• Anonym (Konstigt)

Fråga till er som ghostar... Varför?

Kvinna 42 år som undrar, frågan riktar sig till er som ghostar de ni faktiskt dejtat... 
    Varför ? Och varför väljer ni att höra av er efter veckor av tystnad? 

Jag och mina väninnor hade en disskution kring detta. Verkar vanligt att killen kommer tillbaka... trisstress ? Känslor? 

Tycker det är så skumt beteende och fattar inte varför ? Är det så svårt att bara ringa eller skriva en vettig anledning? 

Är bara generellt nyfiken på tillvägagångssättet... förstår inte detta. Verkar ganska vanligt nuförtiden.? 

• Svar på tråden Fråga till er som ghostar... Varför?
  • Sk007

Som tidigare deltagare i netdejtingsvängen kan jag meddela att det är väldigt att tjejer också ghostar.
    Det beror bland annat på avsaknad av ryggrad och brist på respekt.

• Anonym (Enkelt)

Den man ghostar är inte tillräckligt intressant för att lägga den energin på, men man blir ändå kåt och hör av sig efter några veckor i hopp om att få knulla. Alternativt att man känner sig ensam för stunden.

• Anonym (100)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-05-04 19:29:02 följande:

Den man ghostar är inte tillräckligt intressant för att lägga den energin på, men man blir ändå kåt och hör av sig efter några veckor i hopp om att få knulla. Alternativt att man känner sig ensam för stunden.

Japp, 100 procent.
  • Anonym (Konstigt)
    Sk007 skrev 2025-05-04 19:20:35 följande:

Som tidigare deltagare i netdejtingsvängen kan jag meddela att det är väldigt att tjejer också ghostar.
    Det beror bland annat på avsaknad av ryggrad och brist på respekt.

Ja det är verkligen respektlöst. Barnsligt beteende. 
  • Teresse7

Detta är nog vanligaste orsaken men kan bero på mkt. Blev ghostad av min nuvarande sambo. Han var osäker på vad jag kände och valde att fly när det blev jobbigt för honom. Istället för att fråga vad jag kände så gjorde han så. (Vi sågs casual innan) 
  • Anonym (2)

Tror tyvärr att de som ghostar en och sedan kommer tillbaka gör det enbart för att de inte höll eller blev nåt med dem de egentligen vill ha. En sådan person skulle jag aldrig ens ge en chans till. Har de redan dumpat mig så får de gå vidare till andra. 

• Anonym (Rob)

Det vanliga är att man inte är så intresserad. 
    Men ibland är det så att man tycker det var trevligt men osäker på kvinnan vill ses och därför bara låter det rinna ut i sanden. Även om man hade kunnat tänka sig en andra dejt.

• Anonym (fffse3455)

Tyvärr rätt vanligt idag. dom tycker att det är mycket lindrigare att bara ghosta utan att bara skicka ett kort meddelande.

Tänker också att det inte enbart gäller dom som skriver ett tag först...
    Även dom som swipar fel väntar egentligen lite för länge för att radera sin like så killen/ tjejen likar tillbaka och får en match och sen slänger iväg ett meddelande för att sen se att dom raderat matchningen..

Lathet? ingen aning.. tror dom som ghostar inte skulle beskriva här varför dom gör det.

• Tukt

Det är nog också det att en del inte ser en dejt som något speciellt viktigt eller stort, varför de kanske inte heller känner så mycket ansvar.

• Anonym (Jobbigt)

Folk ghostar för att det är för "jobbigt" att bara klargöra att man inte är intresserad, kanske för att man är rädd för reaktionen. Bekvämlighet helt enkelt.

• Anonym (Isabella)
    Anonym (fffse3455) skrev 2025-05-05 16:36:05 följande:

Tyvärr rätt vanligt idag. dom tycker att det är mycket lindrigare att bara ghosta utan att bara skicka ett kort meddelande.

Tänker också att det inte enbart gäller dom som skriver ett tag först...
    Även dom som swipar fel väntar egentligen lite för länge för att radera sin like så killen/ tjejen likar tillbaka och får en match och sen slänger iväg ett meddelande för att sen se att dom raderat matchningen..

Lathet? ingen aning.. tror dom som ghostar inte skulle beskriva här varför dom gör det.

Nu vet jag inte om det har ändrats de senaste åren, men innan dess gick det i alla fall inte att ändra sina högerswipar på Tinder. Man kunde inte ( i alla fall om man hade gratisvarianten) se vilka man hade swipat höger på, utan om man gjorde fel fick man bara vänta och se om det blev någon match, och i så fall ta bort den då.
  • Anonym (fffse3455)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-05-05 19:17:39 följande:
    Nu vet jag inte om det har ändrats de senaste åren, men innan dess gick det i alla fall inte att ändra sina högerswipar på Tinder. Man kunde inte ( i alla fall om man hade gratisvarianten) se vilka man hade swipat höger på, utan om man gjorde fel fick man bara vänta och se om det blev någon match, och i så fall ta bort den då.
    Vet inte. Länge sedan jag var in där.. all internet dejting blir sämre för var dag som går...
  • Anonym (Skambelägg inte ghostare)

Jag har ghostat

Anonym (Jobbigt) skrev 2025-05-05 17:51:18 följande:

Folk ghostar för att det är för "jobbigt" att bara klargöra att man inte är intresserad, kanske för att man är rädd för reaktionen. Bekvämlighet helt enkelt.

Orelaterat men idag i skolan blev jag attackerad och anklagad för att inte bidra till gruppprojektet och gemensamt med dig som säger att det är barnsligt är att man saknar förståelse för beteendet. Jag hade hur många orsaker som helst till att jag inte kunde dra mitt lass men det var lite för privat för att ta upp. Personen blev arg och ville kicka mig ur gruppen, vilket han skämtsamt hintat om redan tidigare. Jag blev ledsen hela dagen efter det. Så mycket onödig ångest. :( 

Om man inte vill att någon ska ghosta ska man nog tydliggöra tidigt att det är viktigt ? fastställer man det kommer ghosting nog inte att hända. För det är för jobbigt att meddela att man inte orkar eller hinner chatta mer. För då kommer den andra personen vara: vadå inte orkar? Förstår inte alls! Bla bla bla. 😭
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-05-05 17:51:18 följande:

Men även för att hålla dörren öppen för ett knull framöver.
  • Anonym (100)
    Anonym (fffse3455) skrev 2025-05-05 16:36:05 följande:

Att swipa fel och inte hinna ta bort matchningen är dock inte ghostning. Ghosta är när du avslutar kontakten med en partner eller dejt utan att säga till. Du kan inte ghosta någon du aldrig pratat med.
  • Anonym (Kvinna)

Jag har ghostat flertalet män. Varför? Jo i mitt fall har jag inlett något med en man. Jag hör av mig, planerar och tar initiativ. Han sitter på sin jävla tron och vill bli behagad. Så efter 1-2 månader så slutar jag att jaga & behaga. Jag väljer dock inte att kalla det ghosting, utan mer: Jag skickar över bollen till din planhalva nu. Med noll respons tillbaka.

jag har också märkt att alla dessa män återkommer efter några veckor/månader med ett enkelt hej eller läget?..

däremot när jag dejtat män där vi gett lika mycket men jag inte känt att de varit rätt så har jag berättat det för dem och önskat lycka till i framtiden. 

men de gånger jag blivit ghostad så tycker jag att de handlar om en fegis, som inte vågar. De är inte en man i mina ögon och jag är glad att dessa personer avlägsnar sig själv. 

• Anonym (H)

Respektlöst.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (H) skrev 2025-05-16 20:55:14 följande:
    Respektlöst.
    Man får tycka vad man vill, men det är så det fungerar.
Svar på tråden Fråga till er som ghostar... Varför?