• Anonym (Ajtak)

Muntligt avtal

Jag säger upp min lägenhet med 3 månaders uppsägningstid dvs till 7/6. Men tillägger att jag ämnar flytta 15/4.

Jag får ok av fastighetsägaren att flytta tidigare om jag hittar en bra ny hyresgäst.

Jag annonserar och får mängder med svar. Extra tydlig med inflytt 15/4. Både i annons som meddelanden och samtal med alla som svarar.

En kvinna är extra angelägen, verkar vettig, bra fast jobb och 2 barn. Hon säger att hon absolut kan ta över 15/4. Jag väljer henne och meddelar det till hyresvärd.

De träffas för kontraktskrivning och får meddelande om att kontraktet är skrivet från 7/6 men inget inflyttningsdatum. Vi var helt överens och efter ett par dagar meddelar jag henne om att jag sagt upp el och internet till den 15/4 och hon svarade
    Bara ok. H

Den 13/4 skriver jag och vill boka tid för överlämning av nycklar och påskrift av andrahandskontrakt fram till 7/6.

Då skriver hon att hon inte tänker flytta in innan 7/6. Vi har ett muntligt avtal som hon nu struntar i. Jag har kvar alla meddelanden från start men tror ni det är kört för mig? Kan jag skicka in en ansökan till kronofogden ang hennes del av hyran från 15/4--7/6?

• Svar på tråden Muntligt avtal
  • Anonym (Donna)

Är det värt att bråka om tre veckor?
    Godkänner värden att du hyr ut i andra hand?

• MsM84

1. Uppsägningstiden för lägenheter räknas i hela månader. Så om du sa upp lägenheten 7/3 har du uppsägningstid till 30/6. 

2. ska man lämna lägenheten tidigare brukar avtalet via hyresvärden justeras. Dvs avtalet med henne borde ha gjorts från 15/4, men hon har antagligen sagt till hyresvärden att hon inte vill ha tidigare tillträde och det har de accepterat eftersom de redan har dig som hyresgäst.

3. har du några bevis på att hon skulle hyra lägenheten från 15/4?

• kattis71

Ursäkta otydyligheten. Svårt att få ner.
    Jag har uppsägningstid till 7/6.
    Hon skulle flytta in 15/4.
    Det handlar om ca 11000 kr.
    Jag har sms kvar där hon bekräftar sitt övertagande från den 15/4. Jag tror gott om folk men skulle såklart skrivit kontrakt med henne den dag hon bestämde sig.

För fastighetsägaren var det helt ok och därför lämnade han raden med inflyttningsdagen tom sa han. Vi skulle komma överens om det mellan oss vilket jag tycker vi gjort.

Svar på tråden Muntligt avtal