• Anonym (shrek)

Andas med "magen" eller med bröstkorgen

I skolan så var vi alla i min klass tvungna att lära oss att andas med magen.

Idag som äldre så andas jag med magen hela tiden.

Minns att jag inte kunde andas med magen när jag var som mest vältränad i mitt liv. Läraren blev inte glad. På den tiden så var 7km enkel väg och tillbaka inga problem att springa för mig. 

Idag är jag otränad, har säkert 12 kg för mycket på mig och andas med magen konstant. Klarar inte av att andas med bröstkorgen om jag inte aktivt tänker på det och försöker.

Detta stör mig enormt.

Min teori är alltså att ju mer otränad du är, ju mer andas med med magen.
    Jag tror man behöver ha en god kondition (minst) och magmuskler som täcker upp för sin kroppsvikt. 

För att slippa idiot kommentarerna, så självklart fattar alla att man andas med lungorna. Men det handlar om vilka muskler men använder eller snarare inte använder sig utav vid andningen.

Därmed anser jag att det är dåligt att andas med magen. Det tyder på att man är otränad helt enkelt. Magen blir även större (framför allt på män) även om man bortser från mag fettet. Jag tror att alla skulle må mycket bättre av att inte andas med magen!

Vad tror ni?

• Svar på tråden Andas med "magen" eller med bröstkorgen
  • Anonym (H)

Det tycks som att du blandat ihop saker här.

Att använda magmusklerna vid utandning kallas för att använda magstödet. Och det gör man för att få bättre styrka och kontroll när man talar, sjunger eller spelar blåsinstrument. Magstödet behövs sällan när man är tyst. 

Att bukandas är att låta magen puta ut vid inandning, så att lungorna kan expandera maximalt. Men man behöver inte pressa på med magmusklerna för att andas ut.

• Aniiee

Jag har alltid "andats med magen". Förmodligen pga sånglektioner sedan 3-årsåldern. Så till den milda grad att läkare som vill lyssna på lungorna blir irriterade för att jag inte kan andas med lungorna automatiskt utan behöver några andetag för att "ställa om". 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (shrek)
    Anonym (H) skrev 2025-05-05 12:33:46 följande:

Det tycks som att du blandat ihop saker här.

Att använda magmusklerna vid utandning kallas för att använda magstödet. Och det gör man för att få bättre styrka och kontroll när man talar, sjunger eller spelar blåsinstrument. Magstödet behövs sällan när man är tyst. 

Att bukandas är att låta magen puta ut vid inandning, så att lungorna kan expandera maximalt. Men man behöver inte pressa på med magmusklerna för att andas ut.

Vad bra att du skrev så jag kan förtydliga mig. 

Syftar alltså på när man andas in. Jag skulle snarare vilja pressa in magmusklerna samtidigt som jag andas in, eller att buken går inåt vid inandning åtminstone så att bröstkorgen rör sig mer. 

Som jag skrev kunde jag inte alls andas med magen / buken när jag sprang 7x2 km som barn utan problem. Men ska försöka komma igång med träningen igen. 

• Anonym (shrek)
    Aniiee skrev 2025-05-05 13:30:10 följande:

Jag har alltid "andats med magen". Förmodligen pga sånglektioner sedan 3-årsåldern. Så till den milda grad att läkare som vill lyssna på lungorna blir irriterade för att jag inte kan andas med lungorna automatiskt utan behöver några andetag för att "ställa om". 

hehe det var ju lite kul faktiskt !

Kan du andas med lungorna utan att du tänker på det ?
    O hur gör du för att "ställa om"? 

Visserligen kan jag skippa buk andningen, men inte utan att aktivt tänka på det. Så fort jag slutar tänka på det så andas man med buken igen. Usch. (för min egna del.)

Säkert bra för er andra som sjunger eller spelar blås instrument osv. Jag gör inget av det så stör mig bara på buk andningen. Vi skulle lära oss det ansåg en lärare så att vi kunde andas med buken om vi fick ett slag mot solar plexus. Minns att det kändes obehagligt när jag ställde om till bukandningen då. Ingen annan hade direkt liknande problem som mig, men så var det inte någon i klassen som klarade av att springa lika långt som mig heller.

• mammatill6

Alltså mage ska man ju använda nät man andas. När man andas in åker magen ut och tvärtom. Menar du att din mage pker in när du andas in?

• Anonym (Mannen)

Andas med magen är det man ska göra så mycket som möjligt för att det slappnar av kroppen  Andas med bröstet sker vid fysisk ansträngning för att kroppen ska ta upp mer syre.

• Anonym (shrek)
    mammatill6 skrev 2025-05-05 17:22:36 följande:

Alltså mage ska man ju använda nät man andas. När man andas in åker magen ut och tvärtom. Menar du att din mage pker in när du andas in?

Varför?

Hur kul är det som man att se typ gravid ut så fort man andas ?
    Sen bryr sig säkert inte andra män. Men jag undrar om Gunde svan hade brytt sig eller inte när han var vältränad? 
  • mammatill6
    Anonym (shrek) skrev 2025-05-05 17:27:59 följande:
    Varför?

Hur kul är det som man att se typ gravid ut så fort man andas ?
    Sen bryr sig säkert inte andra män. Men jag undrar om Gunde svan hade brytt sig eller inte när han var vältränad? 
    När man andas in och fyller lungorna med luft är det diafragman man använder för att expandera lungorna tillsamman med muskler i bröstkorgen. Magmusklerna används för att dra diafragman neråt och på så vis expanderas lungorna. Sedan andas man ut och diafragman trycker ut luften.
  • Anonym (shrek)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-05 17:24:00 följande:

Andas med magen är det man ska göra så mycket som möjligt för att det slappnar av kroppen  Andas med bröstet sker vid fysisk ansträngning för att kroppen ska ta upp mer syre.

Intressant. En annan skrev tvärtom högre upp. 

Men tolkat utifrån det du skrev så tyder det alltså på att min antagelse är rätt? En vältränad som är aktiv använder bröstkorgen för att det syresätter bättre?

Medan en otränad (förutom dom som sjunger och spelar blås instrument), andas med magen? Fast som sångare och blås instrument så ska ju så mycket syre som möjligt lämna kroppen men samtidigt så får ju inte för mycket lämna då man kan svimma.

Man sångare har bra kondition? eller ?
  • Anonym (shrek)
    mammatill6 skrev 2025-05-05 17:31:50 följande:
    När man andas in och fyller lungorna med luft är det diafragman man använder för att expandera lungorna tillsamman med muskler i bröstkorgen. Magmusklerna används för att dra diafragman neråt och på så vis expanderas lungorna. Sedan andas man ut och diafragman trycker ut luften.
    Låter ju väldigt vettigt. Men det går att andas in samtidigt som man är avslappnad magen, minus den lilla rörelse som blir när lungorna rör sig.

Det går ju faktiskt att dra in buken samtidigt som man andas in, iallafall när jag testar själv. Tyder det då inte på att man har för slappa magmuskler när man andas med buken? För när jag tänker på det som sagt så använder jag ju magmusklerna när jag andas med bröstkorgen, vilket jag (kanske rent fysiskt egentligen) även gör när jag andas med buken med, men känns som att de snarare blir påverkade av luften som man andas in?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (shrek) skrev 2025-05-05 17:32:34 följande:
    Men tolkat utifrån det du skrev så tyder det alltså på att min antagelse är rätt? En vältränad som är aktiv använder bröstkorgen för att det syresätter bättre?

Medan en otränad (förutom dom som sjunger och spelar blås instrument), andas med magen? Fast som sångare och blås instrument så ska ju så mycket syre som möjligt lämna kroppen men samtidigt så får ju inte för mycket lämna då man kan svimma.

I vila bör alla andas med magen. Då fyller man inte lungorna helt. Vid fysisk ansträngning då kroppen behöver mycker mer syre så fylls lungorna mer och överkroppen rör sig mer.

Spelar man blåsinstrument så behöver man ett högre tryck än vanligt, och det får man genom använda magmusklerna.

• Aniiee
    Anonym (shrek) skrev 2025-05-05 17:19:58 följande:

hehe det var ju lite kul faktiskt !

Kan du andas med lungorna utan att du tänker på det ?
    O hur gör du för att "ställa om"? 

Visserligen kan jag skippa buk andningen, men inte utan att aktivt tänka på det. Så fort jag slutar tänka på det så andas man med buken igen. Usch. (för min egna del.)

Säkert bra för er andra som sjunger eller spelar blås instrument osv. Jag gör inget av det så stör mig bara på buk andningen. Vi skulle lära oss det ansåg en lärare så att vi kunde andas med buken om vi fick ett slag mot solar plexus. Minns att det kändes obehagligt när jag ställde om till bukandningen då. Ingen annan hade direkt liknande problem som mig, men så var det inte någon i klassen som klarade av att springa lika långt som mig heller.

Nej, jag måste tänka om jag ska andas "med lungorna".

Men det har ingenting med hur vältränad man är, så den aspekten kan du släppa. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (E)

Jag fattar inte hur man kan andas utan att magen rör sig?

• Anonym (shrek)
    Anonym (E) skrev 2025-05-05 20:36:31 följande:

Jag fattar inte hur man kan andas utan att magen rör sig?

Har inte sagt att den inte rör sig helt. Men det är ju skillnad mellan att den blir stor som en fotboll eller bara gungar med lite som en svag våg eller tom inåt om man drar in magen samtidigt. 
  • Anonym (Andas!)

Håller på med en aktivitet där man behöver hålla andan lite grand. 

Jag är en udda fågel i gänget insåg jag när vi pratade om hur man håller andan. Jag var den enda som per automatik "trycker ut" magen. 

Gissa en annan aktivitet jag ägnat mig åt i typ 30 år. Körsångare så klart! 😄 Som andas med magen!

Efter att diskuterat det lite fick jag ändå mest rätt för min andning. Titta på små barn, de andas omedvetet med magen. Det är när man  blir äldre som man mer andas med bröstkorgen. 

Ska du ägna dig åt avslappningsövningar så är det mycket fokus på att andas med magen. 

Det är bättre att andas med magen så, ja, din lärare hade rätt. Googla! 

Lärde mina barn att "andas ner till tårna" när de hade slagit sig när de var små. Det sitter i ännu. Det ger kroppen en viss avslappning och man fokuserar på annat så smärtan blir lite mindre. Jämför med profylax som används vid exempelvis barnafödande. Mitt första barn profylaxandades jag det mesta av förlossningen. 

• Phalaenopsis

Sjöng tidigare i kör i flera år men hittills har ingen förklarat vad det egentligen som är så bra med att andas med magen? Varför skulle inte luften som kommer via bröstkorgen duga lika bra? Och behöver man mycket luft/tryck så använder man väl båda?

• Anonym (Mannen)
    Anonym (shrek) skrev 2025-05-05 17:32:34 följande:
    Intressant. En annan skrev tvärtom högre upp. 

Man sångare har bra kondition? eller ?

En person, vältränad som otränad, som anstränger sig fysiskt börjar andas med bröstet när kroppen behöver mer syre. Detta för att denna andning sker snabbt för att syresätta kroppen snabbare.

En avslappnad person, vältränad som otränad, andas med magen. Denna andning är långsam. Den är också viktig när man exempelvis sjunger.

Att en otränad person får stor mage när hen slappnar av handlar inte bara om att personen är otränad utan kan också bero på att man har stressmage med mycket bukfett kring tarmarna. Eller uppblåst mage som kan bero på vagusnerven, för mycket kolhydrater i kosten, mm.

• Anonym (Mannen)
    Phalaenopsis skrev 2025-05-06 00:37:08 följande:

Sjöng tidigare i kör i flera år men hittills har ingen förklarat vad det egentligen som är så bra med att andas med magen? Varför skulle inte luften som kommer via bröstkorgen duga lika bra? Och behöver man mycket luft/tryck så använder man väl båda?

När man andas med bröstet så spänner man kroppen och luftflödet blir ojämnt. Det gör också att rösten låter annorlunda och inte blir lika stabil.

Eftersom man spänner kroppen så blir det också jobbigare att andas med bröstet.

När man andas med magen så kan man hålla ut tonerna längre och behöver inte andas lika ofta. 

Svar på tråden Andas med "magen" eller med bröstkorgen