• Basta

Syster som är svår förstå

?Under 15 års tid har vår relation sett ut så här. Hon och hennes man kommer gladligen till julafton då vi är många släktingar. Nästa dag har de bråttom hem. Vi hörs någon gång per månad,  men det får bara vara på söndagar då hennes man också ringer till sin släkt. Under samtalet gnäller hon om allt från släkt, grannar och jobbkompisar. Sms mycket där hon ofta framställer sig som duktig på träningresultat och olika beröm från andra. Uttrycker hon vill hitta på saker som konsert och resor, tycker vi ska ses mer. Jag föreslår saker, hon har då många ursäkter för att slippa ses. Jag åker på resa med kompis, hon blir du sur och frågar varför jag inte frågade om hon ville. Vi är varandras enda slältingar. Min dotter har hon aldrig varit intresserad av, aldrig firat, inte ens studenten. När vår bror dog tyckte hon inte vi skulle ha begravning, han var missbrukare och hade gett henne ångest genom åren. Har aldrig hört henne göra någon en tjänst eller gentjänst, mycket focus på sig själv. Jag bara undrar hur man ska bemöta henne, svårt.
  • Svar på tråden Syster som är svår förstå
  • Yllop

Vad vill du ha för relation med henne?
    Om du vill ha fortsatt kontakt med henne får du acceptera att det antagligen inte blir bättre än så här.
    Eller också bryter du med henne.
    Det finns ingen lag som säger att man måste umgås med människor bara för att man är släkt med dem.

• Anonym (Bom)

Ni är många släktingar, men ändå är det bara ni två. 

Men säger som ovan, hon är så här. Du kan inte ändra på henne. 

• Basta
    Anonym (Bom) skrev 2025-05-04 12:15:11 följande:

Ni är många släktingar, men ändå är det bara ni två. 

Men säger som ovan, hon är så här. Du kan inte ändra på henne. 

Vi är få i min släkt, min mans släkt är många , därför är vi bara två.
    Det är klart man inte kan ändra på folk. Om någon däremot berättar för mig att jag är gnällig och negativ, först då kan jag ändra mig, om man inte är medveten själv om det. 
    Efter alla 100 gånger hon säger att det vore kul träffas och det blir för sällan, för att någon vecka senare dra uppenbara lögner för att slippa ses, så blev jag arg och sa att det är bättre hon säger att hon inte vill. För det är ganska kränkande att bli tilltalad som om man inte fattar någonting. Då förstod jag att hon inte tål någon kritik, ingen få bli arg på henne.  
    Vi hade bra kontakt som yngre. Ändrades när hon blev sambo. Tänker på henne som på ett sätt som död, eftersom hon inte längre är någon som är nära. Det svåra är när krav kommer om svar på hennes sms och att lyssna på gnäll när hon ringer.  Det är det svåra hantera eftersom hon inte får kritiseras.
  • Spucks

Om du vill ha kvar relationen, men inte på detta viset, skulle jag säga att du får ställa lite krav. Säg till henne att du gärna hittar på saker med henne och träffas oftare, men att hon får göra konkreta förslag, för dina brukar inte funkar.
    När hon gnäller för mycket, kan su säger till att du vill nu prata om positiva saker.

Svar på tråden Syster som är svår förstå