Någon tandläkare som kan ge svar?
Hej! Finns en tandläkare här som kan ge mig lite svar? Jag kommer såklart vända mig till den mottagning jag gått då dessa funderingar kommit i efterhand men vill endast ha en annan tandläkares tankar kring detta.
Jag har tagit tag i min tandhälsa då jag spontant valde att gå till Dentme på en gratis besök där det efter undersökning visat sig att jag har tandlossning samt en ilande skadad tand, och en tand med stort hål som behöver dras ut.
Den ilande tanden skulle lagas-som jag förstog hitta man ej fler rotkanaler(?) vilket var tanken för att lagas och tandköttet är inflammerad. Tanden är även skör och har en spricka så man kom fram till att ej laga och ska istället dras bort(sidotand näst sista baktill underkäke). Händer detta fler? Och hade det gått att undvika dra bort, eller är det säkras så?
Nu till det som jag mest är fundersam över- min visdomstand den sista på övre käken, fick jag från början veta har ett stort hål och behöver dras bort,inga problem där men nu säger tandläkaren att visdomstanden under den(altså sista i underkäken) också behöver dras bort då det ligger karies på den, men ytligt. Hon nämnde något med att man kan skrapa bort eller något så en del av den karies men säger att det är bättre att den dras bort pga den med tiden kommer påverka andra tänder och tandköttet med tanke oxå på att den övre tanden ej kommer vara där? Stämmer detta eller kan jag behålla tanden? Är det någon idé o laga den istället(eller gör man det inte alls med visdomständer.)