• Anonym (Brister)

Ständig irritation kring ekonomin

Hej!
    jag och min sambo kan inte enas om ekonomin. Vi har varit ett par i 4 år och irritationen blir värre för varje år. Vi har separerad ekonomi idag. Jag har två barn sedan tidigare. Såhär ser det ut idag: jag betalar allt som ska handlas i matväg + diverse kostnader kopplat till boende. Som försäkring osv. Han betalar för boendet. När vi sist gjorde en kalkyl eftersom min sambo upplevde att det var orättvist fördelat så kunde vi se att vi lägger ut lika mycket per månad. 50/50. Jag har inget problem med att betala mer eftersom jag har barn.

Men det blir diskussioner kring hur vi beräkna våra inkomster. Jag har en heltidstjänst. Så det är enkelt. Men min sambo har eget företag och har ut halva min lön eftersom han vill spara pengar i företaget. Där blir jag irriterad eftersom det går till honom själv i framtiden. Jag försöker prata med honom och säga att då vill jag sätta av lika mycket till min pension för att trygga mig själv. Men de tycker han är orättvist. Han tar också ut aktieutdelning som han inte tycker ska räknas in i sin lön.

Jag upplever det hela väldigt skevt och orättvist. Jag sköter all markservice kring hans liv. och har nu förslagit att han kan få betala 1/4 av boendekostaden (eftersom de verkar vara där skon klämmer för honom). Men då får han handla sin egen mat, laga den, tvätta kläder och städa upp efter sig själv. Med andra ord slutar jag gratisarbeta för att underlätta hans liv. Men de tyckte ju min sambo var ett elakt förslag från mig. 

hur löser vi situationen? 

• Svar på tråden Ständig irritation kring ekonomin
  • Anonya

Jag förstår inte hur du menar när du skriver att ni såg att ni delar 50/50 men samtidigt skriver att du är ok med att betala mer för att du har två barn från tidigare. 

Flyttade han in till er, ni till honom eller flyttade ni alla till nytt boende? Hur ni ska fördela boendekostnaderna tycker jag beror lite på det. Överlag ska han inte behöva betala något för dina barn. Förutom allt som är deras direkta kostnader som kläder, telefon och hobby, borde du betala för deras mat, hygienartiklar, vattenförbrukning etc. 

Spara i bolaget istället för att ta ut pengar låter inte så rättvist, men samtidigt ska han inte behöva ta ut mer i lön för att försörja dig och dina barn. Att du börjar betala mer ska inte betyda att han behöver börja laga sin egen mat, tvätta sina egna kläder etc. Sådant borde ni väl oberoende av det ekonomiska dela på, förutom att du gör mer av sånt som dina barn orsakar att blir mer än om ni var bara två, tex tvätta mer kläder och städa deras rum om de inte är tillräckligt stora för det. 

• Anonym (Brister)
    Anonya skrev 2025-05-04 13:07:13 följande:

Jag förstår inte hur du menar när du skriver att ni såg att ni delar 50/50 men samtidigt skriver att du är ok med att betala mer för att du har två barn från tidigare. 

Flyttade han in till er, ni till honom eller flyttade ni alla till nytt boende? Hur ni ska fördela boendekostnaderna tycker jag beror lite på det. Överlag ska han inte behöva betala något för dina barn. Förutom allt som är deras direkta kostnader som kläder, telefon och hobby, borde du betala för deras mat, hygienartiklar, vattenförbrukning etc. 

Spara i bolaget istället för att ta ut pengar låter inte så rättvist, men samtidigt ska han inte behöva ta ut mer i lön för att försörja dig och dina barn. Att du börjar betala mer ska inte betyda att han behöver börja laga sin egen mat, tvätta sina egna kläder etc. Sådant borde ni väl oberoende av det ekonomiska dela på, förutom att du gör mer av sånt som dina barn orsakar att blir mer än om ni var bara två, tex tvätta mer kläder och städa deras rum om de inte är tillräckligt stora för det. 

Idag betalar vi runt 50/50 på kostnaderna.Eller snarare att lika mycket pengar går ut från respektives bank. Men jag betalar för alla inköp kopplade till boendet. Inget av kostnaderna är kopplade till barnen om man bortser från större boende och matkostnader. deras kläder och förnödenheter står jag själv för. Matkostnader nästan fördubblades sen han flyttade in, men då har vi inflation också. alla inköp betalar jag. Nu okynneshandlar inte jag men tycker att de kan vara schysst att byta ut en säng som är 20 år gammal och trasig. Idag betalar han inget av barnens kostnader utan de står jag helt för. Vi flyttade till gemensamt boende för ett år sedan. Innan det flyttade han in till mig och då betalade jag både boende och mat. Han betalade då ingenting. 

vi ser rätt olika på jämställdhet. Jag tycker att vi borde försöka uppnå en mer jämställd nivå på andra plan än endast ekonomi. Men just nu gynnas han för mycket för att känna att det hade varit bra (För hans del)

hoppas du fick lite mer insyn i texten nu

• Anonym (Osexigt med snål man.)

Jag hade aldrig kunnat fortsätta relationen med en sådan man.
    Min attraktion hade dött. Han verkar helt fokuserad på sig själv och sitt. Han vill sko sig. Usch.
    Dina argument och motkrav är helt rimliga!

• Anonym (Brister)

Sen kan jag tillägga att vi varit inne på procentuellt fördela vad vi ska betala men att de är där problemen dyker upp. Jag upplever att han vill sänka sin inkomst för att betala mindre. Jag tjänar väldigt bra men vill inte bli lurad i situationen. Han menar att om han kan spara pengar i företaget så kommer det gynna oss längre fram men jag är lite återhållsam där just för att vi inte är gifta och inget skulle tillfalla mig vid separation eller dödsfall. Det är därför jag säger att jag kan spara i min pension också till våran framtid. Han kan tjäna bra också men väljer att inte göra det men möjligheten finns. Om han en månad vill göra ett större inköp till sig själv så har han bara tagit ut en extra lön. 

så allt med barnen står jag redan för och har alltid gjort. Ibland har han köpt något till barnen för att vara snäll medans jag har varit lika snäll och varit den som köpt födelsedagspresent till hans föräldrar.

• Anonym (H)

Skit i vad ni tjänar, är mitt tips. Du betalar 2 tredjedelar eller 3 fjärdedelar (beroende på hur stora barnen är, om de har egna rum, hur mycket mat och el de förbrukar etc.) och han resten. Och du slutar jobba gratis åt honom. 

• Anonym (G)

Jag ser två saker här. Markservice och ekonomi, om ni blir mer jämnlika på bägge punkterna blir det lättare. Du är själv inne på på detta. Men, koppla inte att han ska göra mer markarbete mot att betala mindre. Hjälps åt istället och sluta serva. Sen blir det mer disk och städ om du ska ta hand om dina barn, men han kan verkligen steppa upp här. Ni har fallit in i dessa roller men det betyder INTE att det inte kan brytas.

Att ta ut aktieutdelning ut sitt bolag istället för lön är det absolut vanligaste tipset för att få ut nettopengar ut ett bolag. I min värld räknas det inkomst lika mycket som lön. Är han fulsnål eller vad är det frågan om? 

• Anonym (D)
    Anonym (Brister) skrev 2025-05-04 14:06:45 följande:

Sen kan jag tillägga att vi varit inne på procentuellt fördela vad vi ska betala men att de är där problemen dyker upp. Jag upplever att han vill sänka sin inkomst för att betala mindre. Jag tjänar väldigt bra men vill inte bli lurad i situationen. Han menar att om han kan spara pengar i företaget så kommer det gynna oss längre fram men jag är lite återhållsam där just för att vi inte är gifta och inget skulle tillfalla mig vid separation eller dödsfall. Det är därför jag säger att jag kan spara i min pension också till våran framtid. Han kan tjäna bra också men väljer att inte göra det men möjligheten finns. Om han en månad vill göra ett större inköp till sig själv så har han bara tagit ut en extra lön. 

så allt med barnen står jag redan för och har alltid gjort. Ibland har han köpt något till barnen för att vara snäll medans jag har varit lika snäll och varit den som köpt födelsedagspresent till hans föräldrar.

Nej, att betala procentuellt efter lön funkar inte när den ena vill smita undan och dessutom har så stora möjligheter att påverka sin egen lön, utan att nödvändigtvis förlora på det i längden. 

Däremot kanske ni kan komma överens om en procentuell fördelning som gör att du betalar allt för dig och dina barn och han betalar allt för sig. Och kanske ha ett gemensamt konto för alla gemensamma utgifter, istället för att dela upp vem som betalar vad, så att det blir lättare att få en överblick.

Och vill han att du sköter all markservicen, och du går med på att göra det, så ska han förstås kompensera dig ekonomiskt för det.
  • Anonym (Brister)
    Anonym (D) skrev 2025-05-04 14:20:59 följande:
    Nej, att betala procentuellt efter lön funkar inte när den ena vill smita undan och dessutom har så stora möjligheter att påverka sin egen lön, utan att nödvändigtvis förlora på det i längden. 

Däremot kanske ni kan komma överens om en procentuell fördelning som gör att du betalar allt för dig och dina barn och han betalar allt för sig. Och kanske ha ett gemensamt konto för alla gemensamma utgifter, istället för att dela upp vem som betalar vad, så att det blir lättare att få en överblick.

Och vill han att du sköter all markservicen, och du går med på att göra det, så ska han förstås kompensera dig ekonomiskt för det.

När vi gjorde den procentuella fördelningen så låg vi rätt lika från hur vi fördelat det idag. +/- 500kr. alltså små pengar i sammanhanget. Då han äter för lika mycket som vi andra gör tillsammans. 

De var därför jag frågade om vi ska dela på kostnaden ännu tydligare. Alltså att jag betalar mina delar av hyran och han får handla sin mat själv. Jag kunde inte hitta något annat sätt som skulle få han att inse att summan skulle bli den samma för honom. Men de ville han inte så jag står och trampar fortfarande..

• Studentpappa

Han avstår lön för att ta ut högre utdelning, han skattar ju mindre på utdelning och det är nettopengar in på kontot. Hur menar han att det inte ska räknas som inkomst?

Ride it like you stole it
  • Anonym (D)
    Anonym (Brister) skrev 2025-05-04 14:35:34 följande:

När vi gjorde den procentuella fördelningen så låg vi rätt lika från hur vi fördelat det idag. +/- 500kr. alltså små pengar i sammanhanget. Då han äter för lika mycket som vi andra gör tillsammans. 

De var därför jag frågade om vi ska dela på kostnaden ännu tydligare. Alltså att jag betalar mina delar av hyran och han får handla sin mat själv. Jag kunde inte hitta något annat sätt som skulle få han att inse att summan skulle bli den samma för honom. Men de ville han inte så jag står och trampar fortfarande..

Det känns lite som att han har hittat sig en kvinna som kan sköta hushållet åt honom, inte som att han blivit kär ... Kan det vara så illa?
Svar på tråden Ständig irritation kring ekonomin