigt som att byta underkläder. Listan kan göras lång.
Nu är ju jag uppvuxen med 30-talister då jag mestadels växte upp med mina farföräldrar. Jag är väldigt säker på att om jag inte hade vuxit upp med dom, då hade jag aldrig tagit avstånd från mina egna föräldrar. För då hade jag aldrig insett hur oansvarigt mina föräldrar betedde sig. Har full förståelse för att det var helt olika levnadssätt om man var torftig 30-talist eller modern festande "självständig" 60-talist ung under discots högtid.
Otroligt positivt ser jag det som att nattklubbar nu idag får stänga ner pga bristande intresse hos dagens unga och att yngre värdesätter mer traditiondella värderingar. Samma att majoriteten av mina barndomsvänner blev nykterister då de skaffade barn (vi är alla uppvuxna i välbärgat villaområde med föräldrar som festade ihop). Trots dyra villor med pooler fanns inte pengar till mat utan det skulle mor/farföräldrar sponsra med... Självklart vet jag att det fanns pengar men mina egna föräldrar sög mer ut allt de kunde från deras föräldrar och vet mina barndomsvänners föräldrar levde precis likadant.
Nog om det. Jättekul det finns folk som gillar boomer generationen men jag kan tyvärr inte dela den åsikten. I mina barns liv vill jag inte ha någon som dyker upp när det passar den, barnen går först. Nu gör ju jag likadant som mina farföräldrar i deras uppfostran, barnen först, hoppas för gudsskull att jag inte formar mina barn till något som liknar mina föräldrar.