• ragnvaldigur

Älskar min mamma men..

Hon är världens bästa mamma. Min stora trygghet när jag var barn. Är en vuxen man nu. Hon är glad, varm, hjärtlig och gillar att baka och plantera blommor. En riktigt klassisk bullbakar-mamma. Jag skulle göra allt för henne.

Problemet är att jag nu inte har nån motivation att prata nåt värst med henne, eller vara glad och trevlig som jag ju kan va mot mina vänner. Jag svarar bara ja, nä, mm osv när hon ställer frågor. Hon ställer liksom inga roliga frågor eller vill prata om nåt mer specifikt ämne förutom väder, går bilen bra osv.. Om jag försöker prata om nåt kul så förstår hon inte.
    Jag mår så jävla dåligt ibland efter vi har umgåtts att jag kraschar i sängen å somnar. Jag får så dåligt samvete över mitt beteende mot henne. Jag har ingen lust att prata om vardagsgrejer ni vet: Jobb, väder, va dyrt det är på ica osv. Det gäller med alla. Vill hellre prata om nåt intressant. Det är helt Ok att prata om sånt ibland eller med nya bekantskaper. 
    Önskar jag blev glad när hon ringde och hade ett genuint samtal. Nu suckar jag bara lite och berättar att jag mår bra och det där vanliga. Att hon är 70+ förvärrar det hela också eftersom det är så jobbigt att se henne åldras. 
    Hon frågar varför jag är så nedstämd men jag kan liksom inte säga som det är. Tror inte hon kommer förstå eller bli väldigt ledsen.

Känner ni vuxna liknande till era mödrar?

Detta gäller speciellt om jag faktiskt Är nedstämd i allmänhet. Om jag har en svacka i välmåendet. Om jag är på bra humör och är glad när vi ses så funkar det bättre. Då har jag liksom orken att driva samtalet och förklara när hon inte förstår va de nu kan va. Men just nu mår jag väl inge vidare eg. Så det kanske är lika mycket mitt "fel". Varför jag mår sisådär vet jag och det behöver jag inte ta upp i denna tråd.

• Svar på tråden Älskar min mamma men..
  • MammaKajsa

Det här kortleken med samtalskort kan jag varmt rekommendera. Det blir otroligt trevliga och ofta roliga samtal när man svarar på frågorna.

Skadar ju inte att testa. Lycka till

• ragnvaldigur
    MammaKajsa skrev 2025-05-07 20:57:06 följande:

Det här kortleken med samtalskort kan jag varmt rekommendera. Det blir otroligt trevliga och ofta roliga samtal när man svarar på frågorna.

Skadar ju inte att testa. Lycka till

Ska kolla upp det. Tack :)
  • Anonym (Relaterar)

Kan relatera till viss del. Jag är inte generellt låg och  umgänget med min mamma ger inte det energidränage som du beskriver. Men jag tycker att det inte ger mig något att umgås och hon är rätt ointressant att samtala med.

Det är inget ont i henne och hon älskar sina barn och barnbarn. Men hon har liksom inget djup, det blir såna ytliga samtal som du beskriver. Hon reflekterar aldrig, har inga åsikter, ställer inga följdfrågor. Om vi varit bortresta flera veckor blir ändå ett telefonsamtal 5 min. Typ "Har ni haft det bra? Mår barnen bra?". Ingen nyfikenhet kring vad vi gjort eller några följdfrågor. Så boring!

När vi umgås känns det ibland som jag håller monolog. Ställer även frågor och försöker få med henne, men hon lever ett lugnt liv, så det finns inte så mycket att fråga om och till slut dör samtalen när hon är så passiv.

Hon verkar dock nöjd med sitt liv, vilket ju är skönt. Jag försöker "stå ut" när vi ses. Hellre åka förbi på kortare fika än att umgås hela dagar kan vara ett tips.
    Och inte umgås så mycket på tu man hand, inga problem när man är flera.

• Goneril

TS, det är din mamma du talar om. Hon är inte dement efter vad jag kan förstå, utan "saknar djup". Du kan hjälpa henne att börja reflektera över saker och ting, dagsaktuella händelser, politik, klimatförändringar, Trump, Ukraina, ja nog finns det mycket att resonera kring. Här har du en uppgift och du kan kan inte bara  sucka och tycka att hon är tråkig. När ni varit på resa kan du väl i stället berätta vad ni upplevt? Hon skulle säkert uppskatta det.                                                                                                                                                                  Titta på Babel på söndagskvällar, köp en bok av litterär kvalité, köp 2 ex, läs den själv och diskutera den sedan. Du har själv ett ansvar för ert interagerande. Detta sagt av någon som avlade en akademisk examen vid 74, en till, för mitt höga nöjes skull. Där kan vi vända på steken lite, för mig gäller det att kunna diskutera på den nivå jag vant mig att tänka. Tack och lov är mina vänner allmänbildade, reser fortfarande och diskuterar gärna intrycken från resorna. Nu talar jag om resor till historiskt intressanta platser och inte solresor. Där har vi det, bjud morsan på en resa, rundresa i Antikens Grekland, Peloponnesos, Sparta, Iliaden klarnar plötsligt! Följ med själv och gör morsan sällskap! En oförglömlig upplevelse för er båda! 

• Anonym (same)

Hej! Känner typ samma fast med pappa... Så himla trist. Brukar försöka ses tillsammans med mina syskon, för då håller vi i alla fall igång samtalet medans han sitter och lyssnar och hummar.

Mamma däremot älskar jag att umgås med, hon har både humor och insikter!

• Anonym (Johio)

Kan ni umgås kring en aktivitet istället? Hjälpas åt att städa i trädgården eller plantera om pelargonerna? Laga mat ihop (hon kanske kan lära dig några barndomsfavoriter?) Åka på någon mässa eller museum etc? Och försök att umgås fler, inte bara ni två. 

• Anonym (ungefär)

Jag känner ungefär lika om min mamma. Hon är jättegullig och trevlig och ställer upp i vått och tort för mig och mina barn, fixar och donar och grejar, till och med saker om tycker är jobbigt, som innebär kladd. Min mamma hatar att kladda med köttbullar till exempel, och bakdegar, eller leka i sandlådan, såna grejer. 

Men jag kan inte prata med henne om något. Jo, alltså, de viktiga, känslor och problem och sånt. Men inte om "ingenting", inte intressen och göromål utanför det. Inte ens om saker där man kan tänka sig att vi skulle ha gemensamma intressen. Som till exempel så trodde jag länge att vi hade både film och litteratur gemensamt, men när jag växte upp upptäckte jag mer och mer att det har vi inte, inte riktigt i alla fall. Jag ser en film för att se en bra film, och för att tänka och analysera. Min mamma ser film av tre orsaker: Det är hennes favoritfilmer från hennes ungdom med då snygga killar i, det är filmer som man "ska" ha sett, och för att det är kända skådespelar i som hon sen kan skvallra om. 80% av hennes intresse för film är egentligen intresse för kändisar, vilket jag inte är ett dugg intresserad av. Hon å sin sida är inte alls intresserad av att analysera och fundera en films djupare motiv eller budskap. Vilket också gör att hon inte ser saker komma i film och det är väl kans iofs bra för henne. Jag ser oftast "the twist" långt i förväg, vilket gjorde att vi hade väldigt olika reaktioner till exempel när vi såg Jojo Rabbit tillsammans i julas. 

Samma med litteratur. Vi kan ha läst samma bok, inte ofta iofs då vi läser mestadels olika genrer, och hon kan liksom inte analysera boken djupare än "jag gillade den" eller "den var dålig".

Det var bara exempel, det går så klart både djupare och längre än bara dessa saker.

Så, ja, sitter mest och hummar och nickar när mamma pladdrar om kändisar, eller andra människor som jag aldrig träffat men som mamma kände 10-20 år innan jag föddes.

• ragnvaldigur
    Anonym (Relaterar) skrev 2025-05-07 22:48:10 följande:

Kan relatera till viss del. Jag är inte generellt låg och  umgänget med min mamma ger inte det energidränage som du beskriver. Men jag tycker att det inte ger mig något att umgås och hon är rätt ointressant att samtala med.

Det är inget ont i henne och hon älskar sina barn och barnbarn. Men hon har liksom inget djup, det blir såna ytliga samtal som du beskriver. Hon reflekterar aldrig, har inga åsikter, ställer inga följdfrågor. Om vi varit bortresta flera veckor blir ändå ett telefonsamtal 5 min. Typ "Har ni haft det bra? Mår barnen bra?". Ingen nyfikenhet kring vad vi gjort eller några följdfrågor. Så boring!

När vi umgås känns det ibland som jag håller monolog. Ställer även frågor och försöker få med henne, men hon lever ett lugnt liv, så det finns inte så mycket att fråga om och till slut dör samtalen när hon är så passiv.

Hon verkar dock nöjd med sitt liv, vilket ju är skönt. Jag försöker "stå ut" när vi ses. Hellre åka förbi på kortare fika än att umgås hela dagar kan vara ett tips.
    Och inte umgås så mycket på tu man hand, inga problem när man är flera.

Tur att hon verkar nöjd iaf. En del är väl inte så djupa och nyfikna av sig helt enkelt.
    Goneril skrev 2025-05-08 00:19:39 följande:

TS, det är din mamma du talar om. Hon är inte dement efter vad jag kan förstå, utan "saknar djup". Du kan hjälpa henne att börja reflektera över saker och ting, dagsaktuella händelser, politik, klimatförändringar, Trump, Ukraina, ja nog finns det mycket att resonera kring. Här har du en uppgift och du kan kan inte bara  sucka och tycka att hon är tråkig. När ni varit på resa kan du väl i stället berätta vad ni upplevt? Hon skulle säkert uppskatta det.                                                                                                                                                                  Titta på Babel på söndagskvällar, köp en bok av litterär kvalité, köp 2 ex, läs den själv och diskutera den sedan. Du har själv ett ansvar för ert interagerande. Detta sagt av någon som avlade en akademisk examen vid 74, en till, för mitt höga nöjes skull. Där kan vi vända på steken lite, för mig gäller det att kunna diskutera på den nivå jag vant mig att tänka. Tack och lov är mina vänner allmänbildade, reser fortfarande och diskuterar gärna intrycken från resorna. Nu talar jag om resor till historiskt intressanta platser och inte solresor. Där har vi det, bjud morsan på en resa, rundresa i Antikens Grekland, Peloponnesos, Sparta, Iliaden klarnar plötsligt! Följ med själv och gör morsan sällskap! En oförglömlig upplevelse för er båda! 

Kul att du är så nyfiken på livet! Nog dags för en resa snart, men inte just till Grekland tror jag.
    Anonym (Johio) skrev 2025-05-08 14:17:03 följande:

Kan ni umgås kring en aktivitet istället? Hjälpas åt att städa i trädgården eller plantera om pelargonerna? Laga mat ihop (hon kanske kan lära dig några barndomsfavoriter?) Åka på någon mässa eller museum etc? Och försök att umgås fler, inte bara ni två. 

Ja absolut det borde vi göra. När vi gör nåt aktivt ihop eller är med flera så är det oftast inga problem. Så jag ska försöka styra våra träffar i såna sammanhang.
  • ragnvaldigur
    Anonym (same) skrev 2025-05-08 14:04:22 följande:

Hej! Känner typ samma fast med pappa... Så himla trist. Brukar försöka ses tillsammans med mina syskon, för då håller vi i alla fall igång samtalet medans han sitter och lyssnar och hummar.

Mamma däremot älskar jag att umgås med, hon har både humor och insikter!

Är han en sån som ändå ringer ibland men har typ Inget att säga? :)
    Anonym (ungefär) skrev 2025-05-08 18:15:01 följande:

Jag känner ungefär lika om min mamma. Hon är jättegullig och trevlig och ställer upp i vått och tort för mig och mina barn, fixar och donar och grejar, till och med saker om tycker är jobbigt, som innebär kladd. Min mamma hatar att kladda med köttbullar till exempel, och bakdegar, eller leka i sandlådan, såna grejer. 

Men jag kan inte prata med henne om något. Jo, alltså, de viktiga, känslor och problem och sånt. Men inte om "ingenting", inte intressen och göromål utanför det. Inte ens om saker där man kan tänka sig att vi skulle ha gemensamma intressen. Som till exempel så trodde jag länge att vi hade både film och litteratur gemensamt, men när jag växte upp upptäckte jag mer och mer att det har vi inte, inte riktigt i alla fall. Jag ser en film för att se en bra film, och för att tänka och analysera. Min mamma ser film av tre orsaker: Det är hennes favoritfilmer från hennes ungdom med då snygga killar i, det är filmer som man "ska" ha sett, och för att det är kända skådespelar i som hon sen kan skvallra om. 80% av hennes intresse för film är egentligen intresse för kändisar, vilket jag inte är ett dugg intresserad av. Hon å sin sida är inte alls intresserad av att analysera och fundera en films djupare motiv eller budskap. Vilket också gör att hon inte ser saker komma i film och det är väl kans iofs bra för henne. Jag ser oftast "the twist" långt i förväg, vilket gjorde att vi hade väldigt olika reaktioner till exempel när vi såg Jojo Rabbit tillsammans i julas. 

Samma med litteratur. Vi kan ha läst samma bok, inte ofta iofs då vi läser mestadels olika genrer, och hon kan liksom inte analysera boken djupare än "jag gillade den" eller "den var dålig".

Det var bara exempel, det går så klart både djupare och längre än bara dessa saker.

Så, ja, sitter mest och hummar och nickar när mamma pladdrar om kändisar, eller andra människor som jag aldrig träffat men som mamma kände 10-20 år innan jag föddes.

Just detta! Kan relatera till allt du beskrev när det gäller filmer och böcker. Min mamma är likadan. Reflekterar inte på djupet eller verkar uppskatta dem av den rätta anledningen. Min mamma är inte alltid den mest smarta och logiska människan kanske, utan mer "go å gla", vilket är super som barn men i vuxen ålder kanske inte.. Men jag ska tänka ut en aktivitet till oss samt försöka anstränga mig mer själv också.
  • Goneril
    Anonym (ungefär) skrev 2025-05-08 18:15:01 följande:

När det gäller vanlig spelfilm, underhållning, kanske analys är ett något förmätet uttryck och ingenting jag skulle kräva av morsan. Syftet med de allra flesta filmer är att underhålla och berätta en historia men inte att lämna tittarna djupt nedsjunkna i grubblerier, undantag finns förstås.                                                                                                                                                                            Däremot litteratur, där kan man fundera på uppbyggnad, språk, stil och symbolik. Detta är dock att ställa stora krav på en morsa som inte är van att tänka I de termerna! Efter vad jag kunde förstå har hon ingen akademisk bakgrund och om du börjar diskutera nånstans uppe ifrån din parnass blir hon bara ledsen och generad. Djupanalyser får du ha med någon annan.                                                                                                       Att dra ner på umgänget för att hon är tråkig tycker jag är egoistiskt. Hon har ju fostrat sina barn och har inte haft så mycket tid att studera och fördjupa sig. Var glada att ni har era mammor i livet!  Besök dem så ofta ni hinner! Jag miste min tidigt.
  • ragnvaldigur
    Goneril skrev 2025-05-09 02:11:32 följande:
    När det gäller vanlig spelfilm, underhållning, kanske analys är ett något förmätet uttryck och ingenting jag skulle kräva av morsan. Syftet med de allra flesta filmer är att underhålla och berätta en historia men inte att lämna tittarna djupt nedsjunkna i grubblerier, undantag finns förstås.                                                                                                                                                                            Däremot litteratur, där kan man fundera på uppbyggnad, språk, stil och symbolik. Detta är dock att ställa stora krav på en morsa som inte är van att tänka I de termerna! Efter vad jag kunde förstå har hon ingen akademisk bakgrund och om du börjar diskutera nånstans uppe ifrån din parnass blir hon bara ledsen och generad. Djupanalyser får du ha med någon annan.                                                                                                       Att dra ner på umgänget för att hon är tråkig tycker jag är egoistiskt. Hon har ju fostrat sina barn och har inte haft så mycket tid att studera och fördjupa sig. Var glada att ni har era mammor i livet!  Besök dem så ofta ni hinner! Jag miste min tidigt.
    Också ett bra inlägg. Man måste ju anpassa sig själv efter umgänge också. Men det är ändå en grej som gör att det är svårt att umgås på tumanhand i längre perioder, säg 2-3 dar. Tråkigt med din mamma.
  • Anonym (ungefär)
    Berätta att du aldrig har sett bra film, inte kan något om filmhistoria eller analyserat konstformen utan att berätta att du aldrig sett bra film, inte kan något om filmhistora eller analyserat konstformen.

Men det var som sagt bara ett exempel.
  • Anonym (S)

Min mormor var sån! Världen var liksom inte större än hennes liv, hennes grannar. Läste inte tidningar, tittade inte direkt på tv mer än tyckte vissa programledare "var så stiligt klädda!". Hon hade liksom noll koll på omvärlden så det gick liksom inte att diskutera något. Morfar var roligare, följde sport och serier och sånt, hade lite allmän koll sådär. Man kunde berätta saker utan att han såg ut som en fågelholk.
    När han var borta drog man sig för att besöka mormor. Det fanns liksom ingenting att prata om! Låter skitjobbigt när det är mamma eller pappa, men den dagen är väl inte långt borta, fasar jag för.

• beli
    Man formas olika beroende på vilka föräldrar man har, eller har mist. Säg aldrig till andra hur de ska känna för sina föräldrar, för du vet ingenting om deras relation. Om man ska driva det till sin spets så finns det föräldrar som är narcissistiska barnmisshandlare. Om du då säger till nån med såna föräldrar att de måste besöka sina föräldrar så ofta de hinner, fira dem på mors dag och fars dag... Det blir helt fel. Att vara förälder ger en inte automatiskt rätten att kräva sitt barns totala kärlek och uppmärksamhet.

Jag har lärt mig detta för att min mamma alltid varit väldigt krävande och kvävande. Hon har aldrig menat illa, men det jag efter år av egen analys lyckats komma fram till är att hon nog är lite svagbegåvad och insiktslös. Allt gör henne förvånad, alltså allt från att de har frysta jordgubbar i affären eller hur regnbågar uppkommer till att jag orkar simma i hela tio minuter när jag badar i sjön vid dem. Hur som helst har vi haft tusen konflikter och jag har (särskilt innan jag började i terapi 2018) känt mig helt maktlös inför hennes krav.

Jag är nu 49 och kan känna sorg över att känna att jag måste tvinga mig själv att umgås med henne p.g.a. min son, att han ska få ha sin mormor.

Det jag lärt mig av det här är att inte behandla min son likadant. 
Svar på tråden Älskar min mamma men..