• Anonym (A)

Hur hanterar jag denna situation?

Det har kommit till min vetskap att en kvinna som bara är några år yngre än jag har en relation ihop med min äldsta son. Min son är 24 år och kvinnan ifråga är 22 år äldre än honom. Det har tydligen pågått ett tag också och det finns kärlekskänslor med i bilden från bådas sidor, så det rör sig inte bara om en sexuellt orienterad relation heller. 

Jag är i dagsläget väldigt chockad och vet inte hur jag ska hantera allting. Jag jobbar alltså ihop med denna kvinna, även om vi som mest har sporadisk kontakt. Jag behöver hantera det professionellt eftersom jag på sätt och vis har en chefsposition (inte riktigt men nästan). 

Jag har aldrig haft något emot henne som så innan detta uppdagades. Hon är duktig i sitt jobb, trevlig, behandlar alla väl och det har inte varit några problem med samarbete eller något alls. Hon är omtyckt av de flesta. Men nu känner jag ett agg till henne. 

Jag fick reda på detta på omvägar och konfronterade min son som sa som det var. Han har undanhållit detta i ganska många månader och menar att det de har är seriöst och att han aldrig känt såhär för nån annan innan. Han har också berättat att han mer eller mindre alltid varit attraherad av äldre kvinnor och inte de i min ålder (jag har innan trott att han varit homosexuell). 

Jag behöver någon att diskutera detta med och vågar inte ta upp det med min man då han kommer att bli alldeles skogstokig. 

• Svar på tråden Hur hanterar jag denna situation?
  • Anonym

Jag förstår din sorg och ilska. Jag hade själv känt likadant
    Du kan skaffa en professionell samtalskontakt om du behöver för att hantera situationen.
    Så mycket mer kan du inte göra. Din son är 24 år och bestämmer över sig själv. Bara om du får uppgifter om att hon skadar din son kan du lägga dig i.

• Anonym (hantera)

Din son är vuxen och har rätt att leva sitt eget liv och älska och vara tillsammans med vem han vill. Om han på nåt sätt far illa kan det bli aktuellt att lägga sig i, men i allt övrigt är hans kärleksliv inte något ni har med att göra.

Inte heller har du med kvinnans liv att göra. Om du har svårt att vara professionell i arbetet med henne så får du kliva av som chef eller flytta på dig så att du inte arbetar med henne. Men hon har inte gjort något fel, och ska inte behöva lastas för att du inte kan hantera dina känslor kring det här.

Du och din man riskerar att förstöra relationen med er son helt och hållet om ni inte backar och låter er vuxna son leva sitt eget liv som han vill. 

• Raggartjejen

Din son är vuxen och bestämmer själv vem han ska ha en relation med. 
    Skadar kvinnan honom?

Blanda inte in dina privata känslor mot denna kvinna i  jobbet!

• Anonym (Manboy)

När min son var 19 år blev han ihop med en gift kvinna (som skiljde sig kort därefter) drygt 20 år äldre än han själv. Han blev på köpet styvfar åt en 13 åring och en 8 åring. Damen ifråga var bara 1 år yngre än hans egen mamma. Sonen är numera 40+ och även om de inte är tillsammans längre så är de goda vänner.

Det finns ingenting att göra, och man ska heller inte göra något utan supporta sitt barn så mycket det går. Livet är så oförutsägbart, homosexualitet, andra politiska värderingar än föräldrarna osv. Det blir som det blir.....men de är fortfarande ens barn!

• Anonym (Tapp)

Han lät förmodligen bli att berätta för dig för att han gissade vad din reaktion skulle bli. Vad vill du ha för relation till din son? Just nu upplever han dig som en så dömande människa att han inte ens vågar berätta om sin lycka för dig. 

När du smält det här så får du ta upp det med kvinnan i fråga. Du kan absolut säga att det är en lite obekväm situation att vara chef över din sons flickvän och fråga om det är ok att du tar hjälp av tex hr eller någon högre chef för att diskutera situationen att du är chef åt en familjemedlem, mer eller mindre. En del företag vill ju helst inte ha det så, andra bryr sig inte. Men bearbeta saken känslomässigt först innan du pratar med henne. 

Låt din son vara vuxen och ta egna beslut. Han är inte din lilla pojke längre, utan din vuxna son som bestämmer själv. 

• Anonym (Jerry Sprunger)

Ursäkta, men... vad är problemet?

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2025-05-08 16:02:13 följande:

Jag förstår din sorg och ilska. Jag hade själv känt likadant
    Du kan skaffa en professionell samtalskontakt om du behöver för att hantera situationen.
    Så mycket mer kan du inte göra. Din son är 24 år och bestämmer över sig själv. Bara om du får uppgifter om att hon skadar din son kan du lägga dig i.

Om jag försöker se det utifrån så är hon en bra människa och ingen som jag ser kommer att behandla honom illa eller skada honom. Jag har som sagt bara haft positivt att säga om henne innan detta, och det gäller även övriga kollegor. Detta handlar enbart om deras relation. Jag tycker att det är svårt. Han säger att han älskar henne också. 
  • Dexter dot com
    Anonym (A) skrev 2025-05-08 15:58:03 följande:
    Hur hanterar jag denna situation?

Det har kommit till min vetskap att en kvinna som bara är några år yngre än jag har en relation ihop med min äldsta son. Min son är 24 år och kvinnan ifråga är 22 år äldre än honom. Det har tydligen pågått ett tag också och det finns kärlekskänslor med i bilden från bådas sidor, så det rör sig inte bara om en sexuellt orienterad relation heller. 

Jag är i dagsläget väldigt chockad och vet inte hur jag ska hantera allting. Jag jobbar alltså ihop med denna kvinna, även om vi som mest har sporadisk kontakt. Jag behöver hantera det professionellt eftersom jag på sätt och vis har en chefsposition (inte riktigt men nästan). 

Jag har aldrig haft något emot henne som så innan detta uppdagades. Hon är duktig i sitt jobb, trevlig, behandlar alla väl och det har inte varit några problem med samarbete eller något alls. Hon är omtyckt av de flesta. Men nu känner jag ett agg till henne. 

Jag fick reda på detta på omvägar och konfronterade min son som sa som det var. Han har undanhållit detta i ganska många månader och menar att det de har är seriöst och att han aldrig känt såhär för nån annan innan. Han har också berättat att han mer eller mindre alltid varit attraherad av äldre kvinnor och inte de i min ålder (jag har innan trott att han varit homosexuell). 

Jag behöver någon att diskutera detta med och vågar inte ta upp det med min man då han kommer att bli alldeles skogstokig. 

Varför känner du agg till någon som gör din son lycklig och varför kommer din man bli skogstokig över att er son hittat kärleken? Ni behöver gå och prata med någon omgående innan ni förstör er relation till sonen !
  • Anonym

Jag förstår dig, jag hade känt likadant.

Att min äldsta son skulle ha en fjälla i min ålder... nej, då skulle försöka minnas när fan jag egentligen tappade honom.

Min yngre son då, jag var 35 när han föddes så en SÅ gammal kvinna skulle han högst sannolikt inte vara intresserad av.

Sedan ser jag till mig själv, jag skulle aldrig i livet inleda en relation med en man som jag är gammal nog att vara mor till. 

Du får hoppas att det går över.

• Ezmeraldah

Vad är problemet med att som 24-åring vara ihop med en 46-åring? Han är vuxen. Det är lagligt. Det är relativt vanligt med 20 års åldersskillnad. Vad är det som bekymrar dig?

Oavsett vad du tycker så är det inte din ensak. Der finns inget du kan göra. Du får nog acceptera att alla inte är som du. 

Svar på tråden Hur hanterar jag denna situation?