• Anonym (Blue balls)

Vila i frid sexlivet

Tänker att jag hoppar rakt på sak efter titeln...

Jag och min sambo har varit tillsammans i cirka 6 år och nu precis skaffat vårt andra barn och är enligt mig grymma och passar grymt bra på alla sätt, utom sexlivet vilket började efter vårt första barn.

När vi träffades hade vi sex säkert 7-9 gånger i veckan i minst 1 år. Sen efter ett år gick det väl ned till ca 5-7 gånger i veckan och pågick även under hennes första graviditet fram till vårt första barn föddes. Då behövde hon såklart först läka men fick ändå en avsugning i veckan ungefär. Sa tydligt att det inte behövs för att jag inte kunde ge något tillbaka men det var okej och brukade vara avsugning+mys under den tiden. Men sen kom sexet inte riktigt igång, kanske en gång varannan vecka och avsugning 1 gång i månaden. Hon ville inte heller att jag skulle gå ned på henne efter förlossningen trots väldigt mycket stöttning från min sida att "inget är fel" nere hos henne.

Sexet påminde dock om hur det brukade vara, men kom sällan. Hade en tanke på att "hon blir nerkräkt, ammar och en massa annat, hon behöver nog bara tid" så bet verkligen ihop för att inte tjata. När vårt barn nu var 3 år började hon vakna till liv igen kändes det som och under en månad hade jag inget kvar att ge, hon tömde mig på allt, för att sen bara HELT stanna av igen och så körde vi ca 1 gång varannan månad.

Har inte blivit klok på detta och avsugningarna har hon sagt att "det får henne inte att känna sig som en mamma" när hon gör dem och kan väl på något plan köpa det, men du är också min älskling, min sexpartner och behöver inte vara så stigmatiserat...

Nu har vi skaffat vårt andra barn för att jag och vi verkligen vill att vår dotter ska ha ett syskon, men för egen del börjar jag känna mig så desperat efter sex att jag verkligen dels inte känner igen mig men även blir i princip deprimerad. 
    För henne är det bara inte så viktigt längre och det leder till att jag känner för att bara skita i saker jag inte är så viktigt vilket känns som en ond cirkel som jag undvikit men snart känner att jag kommer haka på tyvärr...

Ah middag hos dina föräldrar? Nej, skiter nog i det
    Restaurang ikväll? Nej, skiter nog i det
    Myskväll med film? Nej, kör en golfrunda istället
    Picknick till helgen? Nej, träffar nog hellre en vän

För mig personligen försvinner mycket av känslan att vi är ett par och ger mig 0 intresse eller kraft att ställa upp på andra par saker som jag kanske inte egentligen vill.

Vad gör man ens åt denna onda cirkel för att bryta upp allt vi har för just sex biten är nog det som skaver mest. Det hade varit fördjävligt och vet att hennes begär måste finnas där inne någonstans, men lyckas inte på något sätt väcka det känns det som och känner inte att jag kan vara utan det heller...
  • Svar på tråden Vila i frid sexlivet
  • Anonym (Igen)

Varför är du kvar i relationen?

Om saken ställs på sin spets, vad väljer du?
    Leva kvar men utan sexliv eller
    Separerar och hitta någon ny?

• Anonym (A)

Hur gör man när man lever ensam och inte i en relation

• Anonym (A)
    Anonym (Igen) skrev 2025-05-05 16:02:57 följande:

Varför är du kvar i relationen?

Om saken ställs på sin spets, vad väljer du?
    Leva kvar men utan sexliv eller
    Separerar och hitta någon ny?

Barnen då?
  • Anonym (Blue balls)
    Anonym (A) skrev 2025-05-05 16:10:49 följande:
    Barnen då?
    Precis och samtidigt mer som gärna får finnas kvar som det är även utöver barnen såsom huset, bilar, båten, företag och massa annat. Allt det hade behövt delas på mitten (vi är inte gifta men äger ändå allt tillsammans och hon har sitt företag och jag har mitt och vi äger en del i varandras företag).

Vi har även en massa planer och drömmar och har hittills bockat av en efter en samtidigt som sexlivet sakta dött. Är som ett liv där jag får äta på restaurang varje dag men inte känner någon smak.

Något som bör läggas till är att vi såklart har ett hektiskt liv, men det är inte direkt stressigt, det håller vi båda med om, det finns bara saker att göra.

Med det sagt har vi ofta tider (trots snart 3 månader gammal bebis) då det bara är vi vakna och inte har något annat för oss = perfekt tillfälle för sex.

Men icke
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Blue balls) skrev 2025-05-05 16:30:41 följande:
    Precis och samtidigt mer som gärna får finnas kvar som det är även utöver barnen såsom huset, bilar, båten, företag och massa annat. Allt det hade behövt delas på mitten (vi är inte gifta men äger ändå allt tillsammans och hon har sitt företag och jag har mitt och vi äger en del i varandras företag).

Vi har även en massa planer och drömmar och har hittills bockat av en efter en samtidigt som sexlivet sakta dött. Är som ett liv där jag får äta på restaurang varje dag men inte känner någon smak.

Något som bör läggas till är att vi såklart har ett hektiskt liv, men det är inte direkt stressigt, det håller vi båda med om, det finns bara saker att göra.

Med det sagt har vi ofta tider (trots snart 3 månader gammal bebis) då det bara är vi vakna och inte har något annat för oss = perfekt tillfälle för sex.

Men icke
    Så vad väljer du? Ge upp sexet eller gemenskapen? 
  • Agda90
    Anonym (Blue balls) skrev 2025-05-05 16:30:41 följande:

Men icke
    Det låter som att du och din sambo behöver kommunicera om det här. Och då menar jag inte ensamma utan öed hjälp.
    Förhållande är som ett hjul. Tårtbitarna i det här hjulet är olika stora men alla behöver fungera annars fungerar inte hjulet och efter hand går resten av hjulet sönder.

När du skriver att din sambo inte känner sig som en mamma nör hon ger dig en avsugning då tänker jag på att vi har olika roller i livet. Mammq, partner, dotter, syster, vän osv. Din sambo verkar ha fastnat i mammarollen. Hur kommer det sig? Har ni delat på f-ledighet och VAB eller drar hon det tyngre lasset? Vem städar tvättar, lagar mat, jobbar osv osv osv.

Jag kan säga att det sista jag hade i huvudet var sex nör min man kom hem och jag hade gått hemma, ammat, bytt blöjor, blivit nerkräkt, lagat mat, städat lite.... sen kom maken hem, tog bebisen så att jag kunde duscha och sätta mig i soffan utan att ha bebisen på mig hela tiden så att jag fick en pust. Ibland räckte det för att jag skulle känna mig mer än bara en mamma och ibland somnade jag direkt av utmattning efter att ha sovit 4 h per natt sista veckan.
    Även om du och din partner får en stund för er själva gabska ofta så betyder det inte att hon hinner ladda om batterierna och ställa om till en annan roll i huvudet.

Ni behöver prata och kommunicera! Många par slarvar med förhållandet när barnen är små och priset blir separation när man inte orkar mer. Samtalet ni bör ha är hur ni ska vårda er relation. 
  • Anonym (Blue balls)
    Agda90 skrev 2025-05-05 17:10:19 följande:
    Det låter som att du och din sambo behöver kommunicera om det här. Och då menar jag inte ensamma utan öed hjälp.
    Förhållande är som ett hjul. Tårtbitarna i det här hjulet är olika stora men alla behöver fungera annars fungerar inte hjulet och efter hand går resten av hjulet sönder.

När du skriver att din sambo inte känner sig som en mamma nör hon ger dig en avsugning då tänker jag på att vi har olika roller i livet. Mammq, partner, dotter, syster, vän osv. Din sambo verkar ha fastnat i mammarollen. Hur kommer det sig? Har ni delat på f-ledighet och VAB eller drar hon det tyngre lasset? Vem städar tvättar, lagar mat, jobbar osv osv osv.

Jag kan säga att det sista jag hade i huvudet var sex nör min man kom hem och jag hade gått hemma, ammat, bytt blöjor, blivit nerkräkt, lagat mat, städat lite.... sen kom maken hem, tog bebisen så att jag kunde duscha och sätta mig i soffan utan att ha bebisen på mig hela tiden så att jag fick en pust. Ibland räckte det för att jag skulle känna mig mer än bara en mamma och ibland somnade jag direkt av utmattning efter att ha sovit 4 h per natt sista veckan.
    Även om du och din partner får en stund för er själva gabska ofta så betyder det inte att hon hinner ladda om batterierna och ställa om till en annan roll i huvudet.

Ni behöver prata och kommunicera! Många par slarvar med förhållandet när barnen är små och priset blir separation när man inte orkar mer. Samtalet ni bör ha är hur ni ska vårda er relation. 
    Det snabba svaret är såklart att det varierar. Just nu passade det väldigt bra att hon är föräldraledig då jag har en massa uppdrag och hon hade en lugnare period framför sig, så jag jobbar, hon är ledig.

Med det sagt så kikar vi bakåt så har jag:
    Lagat 90% av all mat
    Städat mer, osäker i % för att plocka undan saker görs ständigt efter treåringen men större saker gör jag för det mesta.
    Trädgården löser jag det mesta jobbiga, hon pillar med mer rogivande saker.
    Tvätten är 100% hennes 
    Problem eller uppgifter relaterat till bilar och annat är 100% mitt

När det var bara vi och treåringen så hade vi en period då vi som sagt höll på som kaniner. Men annars har det varit rättså mycket torka och kan bero på att allt bara funkade då. Det var sommar, ekonomin blomstrade osv. Med det sagt har allt rullat på hela tiden, men just då var det lite som att gå på moln och problemet är att livet sällan är så en längre tid och sex kan inte vara reserverat till de tillfällena.

Och i vår vardag innan bebis så så tog jag mest "ansvar" över vardagen, jobbade, lagade mat, städade och hämtade/lämnade treåringen samt hittade på saker antingen själv eller tillsammans med min sambo med.

Därmed har jag verkligen försökt dra mitt lass och tycker att jag gjort det, men för hennes del behövs det inte lika mycket längre och ingen av oss vill att hon ska "ställa upp". Jag har dock länge försökt med att "hej, vi kanske kan lägga oss, nakna, och bara mysa. Ta på varandra och det som händer händer och vill du ändå inte ta det hela vägen så behöver vi inte det, då fick vi i alla fall det".

Och det har vi gjort någon gång och slutar med sex i 9 av 10 fall så när jag föreslår det nu (som i inte när hon var höggravid eller nyförlöst utan tidigare, även innan hon blev gravid igen) så blir kommentaren "har inte lust för sex nu" men premissen är inte sex utan mys och intim närhet men blir ändå inte ens det i de flesta fall...
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Blue balls) skrev 2025-05-06 08:36:54 följande:
    Det snabba svaret är såklart att det varierar. Just nu passade det väldigt bra att hon är föräldraledig då jag har en massa uppdrag och hon hade en lugnare period framför sig, så jag jobbar, hon är ledig.

Med det sagt så kikar vi bakåt så har jag:
    Lagat 90% av all mat
    Städat mer, osäker i % för att plocka undan saker görs ständigt efter treåringen men större saker gör jag för det mesta.
    Trädgården löser jag det mesta jobbiga, hon pillar med mer rogivande saker.
    Tvätten är 100% hennes 
    Problem eller uppgifter relaterat till bilar och annat är 100% mitt

När det var bara vi och treåringen så hade vi en period då vi som sagt höll på som kaniner. Men annars har det varit rättså mycket torka och kan bero på att allt bara funkade då. Det var sommar, ekonomin blomstrade osv. Med det sagt har allt rullat på hela tiden, men just då var det lite som att gå på moln och problemet är att livet sällan är så en längre tid och sex kan inte vara reserverat till de tillfällena.

Och i vår vardag innan bebis så så tog jag mest "ansvar" över vardagen, jobbade, lagade mat, städade och hämtade/lämnade treåringen samt hittade på saker antingen själv eller tillsammans med min sambo med.

Därmed har jag verkligen försökt dra mitt lass och tycker att jag gjort det, men för hennes del behövs det inte lika mycket längre och ingen av oss vill att hon ska "ställa upp". Jag har dock länge försökt med att "hej, vi kanske kan lägga oss, nakna, och bara mysa. Ta på varandra och det som händer händer och vill du ändå inte ta det hela vägen så behöver vi inte det, då fick vi i alla fall det".

Och det har vi gjort någon gång och slutar med sex i 9 av 10 fall så när jag föreslår det nu (som i inte när hon var höggravid eller nyförlöst utan tidigare, även innan hon blev gravid igen) så blir kommentaren "har inte lust för sex nu" men premissen är inte sex utan mys och intim närhet men blir ändå inte ens det i de flesta fall...
    Du verkar ha försökt, som många andra män som skriver om samma sak. Du måste nu välja
    Sexlöst eller separation

Ingan av de andra mänen som skapat tidigare trådar i detta ämne har lämnat tydligt besked om val eller återkopplat
  • Anonym (M)

Det låter litegrann som att hon har slutat se dig som en man och sin älskare och istället har du blivit pappan till hennes barn. Jag tror inte alls att hon inte vill suga av dig för att det känns "omammigt" utan det låter mer som en dålig ursäkt hon intalar sig själv till varför hon inte har lust. Kanske har du varit alltför försiktig, det är fint att du respekterat att hon behövt tid efter förlossningen och att du inte tjatat. Men det är också OK att ta för sig när ens partner vill ge. Och en del kvinnor går igång på att känna att mannen tar kommandot. Då kan det bli så att mannen väntar på ett klartecken som aldrig riktigt kommer och så blir det inte av att ligga.

Det här är inte ditt fel men jag förklarar hur ditt agerande som skett i bästa välmenande kan ha lett till den uppkomna situationen. Pröva gärna att vara lite spontan och fräck med din partner. Ta taktpinnen och visa att du vill. Se om det blir någon förändring på hennes beteende. Försök bryta situationen, kanske ordna barnvakt och ha en romantisk kväll bara ni två. 

Det andra alternativet är som andra varit inne på att hon får ta för mycket ansvar och är för trött. Om du inte gör många knop hemma och hon inte får någon tid att koppla av bör du fundera på om så är fallet. Annars om du redan drar ditt lass kommer inget bli bättre av att du börjar göra ännu mer. 

• Anonym (Plipp)

Men vänta... ni har en treåring och en tremånaders bebis och du undrar varför ni inte har sex så ofta? Du är så pass funderande över detta att du på riktigt överväger att ge upp hela er gemenskap och liv pga denna tillfälliga sexbrist? Inget annat av det du räknar upp att ni har är viktigare/lika viktigt som att du får nuppa regelbundet? 

Svar på tråden Vila i frid sexlivet