• Anonym (Dax att göra slut)

Ger mig råd!!!

Är särbo sedan 4 år med en man.
    just nu går vi i parterapi för att förbättra våran kommunikation.
    jag känner mig vilsen, otrygg och helt tappat fokus på mitt liv!
    han vet hur han vill kommunicera, jag lyssnar inte och är med honom i samtalet ( hans ord)
    jag upplever att jag lyssnar
    och känner mig tillrättavisad av honom.
    upplever Härskarteknik från honom.
    han kan plötsligt inflika en kommentar i ett samtal som jag har med någon annan,
    ? det är inte så han menar? etc.
    jag blir då tyst och drar mig tillbaka.
    vet inte hur jag ska bete mig?.
    just nu nedstämd och grubblande?

• Svar på tråden Ger mig råd!!!
  • Anonym (Rose)

Helt ärligt så låter det inte som att han vill dig väl, utan som att han gillar att göra dig osäker. När du känner dig otrygg och har tappat fokus så är det lättare för honom att styra dig dit han vill.

• Ikaros12

Det låter som att ni har lite svårt att kommunicera, så det är jättebra att ni tar hjälp. När ni är där för att lära er hur man kommunicera, utgå då från att ni båda två gör fel och att ni är där att lära er hur man verkligen gör. Det ni redan gör rätt kommer ni snart få red på. Men att kommunicera handlar aldrig om att ha rätt eller att vinna, utan att förstå varandra och hitta gemensamma mål som passar båda. 

• Tukt

Om din partner fått dig "vilsen och otrygg", att den fått dig tappa "fokus på ditt liv", så är det nog inte rätt partner för dig. 
    Tanken med att vara ett par är ju att man ska känna sig tryggare än när man är ensam. Och det kan nog ingen terapi råda bot på.

Svar på tråden Ger mig råd!!!