Anonym (Bekymrad) skrev 2025-05-08 10:14:02 följande:
Vuxet "barn" utan vänner kvar
Jag blir så ledsen att se min 20 åriga dotter som i princip bara ligger i sängen varje dag förutom på helgerna då hon brukar jobba några timmar på ett extrajobb hon har. Hon har alltid varit försiktig av sig men hon gör inget av sitt liv. Ligger bara hemma och deppar. De flesta av hennes tidigare vänner har flyttat ihop med killar eller flyttat till andra orter för studier. Det går inte att komma in på djupet med henne om man vill diskutera hennes känslor eller vad hon vill göra med sitt liv. Hur kan jag som förälder knuffa henne i en riktning där hon börjar leva, ta chanser, se möjligheter?
En del ungdomar hamnar lite i ett limbo sådär efter gymnasiet. Man har under nästan hela livet varit styrd av skolan, vad man ska göra, hur dagen ska se ut. Det kan bli ett stort steg att själv börja ta stegen och välja vad man vill göra. Och man kanske inte vet heller.
Det kan också vara en depression, och ha utvecklats till ångest som gör att det blir tryggare att dra sig undan. Eller så behöver man dra sig undan ett tag och samla kraft inför att man sen gör nåt.
Om det handlar om ett par månader, eller ett år (tänker att hon gick ut gymnasiet i våras?) så skulle jag nog börja prata med henne nu, Kolla av hur hon mår och hur planerna för framtiden ser ut. Att det inte går att bara ligga hemma, utan man måste jobba eller plugga. Mår hon dåligt kanske du ska hjälpa henne att få kontakt där hon kan få stöd.
Min son gick ut gymnasiet i våras, och sen stannade allt liksom av. Han har också varit hemma mycket och inte verkat så glad. Han har gått ett år på komvux för att läsa upp några betyg, det har varit lite för lite att göra för att han ska ha nåt driv, så han har mest slappat sig genom det här året. Och kanske behövde han det här lugna och slappa året, för sista terminen av gymnasiet så var han sliten och trött.
Och nu sista månaderna så har det blivit mer fart, han har sökt sommarjobb och sökt till en utbildning i en annan stad. Ville åka dit och kolla hur det är där, är mer utåtriktad, börjat träffa vänner lite mer. Som att han varit i en puppa men nu börjar komma ut.
Hoppas din dotter också kommer ur sin bubbla och börjar söka sig till sitt eget liv! Ta steget att börja prata med henne om det, och fånga upp vad hon behöver för att komma vidare.