• Anonym (Rädd)

Blev rädd för min dröm

Första gången jag drömt en dröm där jag vaknar mitt i natten och helt kallsvettig och blir livrädd när jag vaknar. Tog en timme tills jag vågade somna om och nu hela dagen tänker jag "hur kan det vara min dröm som jag skapat?". 

Klarar inte ens av att gå in på detaljer vad som hände i drömmen men i det stora hela handlade det om att jag och några andra var fångar och det pågick våldtäkter. Inte mot mig men dom andra fångarna och jag såg det utifrån. 

Har ingen aning vart den här drömmen kommer ifrån. Det enda jag kan komma tt tänka på är att jag läst och följt P diddy skandalen och var sen tvungen att sluta läsa för det fick mig att må så dåligt. Har någon annan haft en sådan dröm? Vad betyder sånna drömmar? :(

• Svar på tråden Blev rädd för min dröm
  • Cereal Killer

När läste du om det? Saker i verkligheten brukar återspeglas i drömmarna framför allt samma natt samt efter ca 7 dagar (dvs inte INOM 7 dagar utan när det gått 7 dagar, pga hur hjärnans minneshantering fungerar). De flesta har nog drömt saker som är så olämpliga eller hemska att vi blir rejält äcklade, eller rädda över vad vi är kapabla att hitta på. Det är en del av att vara människa.

Angående betydelsen så kan kanske känslan i drömmen (vet inte vad du kände - kanske skuld? Att du vet att du borde agera men inte gör det av olika anledningar?) kommer av någonting i ditt riktiga liv. Eller så var det bara en reaktion på det du läste. 

• Anonym (B)

Jag drömmer regelbundet mardrömmar och vaknar upp genomsvettig och livrädd. 

Att spekulera i orsaker till det här tror jag inte så mycket på. Den drömmande hjärnan lever delvis sitt eget liv och jag tror inte alltid stt det finns några djupare psykologiska orsaker till att vi drömmer som vi gör.

Så jag försöker att skaka av mig obehagskänslan när jag vaknar i panik och sedan somna om. Det brukar oftast funka.

• Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2025-05-06 14:22:43 följande:

Jag drömmer regelbundet mardrömmar och vaknar upp genomsvettig och livrädd. 

Att spekulera i orsaker till det här tror jag inte så mycket på. Den drömmande hjärnan lever delvis sitt eget liv och jag tror inte alltid stt det finns några djupare psykologiska orsaker till att vi drömmer som vi gör.

Så jag försöker att skaka av mig obehagskänslan när jag vaknar i panik och sedan somna om. Det brukar oftast funka.

Men sådär kan du inte ha det. Stackare. 

Är du spänd / orolig om dagarna?

Svar på tråden Blev rädd för min dröm