• Anonym (wha?)

Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu

Jag har varit ihop med min flickvän i 6 är, bott ihop i 2. Vi träffades på gymnasiet och blev ihop sommaren efter vi gick ut. Hon är en underbar, jordnära tjej som lever ganska enkelt, slösar inte pengar på sig själv, men lite på andra. Bjuder gärna på fika och middag och så, hemmavid i all enkelhet så att säga, eller typ inträden på diverse saker. Arbetar 75%, med en helt vanlig lön. Vi bor just nu i en hyrestvåa som förvisso är dyr men det är ju alla hyres i Stockholmsområdet. Vi håller på att spara till ett lantställe, möjligen också till en bostadsrätt, vi får se. När hon behövde en ny dator sparade hon ihop de pengarna över några månader. Hennes största utsvävning här i livet är väl att hon/vi har hund.

Ni på valborg träffade vi några gamla klasskamrater från gymnasiet, av en slump. Men vi snackade och hade trevligt och så. Min flickvän är inte supersocial av sig när det är mycket folk och höll sig mest i utkanten av vår lilla grupp. En av kompisarna beklagade sig över att dennes bil krånglade och vände sig till min flickvän och sa "du kan väl köpa en ny åt mig, du har ju råd". Hon skämtade mest bort det, men jag kunde inte sluta tänka på det efteråt så i går frågade jag henne vad vår gamla kompis menade när han sa så. Hon suckade och att han hade rätt i att hon skulle ha råd att köpa honom en ny bil. Förvirrad frågade jag om hon var rik i hemlighet och hon svarade, ordagrant: "Om vi hade haft 0 i inflation och jag hade mina pengar på ett konto utan ränta skulle jag kunna ta ut min nuvarande lön i typ 1000 år". Hon lät inte heller särskilt lycklig, snarare trött och besvärad, nästan lite ledsen.

Jag är minst sagt chockad. Här har jag satt och trott i 6 år att hon är som vilken ung Svensson som helst, kanske tll och med mindre än så, pga hennes ointresse för utsvävningar. Men nej, hon har så mycket pengar att hon skulle kunna leva på dem i "typ 1000 år". Hon behöver inte spara till datorer, sommarställen eller en hel jävla herrgård på Djursholm- Hon kan casha det dyraste på Hemnet imorgon dag om hon vill och ha pengar över för typ 700 år ändå.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska reagera. Hur ska jag reagera? Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu
  • Dexter dot com

Jag hade naturligtvis blivit lite paff men det har jag ju ingenting med att göra. Så länge min partner är lycklig är jag nöjd.

• Xenia

Hon är rik men vill leva som en vanlig medelsvensson. Ni behöver inte spara ihop till ett lantställe eller ny lägenhet, ni (dvs hon) kan skaffa det i morgon dag.

Har du inte frågat henne varför hon hållit detta hemligt i 6 år? Tänkte hon hålla det hemligt i evighet?

Kanske hon är rädd att någon blir ihop med/gifter sig med henne pga pengarna. Men det förklarar inte varför hon fortsatt att ha det hemligt i flera år. Vid det här laget borde hon lita på dig.

Jag skulle nog tagit illa upp att hon hade en så stor hemlighet så länge.

• Anonym (Hm)

Det borde ha kommit fram på gymnasiet om det fanns dom som visste om det här.

• Anonym (wha?)
    Dexter dot com skrev 2025-05-05 15:10:42 följande:

Jag hade naturligtvis blivit lite paff men det har jag ju ingenting med att göra. Så länge min partner är lycklig är jag nöjd.

Ja, paff är jag definitivt.
  • Anonym (wha?)
    Xenia skrev 2025-05-05 15:19:16 följande:

Hon är rik men vill leva som en vanlig medelsvensson. Ni behöver inte spara ihop till ett lantställe eller ny lägenhet, ni (dvs hon) kan skaffa det i morgon dag.

Har du inte frågat henne varför hon hållit detta hemligt i 6 år? Tänkte hon hålla det hemligt i evighet?

Kanske hon är rädd att någon blir ihop med/gifter sig med henne pga pengarna. Men det förklarar inte varför hon fortsatt att ha det hemligt i flera år. Vid det här laget borde hon lita på dig.

Jag skulle nog tagit illa upp att hon hade en så stor hemlighet så länge.

Bara ditt första stycke speglar min förvirring här. 

Sen igrå kväll? Nej, det har jag inte gjort. 
  • Anonym (wha?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-05 15:27:47 följande:

Det borde ha kommit fram på gymnasiet om det fanns dom som visste om det här.

Jag tror det bara är han som visste om det. Just de två har känt varandra längre än gymnasiet.
  • Anonym (Mia)

Du kan ju inte ha undgått att se hur hennes familj lever, vad hennes föräldrar arbetar med osv. Denna typ av pengar sparar man inte ihop på en lön. Det har hon ju ärvt  eller fått i gåva. 

• Goneril

Har man ärvt pengar, vilket uppenbarligen är fallet, har man ofta ett ansvar,  det är pengar som inte ska bli föremål för konsumtion. Så fungerar de flesta verkligt rika. Enkla vanor, man skryter inte. TS är inte kvalificerad för något avslöjande, hon behöver inte berätta för någon att hon har mycket pengar. Det skulle kunna påverka konsumtionsmönstret om TS visste och det vill hon inte. Pengar från släkten och det förpliktigar. Nu är TS sams med flickvännen, men om saker och ting ändras  och separation blir aktuell? Jag skulle aldrig berätta och jag tycker hon redan sagt flör mycket.

• Anonym (hmm)

Klart man får bli paff och glad.

Men övertänk det inte ts. Kanske hon känner att on nu måste göra slut med dig då hon förmodligen inte tänkt att berätta det försen hon gift sig.

Taskigt av hennes vän tycker jag. 

Tycker du verkar ha en fantastisk tjej ändå som det är. Hon är trogen, hon gör rätt för sig och hon gillar djur. Vad finns det mer att önska sig egentligen?

Pengarna är säkert ärvda med förbehållen rätt om "Enskild egendom" så oavsett hur det blir för er i livet så är det inga pengar du får ta del av i vilket fall som helst, om hon inte vill det. 

Jag hade försökt att glömma bort det. Dock har jag lite svårt för att förstå om man nu är så rik att man väljer leva kvar här i Sverige med ett vardagligt jobb. 
    Men hon kanske trivs. 

Måste ha varit tufft för henen att hålla det inne så länge och samtidigt ännu tuffare att behöva säga det utan att själv ha bestämt sig för det på egen hand.

• Anonym (Leonidas)

Detta är en klassisk Reddittråd och frågeställningen har förekommit många gånger.

De flesta känner sig svikna om partnern inte berättar att den är stenrik förrän 6-10 år efter att man har gemensamt boende och kassa. Max 2-3 år är nog vad många hade tyckt är en rimlig tid att vänta med en sådan överraskning.

Det kan också handla om sånt som att den som har lite pengar har jobbat väldigt mycket för att skapa en god standard för båda eller köpa bostad, och då får se sin uppoffring bli till nästan ingenting. Eftersom den andra hade kunnat slänga in de pengarna ur byxfickan om de ville, och de kunde levt livets glada dagar för lönerna istället.

Svar på tråden Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu