• ccc111

Privat ivf vs landsting

Hej på er!! 
    Undrar om det är någon här som har erfarenhet av privat ivf eller via landstinget. Jag och min man funderar på att pausa våra försök via landstinget och gå på privat klinik då vi upplever att vi inte känner oss så omhändertagna och att vi mest bara ska fort in fort ut. Vi har gjort ett äggplock och totalt 5 återföringar varav de 4:e resulterade i tidigt missfall. Vi har blivit gravida på egen hand för två år sedan som resulterade i MA. Min känsla är att vi inte får veta något i vår behandling hur allt ser ut osv, de vi vet är att vi har manlig faktor. När vi frågar får vi inga riktiga svar och vi får inte göra några vidare undersökningar på mig och inte heller ett nytt äggplock som vi bett om då det kanske är ?fel? på dessa embryon, har läst på andra ställen att man bara brukar göra 3 insättningar på samma batch och sen kassera resten då de troligtvis är fel då. Vi fick totalt 7 embryon så vi har två kvar men får inte veta något om kvalité på dom utan ska bara fortsätta sätta in dom men läste i min journal att de skrivit att de troligtvis beror på dålig kvalité på embryoa. hur har ni upplevt ivf både ni som gjort privat och via landstinget och både och?

• Svar på tråden Privat ivf vs landsting
  • Josefine1987

Vi gör privat, men regionsfinanserad. Jag tror inte den stora skillnaden är privat eller region, utan mer klinik-individuell.

Om ni inte upplever att ni får bra vård, kanske det är värt att byta?

Man bedömer varje embryo inför återsättning, att endast göra tre för att övriga embryon automatiskt skulle vara dåliga utan att det syns har jag inte hört om förut. Vet flera kliniker som återför fler. Chansen att fullt normalt embryo (vad man med dagens forskning kan bedöma) fäster är ju inte så pass stor ändå, kanske 30% (olika studier visar olika resultat, olika kliniker har olika resultat osv). Så det är ju helt normalt att många återföringar inte lyckas, där med menar jag absolut inte att förminska att det är jättejobbigt varje gång.

Oavsett, min rekommendation skulle vara att byta om ni inte trivs, men att inte kassera de embryon som finns. Det finns ju ingen garanti för att ni får fler/bättre embryon nästa gång. Låt dom finnas som back up om ni går vidare till annan klinik och testar nya, det kan vara ert guld-embryo som ligger där.

Svar på tråden Privat ivf vs landsting