• Anonym (A)

Byta adress utan att bli sambos?

Jag och min partner är särbos men senaste tiden har jag bott hos honom. Jag är inte redo att göra mig av med mitt egna boende men skulle vilja skriva in mig på hans adress för att få min post hit och för att jag bott här senaste tiden. Men vill inte gå in i någon sambo-lag automatiskt? Kan man byta adress utan att det blir sambos? 

• Svar på tråden Byta adress utan att bli sambos?
  • Anonym (M)

Om du skriver dig hos honom så betraktas ni som sambos. Att du även har ett annat boende spelar ingen roll. 

• Jårdi

Skriv kontrakt som inneboende? Som att du hyr ett rum hos honom? 

• MsM84

Har du en hyresrätt kan du förlora rätten till den om du inte bor i den

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2025-05-06 18:54:35 följande:
    Byta adress utan att bli sambos?

Jag och min partner är särbos men senaste tiden har jag bott hos honom. Jag är inte redo att göra mig av med mitt egna boende men skulle vilja skriva in mig på hans adress för att få min post hit och för att jag bott här senaste tiden. Men vill inte gå in i någon sambo-lag automatiskt? Kan man byta adress utan att det blir sambos? 

Om ni räknas som sammanboende eller ej hänger mer på hur ni bor än folkbokföringen. Så bor du mycket hos honom kan det bli att ni anses som sammanboende. 
  • Anonym (Nora)

Skriv ett enkelt avtal - vi X och Y som bor tillsammans till stor del, är överens om att sambolagen ska inte vara tillämplig på vårt förhållande. Skriv under i två original och ta hand om varsitt ex. 

Var man är folkbokförd avgör inte om man betraktas som sambo eller inte. 

• Anonym (M)
    Anonym (Nora) skrev 2025-05-07 07:58:21 följande:

Skriv ett enkelt avtal - vi X och Y som bor tillsammans till stor del, är överens om att sambolagen ska inte vara tillämplig på vårt förhållande. Skriv under i två original och ta hand om varsitt ex. 

Var man är folkbokförd avgör inte om man betraktas som sambo eller inte. 

Att skriva bort sambolagen gör inte att man inte är sambos. De har en relation och ska vara skrivna på samma adress. Alltså är de sambos. 
  • Anonym (Nora)
    Anonym (M) skrev 2025-05-07 08:01:06 följande:
    Att skriva bort sambolagen gör inte att man inte är sambos. De har en relation och ska vara skrivna på samma adress. Alltså är de sambos. 
    Vad menar du? 
    TS vill undvika att sambolagen gäller.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nora) skrev 2025-05-07 08:05:13 följande:
    Vad menar du? 
    TS vill undvika att sambolagen gäller.

Ja, och det går alldeles utmärkt. Men de är ju sambos ändå, dvs de bor och är skrivna på samma adress. 

Sambolagen reglerar deras gemensamma ägodelar. Att inte tillämpa sambolagen betyder inte att man inte är sambos. 

• Anonym (Nora)
    Anonym (M) skrev 2025-05-07 08:51:59 följande:

Ja, och det går alldeles utmärkt. Men de är ju sambos ändå, dvs de bor och är skrivna på samma adress. 

Sambolagen reglerar deras gemensamma ägodelar. Att inte tillämpa sambolagen betyder inte att man inte är sambos. 

Naturligtvis. De kan förstås inte skriva avtal om att de inte är sambos, när de enligt juridiska definitionen är det.

Om de inte vore sambos skulle de inte ha en anledning att avtala bort sambolagen. 

Svar på tråden Byta adress utan att bli sambos?