Ständig irritation kring ekonomin
Hej!
jag och min sambo kan inte enas om ekonomin. Vi har varit ett par i 4 år och irritationen blir värre för varje år. Vi har separerad ekonomi idag. Jag har två barn sedan tidigare. Såhär ser det ut idag: jag betalar allt som ska handlas i matväg + diverse kostnader kopplat till boende. Som försäkring osv. Han betalar för boendet. När vi sist gjorde en kalkyl eftersom min sambo upplevde att det var orättvist fördelat så kunde vi se att vi lägger ut lika mycket per månad. 50/50. Jag har inget problem med att betala mer eftersom jag har barn.
Men det blir diskussioner kring hur vi beräkna våra inkomster. Jag har en heltidstjänst. Så det är enkelt. Men min sambo har eget företag och har ut halva min lön eftersom han vill spara pengar i företaget. Där blir jag irriterad eftersom det går till honom själv i framtiden. Jag försöker prata med honom och säga att då vill jag sätta av lika mycket till min pension för att trygga mig själv. Men de tycker han är orättvist. Han tar också ut aktieutdelning som han inte tycker ska räknas in i sin lön.
Jag upplever det hela väldigt skevt och orättvist. Jag sköter all markservice kring hans liv. och har nu förslagit att han kan få betala 1/4 av boendekostaden (eftersom de verkar vara där skon klämmer för honom). Men då får han handla sin egen mat, laga den, tvätta kläder och städa upp efter sig själv. Med andra ord slutar jag gratisarbeta för att underlätta hans liv. Men de tyckte ju min sambo var ett elakt förslag från mig.
hur löser vi situationen?