• Anonym (J)

Byta jobb eller vara kvar??

Jag har arbetat på samma jobb i 7 år, som konsult. jag gillar mitt jobb för jag kan styra fritt hur jag vill jobba. tex kan jag ta ledigt när jag vill bara jag ser till att allt blir klart. Min arbetsgivare är extremt ödnjuka o generösa med saker. Jag har även en av mina bästa vänner här. DOCK så trivs jag inte alls med de andra kollegorna. Jag, min kompis o en till ser alla ner på o jag vet de alla tycker vi gör dåliga jobb. 

jag har vart föräldraledig o kunde därefter komma tillbaka på bara 50 % o har inte tänkt gå upp till mer än 80% sen så jag kan liksom själv lja hur jag vill jobba. Dvs en väldigt frihet.

som konsult har jag varit på ett bolag o där blev jag så uppskattad över jobbet jag gjorde o de har velat anställa mig flertalet gånger. det har nu kommit en tjänst som intresserar mig. Det innebär en löneökning på runt 10 000 o hade jag sökt hade jag nog fått den. 

jag är som sagt väldigt sugen samtidigt som jag är så bekväm i vad jag har nu ssmt att jag har en så bra kompis här. och jag vill absolut inte jobba mer än 80% när barnen är små. Hur hade ni tänkte? Kan man prata med de o säga som det är o kolla möjligheterna att bara jobba deltid?

• Svar på tråden Byta jobb eller vara kvar??
  • Anonym (Ellen)

Du har ju laglig rätt att jobba deltid så det kan de egentligen inte sätta något emot. Särskilt om de uppskattar dig och är långsiktiga så skulle inte jag (som suttit på arbetsgivarsidan) välja bort en kandidat som talar om att hen skulle vilja arbeta deltid i x antal år pga små barn. 

Sen finns det förstås arbetsgivare som har behov av en viss bemanning och uppgifter som ska lösas där det är en resurs på heltid man behöver. Om du då säger att du vill arbeta 80% så finns det en volym motsvarande 20% av en heltid som man behöver lösa på annat vis.

Dock bör ju en verksamhet också förstå att inte bemanna  alla strikt på 100%. Även om du gick in på heltid så kanske det blir lite vab mellan varven? Som man förstås också får räkna med. Och det gäller ju inte bara dig, folk tar semester, är sjuka osv.

Jag skulle absolut tagit en kontakt i alla fall! Sen kanske du av bekvämlighet väljer att stanna men då har du i alla fall hört dig för. 

Svar på tråden Byta jobb eller vara kvar??