• BullSjö

Ofta mellanblödningar

Hej!

I november förra året satte jag för andra gången i mitt liv in en P-stav efter några års mellanrum där jag både hunnit gå på minipiller och varit helt utan något preventivmedel för att se om jag kände någon skillnad i min kropp. Men sen jag satte in P-staven har jag haft stora problem med mellanblödningar. jag kan blöda mellan 2-10 dagar i små mängder och sen vara blödningsfri i 1-1,5 vecka för att sen börja om processen igen. Jag vet att man ska vänta 6 månader innan man kontaktar gynekolog men saken är också den att jag för ca 8-9 månader sedan började vejpa/vapea regelbundet och haft några som sagt att det också kan orsaka dessa problem men hittar inga studier/texter om det? 

En annan anledning jag läst mig till är könssjukdomar men jag har uteslutit det med hjälp av tester och att jag har en fast partner. Den sista förklaringen jag kan komma på är cellförändringar på livmodertappen och jag har en kallelse för att göra cellprov men jag tvingas ju omboka den hela tiden pga dessa förbannade blödningar. 

Så mina frågor är: 
    - har någon mer upplevt samma problem? 
    - kan vape/nikotin orsaka mellanblödningar?
    - kan jag ta ett cellprov trots mindre vaginal blödning? 

tack på förhand för svar! 

Svar på tråden Ofta mellanblödningar