Revolut?
Nån som har det o kan säga om det är bra el dåligt?
Har hört att de inte har någon växlingsavgifter vid köp av annan valuta, stämmer det? Finns andra fördelar el nackdelar?
Är det svårt att skaffa?
Nån som har det o kan säga om det är bra el dåligt?
Har hört att de inte har någon växlingsavgifter vid köp av annan valuta, stämmer det? Finns andra fördelar el nackdelar?
Är det svårt att skaffa?
Jag har haft dem i typ ett år, supernöjd med dem. Allt har fungerat smidigt utan minsta problem. Extremt enkelt att skaffa. Är nöjd med utbudet och säkerheten. Det är dock ett utländskt konto du får och de utfärdar inte bank id.
OBS jag bor inte i Sverige, har dock läst på svenska nyheter att svenska storbankerna avslutar ens konto hos dem numera om de får reda på att man har konto i vissa utländska banker, typ de stora litauiska. Vet ej om det stämmer men kanske värt att kolla upp. Det låter lite överdrivet men storbanjerna verkar å andra sidan rätt "trigger happy" nuförtiden med att avsluta folks konton.
Vad då för växlingsavgifter? Brukar du ta ut utländska kontanter ofta? Och var hämtar man i så fall dem? Revolut har väl inte kontor i vartenda gatuhörn?
Eller menar du någon sorts avgift vid kortköp utomlands? Det har nog ingen av de svenska bankerna. (Men jag tror att det är vanligt i tex. Storbritannien)
Har du inget betalkort idag?
Jag har haft Revolut sedan 2018, från 2019 gick lönen in direkt dit och numera gör pensionen detsamma. Det är inga fasta växlingsavgifter mellan olika valutor, Revolut tar ut 2-3% på riksbankskurserna så det är väsentligt billigare än ex Forex. Grejen är att man kan ha obegränsat med olika valutakonton, Jag har SEK, EUR, USD och ytterligare en valuta.
Det finns väldigt många fördelar, man kan ex. investera i aktier, kryptovaluta och ränta på insatt kapital. Ett par nackdelar dock, supporten är AI-baserad och det kan ta tid att få chatta med en människa. Kontantuttag i ATM är begränsad, för ett standard (gratis) konto är det motsvarande SEK 2000:-, jag betalar för ett premiumkonto och då är gränsen det dubbla. Tar man ut mer än gränsen kostar det 2% extra.
Det ingår ett VISA/Eurocard även i gratiskontot, premiumkortet har lite fler fördelar som typ poäng på det du handlar.