• Anonym (Kronisk smärta)

Är det här en bra anledning till att sluta plugga?

Hej jag är 21 år, pluggar datorspelsutveckling på DSV. Har fått tinnitus, kronisk smärta av ett läkemedel som jag testade i 2 veckors tid mot social ångest. Det har gått kaputt i mina studier på sistone. Kan inte plugga något alls. Blir alltid distraherad av tinnitus eller smärtan.  För att inte tala om svårigheterna att komma igång till följd av ADD.

Känns som att jag kommer ha 10 gånger så svårt som någon annan att klara utbildningen. Finns det något hopp att klara det? 

Har också för lite pengar till följd av studentbudgeten att diagnostisera och behandla mina specifika hälsoproblem. Så funderar på att börja jobba ett enkelt jobb i stället för att plugga. Känns ändå som att jag inte skulle klara av ett IT-jobb ens om jag tog examen. Har inte klarat en enda kurs i år, på grund av utsättningssymptomen.
  • Svar på tråden Är det här en bra anledning till att sluta plugga?
  • Anonym (a)

Skulle rekomendera en paus o jobba ett tag. Jag gjorde det innan jag började plugga o läslusten kom senare :)
    Men hoppas att du slutade med den medicinen som du mådde så dåligt av

• Anonym (Kronisk smärta)
    Anonym (a) skrev 2025-05-08 15:14:38 följande:

Skulle rekomendera en paus o jobba ett tag. Jag gjorde det innan jag började plugga o läslusten kom senare :)
    Men hoppas att du slutade med den medicinen som du mådde så dåligt av

Jo det är så jag tror jag får göra. Det är ohållbart att låtsas försöka leva ett normalt liv när man har smärtor och tinnitus. Det är liksom för störande för att kunna fokusera. Jag kan ju liksom inte ens njuta av att spela datorspel -- min stora passion i livet -- längre på grund av smärta och tinnitus. Hur ska jag då göra skolarbete? Jag tycker synd om mig själv. I början trodde man att allt skulle bli bra igen. Men nu har det gått 6 månader sen jag slutade med medicinen och biverkningarna är bestående. Då är det väl kroniskt.. :/

Enda oron är att man inte hittar ett så bra jobb utan universitetsutbildning, men om jag jobbar heltid ett tag kanske hälsobesvären försvinner, för då kan jag lägga pengar på att få mer och bättre medicinsk hjälp än jag får idag. Ska prata med min studievägledare om att avbryta studier, osv.
  • Lynx123

Sluta INTE plugga! Försök att se det så här: antingen går du igenom livet med tinnitus och smärta och ett trist jobb, eller sä går du igenom livet med tinnitus och smärta och ett kul jobb!

Ett alternstiv är att du byter utbildning. Mem vad du än gör, sluta inte plugga. 

Svar på tråden Är det här en bra anledning till att sluta plugga?